خانه / تغذیه / ارتباط مصرف روزانه گردو با سلامتی

ارتباط مصرف روزانه گردو با سلامتی

براساس مطالعه ای جدید، روزانه یک مشت گردو می تواند عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد کاهش دهد:
شرکت کنندگان در این مطالعه که به مدت شش ماه هرروز گردو مصرف میکردند، در مقایسه با کسانی که گردو مصرف نکردند، بهبودی در عملکرد رگ های خونی آنها و کاهش سطح کلسترول “بد” (LDL) در آنها دیده شد. به گفته این پژوهشگران، عملکرد ضعیف عروق خونی و سطح بالای کلسترول LDL عوامل خطرساز برای دیابت نوع ۲ هستند.
دکتر دیوید کاتز، نویسنده این مطالعه و مدیر مرکز پیشگیری ییل-گریفتین در دبی، اظهار داشت: گردو سرشار از اسیدهای چرب ضروری و مواد مغذی دیگر، مانند فولات و ویتامین E می باشد. با این حال، از کالری بسیار بالایی برخوردار است.
images (11)
این مطالعه شامل ۳۱ مرد و ۸۱ زن بین سنین ۲۵ و ۷۵ سال میشد، که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند. ابتدا شرکت کنندگان به صورت تصادفی برای دریافت مشاوره رژیم غذایی یا با هدف مهار مصرف مجموع کالری آنها، و یا تغییر ندادن مقدار کالری مصرفی آنها، تعیین شدند. سپس، در هر یک از این دو گروه، به شرکت کنندگان به مدت شش ماه همراه با رژیم غذایی شان ۲ اونس گردو به صورت نیز داده شد، و گروه دیگر هیچ گردویی داده نشد.
در پایان شش ماه، وجود دارد یک استراحت ۱۲ هفته ای وجود داشت و گروه ها جا به جا شدند، بنابراین بقیه افراد گردو دریافت کردند، و به کسانی که گردو داده شده بود، گردو نگرفتند.
پژوهشگران شرکت کنندگان را به روش های متعدد مورد بررسی قرار دادند، از جمله اندازه گیری قد، وزن، شاخص توده بدن (BMI)، کیفیت کلی رژیم غذایی آنها، دور کمر، فشار خون، کلسترول و قند خون، و عملکرد عروق خونی (که با سونوگرافی اندازه گیری میشود).
پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن شرکت کنندگان، سطح ورزش و مصرف کالری و اسید چرب، محققان دریافتند هنگامی که شرکت کنندگان گردو میخوردند، عملکرد عروق خونی آنها بهبود یافت، و بنابراین کیفیت کلی رژیم غذایی آنها، بدون در نظر گرفتن نوع رژیم غذایی که توسط مشاور به آنها داده شده بود، بهتر بود.
کاتز گفت: “بنابراین حتی اگر شما به افراد در مورد این کالری ها صحبت نکنید، به نظر می رسد بسیار خوب باشد. آنها اضافه وزن پیدا نمیکنند. بلکه از طرف دیگر، شما میتوانید فواید استفاده از گردو و چگونگی سوزاندن کالری آن را برای افراد توضیح دهید.”
images (16)
محققان گفتند، این توجه به این نکته مهم است که چربی بدن در رژیم غذایی غنی از گردو در میان شرکت کنندگانی که در مورد محدود کردن کالری های شان مشاوره نشدند در مقایسه با شرکت کنندگانی که مصرف کالری خود را کاهش داده بودند، بیشتر بود.
علاوه بر این، اضافه کردن گردو به رژیم غذایی هیچ تاثیری بر فشار خون یا سطح کلسترول خوب (HDL) ندارد نبود و سطح قند خون افراد، بدون در نظر گرفتن مشاوره رژیم غذایی، در طول مطالعه افزایش یافت. با این حال، دور کمر افراد به طور قابل توجهی در صورتی که رژیم غذایی گردو با محدود کردن کالری ترکیب شد، کاهش یافت.
کاتز گفت، او امیدوار است در آینده، طیف وسیع تری از شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار دهند، از جمله افرادی که می خواهند وزن کم کنند.
اما مثل همیشه، اعتدال نیز احتمالا از اهمیت بالایی برخوردار است، در خوردن هر چیز اعتدال بهترین چیز است.
آنیتا میرچندان از آکادمی تغذیه ایالت نیویورک، که در این تحقیق شرکت نداشت، میگوید، که هر اونس گردو حاوی ۱۸ گرم چربی است. در حالی که اساسا گردو از چربی خوب، در مقابل منابع چربی اشباع شده، تشکیل شده است، توصیه می شود که ۲۰-۳۵ درصد از کل کالری در هر روز از چربی تامین شود. وی افزود: برای افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود به ۱۸۰۰ کالری نیاز دارند، بدین معنی است که بهتر است ۴۰ تا ۷۰ گرم چربی در روز مصرف کنند. بنابراین شما باید از دیگر منابع چربی در رژیم غذایی خود نیز آگاهی داشته باشید.

