خانه / تغذیه / آیا روغن‌های گیاهی واقعا سالم تر هستند؟

آیا روغن‌های گیاهی واقعا سالم تر هستند؟

پژوهشی جدید بر روی یک مطالعه قدیمی نشان می دهد که روغن‌های گیاهی چندان تاثیری بر سلامتی ندارند.

احتمالا بسیاری از خوانندگان این مطلب مدت هاست که برای جلوگیری از آسیب دیدن سلامتی شان و نیز سالم تر ماندن از روغن های جامد و نباتی دوری می کنند و به انواع روغن های گیاهی برای پخت و پز روی آورده اند.

بحث ها و برخی تحقیقات مدرن انجام شده همگی توصیه به استفاده از روغن‌های گیاهی برای سالم ماندن می کنند و حتی انجمن قلب آمریکا نیز پیشنهاد داده است که برای سالم ماندن از روغن هایی مانند روغن زیتون استفاده کنیم. همه تبلیغات استفاده از روغن های گیاهی بر این پایه استوار است که مصرف این روغن ها باعث کاهش کلسترول خود و در نتیجه کاهش احتمال بیماری های انسداد قبلی و شریانی خواهد شد.

این ایده البته تا کنون کم تر مورد بررسی و پژوهش های دقیق قرار گرفته است. در یکی از ازمعدود تحقیق های انجام شده که بین سال های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳ انجام گرفته، افرادی که روغن های گیاهی را جایگزین روغن های دیگر کرده اند مورد بررسی قرار گرفته اند. یکی از نکات قابل توجه در مورد این تحقیق، این است که هیچ گاه به دقت به جزئیات آن پرداخته نشد و داده های حاصل از آن هیچ گاه مورد بررسی های موشکافانه قرار نگرفت اما بالاخره مطالعاتی که جدیدا منتشر شده است، داده های آن را موشکافانه تر بررسی کرده است.

رامسدن یکی از محققان موسسه ملی سلامتی که مشتاق به دقت دوباره در این پژوهش قدیمی شده بود، به همراه جمعی از همکاران خود مشاهده کردند که جایگزینی روغن های گیاهی به جای روغن های اشباع شده هیچ تاثیری بر روی میزان بیماری قلبی افراد ندارد. این پژوهش می گوید هیچ تقاوتی میان نرخ مرگ و میر ناشی از بیمارهای قلبی و یا بیماری های مرتبط با قلب بین این دو دسته وجود ندارد.

بر پایه این تحقیق هیچ نشانه و شواهدی وجود ندارد که افرادی که روغن های گیاهی مصرف می کنند، کم تر به بیماری های انسداد شریان های قلبی دچار می شوند. در واقع این تحقیق ضمن قبول این که افراد مذکور در نتیجه مصرف روغن های گیاهی کلسترول کم تری دارند، بیان می کند که این مساله هیچ ارتباطی با کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های انسداد قلبی ندارد.
این تحقیق حتی مدعی شده است که مصرف روغن های گیاهی در سنین بالای ۶۵ سال می تواند بر سلامتی افراد اثرات منفی تری نسبت به روغن های اشباع شده داشته باشد.

 

درباره ی ali

مطالب مرتبط

۶ خوردنی معجزه‌آسای تابستانی را بشناسید

سلامت نیوز:حفظ آب بدن همواره مورد توجه است، اما در فصول گرم با توجه به تعریق شدید بدن این نیاز بیشتر احساس می شود. به گزارش سلامت نیوزبه نقل از باشگاه خبرنگاران، بدن انسان در طول شبانه روز به آب نیاز دارد، به خصوص در زمان هایی که گرمای شدید باعث هیدراته شدن بدن می شود این نیاز بیشتر ضرورت پیدا می کند. در این بین برخی برخی خوراکی ها می توانند به تامین آب مورد نیاز بدن کمک کنند که در ادامه غذاهای حاوی آب مورد نیاز بدن را بررسی می کنیم.

