خانه / تغذیه / آب کرفس با بدن ما چه می‌کند؟

آب کرفس با بدن ما چه می‌کند؟

سلامت نیوز: پس از تهیه آب کرفس، از آنجا که این نوشیدنی بسیار تلخ است، ممکن است برخی افراد بخواهند از یک شیرین‌کننده برای طعم‌دهی به آن استفاده کنند، یعنی افزایش کالری و شکر. اضافه کردن خود کرفس به اسموتی، بهتر از تهیه نوشیدنی آن است به علاوه اینکه دیگر با آب‌گیری کرفس، فیبر آن از بین نخواهد رفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، برخی مردم نوشیدن آب‌میوه را آسان‌ترین راه برای اضافه کردن میوه‌ها و سبزیجات به رژیم غذایی‌شان می‌دانند. اگرچه این موضوع جدیدی نیست، اما در مورد آب کرفس، به طور ویژه محبوبیت خاصی ایجاد شده است. این روزها توصیه‌های بی‌پایانی در مورد خواص آب کرفس می‌بینیم و می‌شنویم، اما دانستن آنچه این نوشیدنی با بدن ما می‌کند، می‌تواند سودمند باشد:

بنابراین، مزایای آب کرفس چیست؟
یکی از اصلی‌ترین خواص نوشیدنی کرفس، هیدراته کردن بدن است. ۱۶ اونس (حدود ۴۵۰ گرم) از آب ساقه کرفس، شامل آب بیشتری نسبت به سبزیجات معمولی می‌شود. تعداد بسیار محدودی از مردم از ساقه کرفس به عنوان منبعی برای هیدراته کردن بدنشان استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت نوشیدن آب کرفس بدنتان را بیشتر هیدراته می‌کند زیرا شما راحت‌تر و بیشتر می‌توانید فرم نوشیدنی این سبزی را مصرف کنید.
به غیر از آب‌رسانی به بدن و مقدار کمی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در کرفس، خواص کم دیگری نیز در این سبزی نهفته است. اکثر ادعاهای تأثیر آب کرفس بر سلامتی بدن تنها نقل قول و حرف‌هایی هستند که در بین مردم رواج پیدا کرده و تنها متکی به تجارب افراد بعد از نوشیدن آن می‌باشند؛ اما این حکایات افراد، همگی دارای مدرک معتبر نیستند. به علاوه اگر کسی شروع به نوشیدن آب کرفس می‌کند، احتمالاً تغییرات دیگری نیز در سبک زندگی‌اش ایجاد خواهد کرد که می‌تواند تأثیراتی همچون کاهش وزن و یا شفافیت پوست بر او داشته باشد.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد خود سبزی کرفس دارای طیف گسترده‌ای از مزایای بهداشتی است که شامل کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بیمارهای کبدی و نقرس می‌گردد. با این حال، تحقیق در مورد اینکه آیا آب کرفس نیز مزایای مشابهی را ارائه می‌دهد یا خیر، بسیار محدود است

تحقیقات، به اندازه کافی از دیگر ادعاهای موجود حمایت نمی‌کنند
توصیه‌های مربوط به اثرات مفید آب کرفس بر روی سلامتی، در حال گردش در اینترنت است و شامل هر چیزی از کاهش وزن و کمک به گوارش تا کاهش التهاب و جلوگیری از سرطان می‌شود. متخصصین هشدار داده‌اند که این ادعاها به طور جدی و بالقوه می‌توانند خطرناک باشند. هیچ مدرکی در جهت حمایت از توانایی آب کرفس در کمک به کاهش وزن وجود ندارد. فرایند تهیه آب‌میوه یا سبزیجات باعث از بین رفتن فیبر موجود (که باعث ایجاد احساس سیری و کاهش وزن می‌شود) خواهد شد. در مورد تأثیر این نوشیدنی بر گوارش هم همین‌طور، برخی افراد گمان می‌کنند نوشیدن آب کرفس در هنگام صبح، زمانی که ناشتا هستند، به بهبود گوارش و هضم بهتر غذاهایی که در طول روز خواهند خورد، کمک می‌کند، در حالی که در مورد این ادعا نیز هیچ شاهدی وجود ندارد.

به طور مشابه، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آب کرفس از سرطان جلوگیری می‌کند. بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که انواع خاصی از میوه‌ها و سبزیجات یا از شما در برابر برخی از سرطان‌ها محافظت می‌کنند و یا دارای عناصری هستند که جلوی سرطان را می‌گیرند.

