خانه / سلامت / احیای تالاب هامون در کوتاه مدت از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست

احیای تالاب هامون در کوتاه مدت از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست

سلامت نیوز:صبح امروز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در راستای احیای تالاب هامون و کاهش گرد وغبار منطقه وارد سیستان شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، شب گذشته عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای بازدید از چند طرح مربوط به پناهگاه حیات وحش هامون و همچنین شرکت در جلسه احیای تالاب هامون و مبارزه با گرد و غبار سیستان وارد استان سیستان و بلوچستان شد.

وی در اولین ساعات ورود به شهرستان هامون مرکز بازدید کنندگان هامون واقع در کوه خواجه را افتتاح کرده و سپس در نشستی صمیمی پای درد و دل مردم منطقه سیستان و تالاب هامون نشست.

کلانتری در حاشیه این نشست در گفتگو با اصحابه رسانه گفت: احیای تالاب هامون در کوتاه مدت از اولویت‌های کاری سازمان حفاظت محیط زیست بوده و باتوجه به ادامه روند خشکسالی در منطقه و کاهش ورودی آب به تالاب هامون و وابستگی ورود آب از آنسوی مرزهای کشور، احیای تالاب هامون از طرف دولت بصورت ویژه پیگیری می شود.

وی افزود: در حال حاضر مردم و بیشتر کشاورزان این منطقه با معضل کم آبی روبرو بوده اند و معیشت مردم این منطقه که پیشه اکثریت آنها کشاورزی بوده با مشکل مواجهه شده لذا لزوم تغییر الگوی کشت مردم سیستان از کشاورزی به کشت گلخانه باید مورد توجه مسئولین و کشاورزان منطقه قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار، طوفان های شن و گرمای طاقت فرسای سیستان مشکلات عدیده ای را برای مردم به وجود آورده است .در همین راستا امروز از نزدیک کانون های تولید گرد و غبار در سیستان و معضلات زیست محیطی این شهرستان را مورد بررسی قرار داده و طی گزارشی این مشکلات را به هئیت دولت انتقال خواهم داد.

کلانتری در پایان خاطر نشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به منظور کاهش گرد و غبار منطقه و احیای تالاب هامون اقدام به کاشت نهال در ۳۰۰ هکتار از بستر تالاب هامون، بازگشایی،لایروبی، تعریض و اصلاح شیب مسیرهای ورود آب به تالاب هامون، اجرای برنامه عملیاتی ظرفیت سازی، مشارکت و آگاهی رسانی با هدف مشارکت ذینفعان در حفاظت، مدیریت و بهره برداری از تالاب هامون ، تجهیز مرکز بازدیدکنندگان کوه خواجه با هدف ایجاد نمایشگاه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی هامون در راستای احیای کارکردهای بوم گردی و گردشگری تالاب و تجهیز مرکز بازدیدکنندگان هامون به تجهیزات قابل حمل اطفاء حریق کرده است.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