خوردنی هایی که مصرفشان در تابستان توصیه می شود

گریپ فروت

گریپ فروت حاوی ۸۸ درصد آب است و هر ۱۲۳ گرم آن با حدود ۱۱۸ گرم آب می تواند نیاز روزانه بدن را برطرف کند، همچنین این خوراکی حاوی فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین های ضروری بدن مانند ویتامین A است و به تقویت سیستم ایمنی و کاهش وزن، کلسترول و کاهش قند وفشار خون هم کمک می کند. خوردنی هایی که مصرفشان در تابستان توصیه می شود

شیره نارگیل

شیره نارگیل نوشیدنی فوق العاده مقوی است که می تواند در آب رسانی بدن موثر باشد؛ این نوشیدنی حاوی پتاسیم، سدیم و کلراید است و بر اساس مطالعات شیره آن برای افراد ورزشکار مفید است چرا که بدون مصرف شکر می تواند نیاز بدن به قند را تامین کند،هر ۲۳۷ میلی لیتر آن ۱۳ گرم شکر دارد. خوردنی هایی که مصرفشان در تابستان توصیه می شود

کلم

کلم حاوی ۹۲ درصد آب است؛ سبزی کم کالری اما قوی که مواد مغذی، ویتامین C، K و آهن را در خود جای داده است، این ویتامین می تواند به کاهش التهابات بدن و بیماری هایی مانند دیابت و مشکلات قلبی کمک کرده و علاوه بر آن با سرطان ریه مبارزه کند. خوردنی هایی که مصرفشان در تابستان توصیه می شود

فلفل دلمه ای

بیش از ۹۰ درصد وزن فلفل دلمه ای را آب تشکیل می دهد؛ این سبزی حاوی فیبر بالا، ویتامین B، پتاسیم، کاروتنوئید است که می تواند از بروز برخی سرطان ها و بیماری های چشمی بکاهد، علاوه بر آن به سبب وجود ویتامین C مصرف ۱۴۹ گرم از آن ۳۱۷ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را برطرف می کند. این ویتامین نه تنها باعث کمک به سیستم ایمنی می شود بلکه در جذب بیشتر آهن به سلامت استخوان ها مؤثر است، همچنین سلول های بدن را از آثار منفی رادیکال های آزاد حفظ می کند. فلفل دلمه ای به دلیل حجم بالای آب در ساختار خوراکی کم کالری محسوب می شود بنابراین می تواند انتخابی مناسب در رژیم های غذایی باشد و حتی به طور خام در سالاد مورد استفاده قرار گیرد. خوردنی هایی که مصرفشان در تابستان توصیه می شود

کرفس

کرفس سبزی خوش رنگ با ارزش غذایی ۱۶ کالری است که ۹۵ آن را آب تشکیل می دهد از این رو برای کاهش وزن بسیار مفید است. این سبزی حاوی ویتامین K و پتاسیم است و می تواند بدن را در برابر بیماری های قلبی و استخوانی مانند پوکی استخوان محافظت کند، از دیگر ویژگی های این سبزی مصرف آن به صورت خام یا پخته است که در هر ۲ شکل برای بدن موؤثر خواهد بود. خوردنی هایی که مصرفشان در تابستان توصیه می شود

گل کلم

گل کلم سبزی بسیار مناسب برای رژیم غذایی است که ۹۲ درصد آن را آب تشکیل می دهد؛ هر ۱۰۰ گرم از این سبزی ۵۹ میلی لیتر آب دارد همچنین حاوی سه گرم فیبر بوده که باعث کاهش اشتها می شود، علاوه بر آن گل کلم حاوی بیش از ۱۵ نوع ویتامین مواد معدنی بوده که به سلامت مغز و متابولیسم بدن کمک می کند. برای حفظ آب بدن می توان این خوراکی را جایگزین بسیاری از میان وعده ها کرد. خوردنی هایی که مصرفشان در تابستان توصیه می شود