به گفته این محققان، هیچ تحقیق ویژه‌ای در مورد آب کرفس و این مزایا وجود ندارد. اما یک استثنا؛ کرفس دارای فلاوونوئید و آپی‌ژنین است که برخی از اثرات پیشگیرانه شیمیایی را در تحقیقات مبتنی بر سلول نشان می‌دهد. با این حال، متخصصین، یادآور می‌شوند که این نتایج بر روی انسان‌ها در آزمایش‌های کنترل نشده نشان داده شده است و در مورد کل کرفس، و نه تنها آب آن، صحت دارد. با این حال، احتمال دارد که خواص سلامتی بیشتری از آب کرفس وجود داشته باشد که محققان هنوز به مطالعه بیشتر درباره آن‌ها نیاز دارند.

کرفس و آب آن هنوز می‌توانند جزئی از یک رژیم غذایی سالم باشند
کرفس دارای مواد مغذی متفاوت است. این سبزی خود، یک ترکیب اضافی برای سالم کردن غذایی است که می‌خوریم. کرفس غنی از مواد مغذی و منبع خوبی از فیبر، ویتامین‌های K و C، منگنز، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، فولات و ویتامین B6 و همچنین ریبوفلاوین است. علاوه بر این، کرفس دارای خواص ضدالتهابی است که باعث تقویت سلامت روده می‌شود و ممکن است به تنظیم گوارش کمک کند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد خود سبزی کرفس دارای طیف گسترده‌ای از مزایای بهداشتی است که شامل کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بیمارهای کبدی و نقرس می‌گردد. با این حال، تحقیق در مورد اینکه آیا آب کرفس نیز مزایای مشابهی را ارائه می‌دهد یا خیر، بسیار محدود است.
پس از تهیه آب کرفس، از آنجا که این نوشیدنی بسیار تلخ است، ممکن است برخی افراد بخواهند از یک شیرین‌کننده برای طعم‌دهی به آن استفاده کنند، یعنی افزایش کالری و شکر. اضافه کردن خود کرفس به اسموتی، بهتر از تهیه نوشیدنی آن است به علاوه اینکه دیگر با آب‌گیری کرفس، فیبر آن از بین نخواهد رفت.

مروری کوتاه بر خواص کرفس
نکته پایانی اینکه، مانند هر چیز دیگری، نوشیدن آب کرفس یک راه درمان نیست و مصرف آن از خوردن مواد ناسالم جلوگیری نمی‌کند و یا شیوه زندگی‌تان را تغییر نمی‌دهد. اگر از طعم این نوشیدنی لذت می‌برید و بدون اضافه کردن شکر یا هر شیرین‌کننده دیگری آن را مصرف کرده و در کنار آن از میوه‌ها و دیگر سبزیجات نیز استفاده می‌کنید، هیچ نگرانی وجود ندارد. با این حال، به یاد داشته باشید که آب آشامیدنی یک راه قابل قبول برای هیدراته کردن بدن است و شما مجبور به اضافه کردن ماده دیگری به آن نیستید.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

شب های خیس کودک!