قهوه فوری؛ خوب یا بد؟

سلامت نیوز:از آنجایی که حساسیت به کافئین از فردی به فردی دیگر متفاوت است، قهوه فوری ممکن است انتخاب بهتری برای افرادی باشد که نیازمند کاهش مصرف کافئین هستند.قهوه فوری یک نوشیدنی محبوب در بسیاری نقاط جهان است. در برخی کشورها، قهوه فوری ممکن است حتی سهمی بیش از ۵۰ درصدی از تمام قهوه مصرفی را داشته باشد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، قهوه فوری گزینه ای سریع تر، ارزان تر و راحت تر برای آماده کردن نسبت به قهوه معمولی است. به گزارش "هلث لاین"،نوشیدن قهوه در شکل سنتی آن با برخی فواید سلامت پیوند خورده است، اما آیا مصرف قهوه فوری نیز می تواند فوایدی مشابه را ارائه کند؟ در ادامه با قهوه فوری بیشتر آشنا می شویم. قهوه فوری چیست؟ قهوه فوری از عصاره خشک شده قهوه تهیه می شود. همانند دم کردن قهوه معمولی، عصاره از طریق دم کردن پودر دانه های قهوه تهیه می شود، اگرچه از غلظت بیشتری برخوردار است. پس از دم کردن، آب از عصاره گرفته می شود تا تکه ها یا پودری خشک شکل بگیرد که در هر دو صورت افزودن آب موجب حل شدن آنها می شود. دو روش اصلی برای تهیه قهوه فوری وجود دارند که شامل موارد زیر می شوند: خشک کردن افشانه ای یا اسپری درایینگ. عصاره قهوه در هوای داغ اسپری می شود که به سرعت قطرات را خشک کرده و آنها را به پودر یا تکه هایی کوچک تبدیل می کند. خشک کردن انجمادی یا فریز درایینگ. عصاره قهوه منجمد شده و به تکه های کوچک تقسیم می شود که بعدا در دمای کم و تحت شرایط خلاء خشک می شوند. هر دو روش کیفیت، عطر و طعم قهوه را حفظ می کنند. رایج ترین روش آماده کردن قهوه فوری افزودن یک قاشق چایخوری از پودر آن در یک فنجان آب داغ است. میزان قدرت عطر و طعم قهوه نیز به راحتی از طریق افزودن پودر بیشتر یا کمتر به فنجان قابل تنظیم است. قهوه فوری حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است قهوه یکی از بزرگ ترین منابع آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی مدرن محسوب می شود. محتوای آنتی اکسیدانی قهوه فوری به اندازه ای زیاد است که باور بر این است در بسیاری از فواید سلامت مرتبط با این نوشیدنی نقش دارد. همانند قهوه معمولی، قهوه فوری حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های قدرتمند است. بنابر نتایج یک مطالعه، قهوه فوری به واسطه روشی که پردازش می شود، ممکن است حتی حاوی مقادیر بیشتری از برخی آنتی اکسیدان ها نسبت به دمنوش های دیگر باشد. افزون بر این، یک فنجان قهوه استاندارد حاوی تنها ۷ کالری و مقادیر کم پتاسیم، منیزیم، و نیاسین (ویتامین B3) است. محتوای کافئین قهوه فوری اندکی کمتر است کافئین رایج ترین ماده محرکی است که در جهان مصرف می شود و قهوه بزرگ ترین منبع غذایی آن محسوب می شود. با این وجود، محتوای کافئین قهوه فوری به طور کلی اندکی کمتر از قهوه معمولی است. یک فنجان قهوه فوری حاوی یک قاشق چایخوری پودر قهوه ممکن است ۳۰ تا ۹۰ میلی گرم کافئین داشته باشد، در شرایطی که یک فنجان قهوه معمولی حاوی ۷۰ تا ۱۴۰ میلی گرم کافئین است. از آنجایی که حساسیت به کافئین از فردی به فردی دیگر متفاوت است، قهوه فوری ممکن است انتخاب بهتری برای افرادی باشد که نیازمند کاهش مصرف کافئین هستند. قهوه فوری در نوع بدون کافئین نیز به فروش می رسد که حاوی کافئین کمتری نیز است. کافئین بیش از حد ممکن است موجب اضطراب، اختلال در خواب، بی قراری، ناراحتی معده، لرز، و ضربان سریع قلب شود. قهوه فوری حاوی آکریل آمید بیشتری است آکریل آمید یک ماده شیمیایی بالقوه مضر است که در زمان بو دادن دانه های قهوه شکل می گیرد. این ماده شیمیایی در طیف گسترده ای از مواد غذایی، دود، لوازم خانه، و محصولات مراقبت شخصی نیز وجود دارد. جالب این که قهوه فوری ممکن است حاوی دو برابر آکریل آمید بیشتر نسبت به قهوه تازه بو داده شده باشد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض آکریل آمید ممکن است به سیستم عصبی آسیب برساند و خطر سرطان را افزایش دهد. با این وجود، مقدار آکریل آمیدی که از طریق رژیم غذایی و قهوه وارد بدن می شود بسیار کمتر از مقداری است که مشخص شده می تواند مضر باشد. از این رو، نوشیدن قهوه فوری نباید موجب نگرانی شما درباره مواجهه با آکریل آمید شود. همانند قهوه معمولی، قهوه فوری ممکن است برخی فواید سلامت را ارائه کند نوشیدن قهوه با فواید سلامت بسیاری پیوند خورده است. از آنجایی که قهوه فوری حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مشابه با قهوه معمولی است، این نوشیدنی باید بیشتر فواید سلامت مشابه با آن را ارائه کند. نوشیدن قهوه فوری ممکن است با فواید زیر پیوند خورده باشد: تقویت عملکرد مغز. محتوای کافئین قهوه فوری می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد. تقویت سوخت و ساز. کافئین موجود در قهوه فوری ممکن است سوخت و ساز (متابولیسم) را افزایش داده و به چربی سوزی بیشتر کمک کند. کاهش خطر بیماری. قهوه ممکن است خطر بیماری های انحطاط عصبی، مانند بیماری های آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد. کاهش خطر دیابت. قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. بهبود سلامت کبد. قهوه و کافئین ممکن است خطر بیماری های کبد مانند سیروز و سرطان کبد را کاهش دهند. بهبود سلامت روانی. قهوه ممکن است به کاهش خطر افسردگی و خودکشی کمک کند. افزایش طول عمر. نوشیدن قهوه ممکن است به طولانی تر شدن زندگی انسان کمک کند. با این وجود، باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از مطالعات درباره فواید قهوه مشاهده ای بوده اند. این نوع از مطالعات نمی توانند ثابت کنند که قهوه موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری می شوند - تنها افرادی که بر حسب عادت قهوه می نوشند احتمال کمتری دارد به بیماری مبتلا شوند. اگر به این فکر می کنید که برای تقویت سلامت خود چه میزان قهوه باید بنوشید، مصرف سه تا پنج فنجان قهوه فوری در روز ممکن است مطلوب باشد. مطالعات اغلب این میزان مصرف قهوه را با بیشترین میزان کاهش خطر پیوند داده اند. سخن پایانی قهوه فوری گزینه ای سریع و آسان برای آماده کردن است و به قهوه ساز برای این کار نیازی نیست. همچنین، این محصول از طول عمر بالایی روی قفسه فروشگاه ها برخوردار است و نسبت به قهوه معمولی ارزان تر است. از این رو، زمانی که به مسافرت می روید، قهوه فوری می تواند همراه خوبی برای شما باشد. قهوه فوری حاوی کافئین اندکی کمتر و آکریل آمید بیشتر نسبت به قهوه معمولی است، اما از محتوای آنتی اکسیدانی تقریبا مشابه برخوردار است. به طور کلی، قهوه فوری یک نوشیدنی سالم و کم کالری است که با فواید سلامت مشابه با انواع دیگر قهوه پیوند خورده است.