سلامت نیوز-*دکتر سهراب نقی زاده: شب ادراری یکی از شایع ترین معضلات دوران کودکی است که خانواده ها با آن درگیر هستند و باعث اختلال در زندگی آنها می شود. به نوعی که اگر از پنجره خانه ای پتو یا تشکی مقابل آفتاب آویزان باشد، می توانیم حدس بزنیم که کودکی در این خانواده درگیر شب ادراری است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، شب ادراری یکی از شایع ترین معضلات دوران کودکی است که خانواده ها با آن درگیر هستند و باعث اختلال در زندگی آنها می شود. به نوعی که اگر از پنجره خانه ای پتو یا تشکی مقابل آفتاب آویزان باشد، می توانیم حدس بزنیم که کودکی در این خانواده درگیر شب ادراری است. برای آنکه دلایل این معضل را بدانیم و از راهکارهای مقابله با آن آگاه شویم، با دکتر سهراب نقی زاده؛ متخصص ارولوژی گفتگو کردیم. یکی از مشکلاتی که در بین بچه ها زیاد مشاهده می شود و باعث اذیت خانواده ها می شود، شب ادراری است. شب ادراری در مورد بچه هایی گفته می شود که شب ها در خواب ادرار می کنند. شب ادراری زمان به خصوصی ندارد و امکان دارد چند روز یک بار یا هر روز اتفاق بیفتد. ریشه شب ادراری ژنتیکی است و معمولا در بین اعضای خانواده این بچه ها مانند پدر و مادر، خواهر و برادر، دایی و عمو یا دیگر بستگان نسبی سابقه شب ادراری وجود دارد. علت بروز شب ادراری بچه ها وقتی به سنین خاصی می رسند، باید بتوانند ادرار خودشان را تا رسیدن به سرویس بهداشتی کنترل کنند، اما بچه هایی که دچار شب ادراری می شوند، به دلیل آنکه برای تخلیه مثانه به سرویس بهداشتی مراجعه نمی کنند و ادرار خودشان را نگه می دارند، مثانه آنها خسته می شود و دچار معضل شب ادراری می شوند. در این قبیل بچه ها والدین با مراجعه به پزشک اعلام می کنند که بچه هنگام بازی لباس زیر خودش را خیس کرده، یعنی به جای آنکه برای تخلیه ادرار به سرویس بهداشتی مراجعه کند، ادرار خود را نگه می دارد و این به اندازه ای طول می کشد که بچه چکه ادراری دارد. در این بچه ها باید والدین آنها را وادار کنند که در طول روز ۵ تا ۶ بار به سرویس بهداشتی بروند و مثانه خودشان را خالی کنند تا مثانه خسته نشود. راهکارهای موثر برای کنترل شب ادراری ۱- مراجعه دائم کودک به سرویس بهداشتی کاری به این نداریم که بچه ادرار دارد یا ندارد، بلکه برای آموزش دادن به بچه و جلوگیری از نگه داشتن ادرار، باید بچه دائم به سرویس بهداشتی مراجعه کند و قبل از آنکه مثانه اش پر شود، آن را تخلیه کند. والدین می توانند آب را باز کنند تا از طریق صدای آب گوش بچه تحریک شود تا مثانه اش را تخلیه کند یا بخشی از بدن او را خیس کنند که باز هم می تواند محرک خوبی باشد. نگه داشتن بیش از اندازه ادرار باعث مثانه های بیش فعال در بچه ها می شود که می تواند زمینه ساز شب ادراری در بچه ها شود. ۲- کاهش مصرف مایعات قبل از خواب راهکار دوم برای کنترل شب ادراری، کاهش مصرف مایعات قبل از خواب است. والدین باید دو ساعت قبل از خواب، میزان مصرف مایعات بچه را کاهش دهند و از دادن میوه های آبدار مانند هندوانه و خربزه به بچه ها خودداری کنند و البته قبل از خواب مثانه بچه ها را خالی کنند تا بچه با مثانه خالی به رختخواب برود. ۳- تعیین ساعت شب ادراری در بچه ها بچه های مبتلا به شب ادراری خواب های عمیقی دارند. بنابراین والدین باید چندین روز بیدار بمانند تا متوجه شوند فرزندشان چه ساعت هایی رختخواب خود را خیس می کند. والدین باید برای همان ساعت ها بیدار شوند، فرزندشان را بیدار کنند و برای تخلیه مثانه به سرویس بهداشتی ببرند. وقتی این بچه یک ماه راس یک ساعت معین از خواب بیدار شود و به دستشویی برود، در اصطلاح روانشناسی شرطی می شود و قدرت ذخیره سازی مثانه اش بالا می رود. ۴- کم کردن حجم ادرار شبانه بچه ها با دارو درمانی موارد بسیاری داشته ایم که والدین دو ساعت قبل از خواب به بچه مایعات نداده اند، برای تخلیه مثانه قبل از خواب به سرویس بهداشتی برده اند و راس یک ساعت هم بچه را بیدار کرده اند، اما باز هم بچه شب ادراری داشته است. این قبیل بچه ها نیاز به دارو درمانی دارند و باید از طریق مصرف دارو، درمان شوند. داروی کنترل شب ادراری قرص های زیر زبانی مینیرین است. مینیرین باعث می شود حجم ادرار شبانه این بچه ها کم شود. این دارو بی خطر است و هیچ عارضه درمانی یا خطری ندارد. بسیاری از والدین بچه های مبتلا به شب ادراری به پزشک مراجعه و گلایه می کنند که وقتی همه روش های کنترل شب ادراری را انجام داده و موفق نشده اند و در نهایت با مصرف دارو، شب ادراری فرزندشان کنترل شده، به محض آنکه مصرف دارو را قطع می کنند، فرزندشان دوباره مبتلا به شب ادراری می شود. باید توجه داشت که دوره درمانی بچه های مبتلا به شب ادراری خاص است. پزشک به والدین اعلام می کند که بچه باید دو هفته داروی مینیرین را مصرف کند، اما اگر بچه در این مدت شب ادراری نداشت، نباید دارو قطع شود، بلکه باید میزان دوز دارو نصف گردد یا یک شب در میان به او داده شود و این روال چهار هفته ادامه یابد و بعد از آن به مرور زمان و با تاخیر در نوبت های مصرف، دارو را قطع کنیم. اگر این دارو سه یا چهار هفته به بچه داده و یک باره قطع شود، شب ادراری دوباره باز می گردد، بنابراین میزان مصرف و نحوه قطع دارو بسیار مهم است و باید تحت نظر پزشک و به مرور زمان قطع شود. وقتی بچه به صورت ناگهانی از این دارو محروم شود، احتمال بازگشت دوباره شب ادراری زیاد است. بچه هایی داریم که تا سنین ۱۰ سالگی مبتلا به شب ادراری می شوند، بنابراین بهتر است قبل از آنکه بچه به این سن برسد، در همان سنین کودکی برای کنترل شب ادراری عمل کنیم. *متخصص ارولوژی