درباره ی دبیر

مطالب مرتبط

دلیل بی‌میلی کودکان دبستانی نسبت به مصرف صبحانه چیست؟

سلامت نیوز:متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که استرس می تواند موجب تهوع به ویژه در دانش آموزان شود، گفت: نداشتن وقت کافی برای خوردن صبحانه و پوشیدن لباس و دیر کردن سرویس مدرسه می تواند عامل تهوع صبحگاهی در دانش آموزان باشد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر تیرنگ نیستانی اظهار کرد: گاهی کودکان دبستانی در صبحگاه حالت تهوع و دل به هم خوردگی دارند که اکثراً یکی از عوامل این بی میلی به خوردن صبحانه، استرس است. بچه های کلاس اول برای رسیدن به موقع به مدرسه و سر کلاس، هیجان و اضطراب بیشتری نسبت به سایر دوره ها دارند و همین اضطراب و تنش می تواند مانع از خوردن صبحانه شود. نیستانی حالت تهوع و بی میلی به خوردن صبحانه را یکی از مهم ترین علائم اضطراب در کودکان دانست و گفت: خانواده ها باید توجه داشته باشند که با رفتارهای خود به این اضطراب دامن نزند؛ گاهی پدر و مادرها برای رسیدن به محل کار خود عجله دارند و با شتاب کارهای خود را انجام می دهند و وعده صبحانه را در منزل میل نمی کنند. خود این موضوع موجب می شود که اضطراب در کودکان تشدید شود. متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه گفت: کودکان هرگز نباید صبحانه نخورده به مدرسه بروند و در این بین سال اول مقطع دبستانی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر دوره ها برخوردار است. وی در ادامه موضوع مهم صرف صبحانه را یادآور شد و گفت: مطالعات زیادی نشان داده است که بچه هایی که صبحانه نمی خوردند، احتمال چاق شدن شان بیشتر از کودکانی است که صبحانه می خورند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بابیان این که ترکیب صبحانه بسیار مهم است، گفت: اگر چنانچه پدرو مادر بخواهند صبحانه را محدود به بیسکویت، شیرکاکائو و یا شیرهای طعم دار کنند، مطمئناً مقصود حاصل نمی شود. بخش مهمی از عادات غذایی در سنین کودکی شکل می گیرد و تغذیه در دوره کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است و تأثیر ویژه ای در سنین بالاتر دارد. احتمال فربه ماندن کودکان چاق در بزرگسالی به گفته این استاد گروه انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه، کودکان در سنین مدرسه شروع به وزن گیری می کنند و جنس بافتی که در این دوران ایجاد می شود بسیار مهم است. نیستانی افزود: اگر بیشترین بافتی که در بدن کودکان از هفت سالگی و اولین سال ورود به مدرسه تا دوران بلوغ ایجاد می شود، بافت چربی باشد، احتمال چاق شدن و چاق ماندن این کودکان در سنین بزرگ سالی بیشتر وجود دارد و در ادامه مشکلات و عوارض چاقی بیشتر گریبانگیر این کودکان خواهد بود. وی بابیان این که باید به عادات و ترکیب غذایی که کودکان مصرف می کنند دقت و نظارت کافی داشته باشیم، تأکید کرد: عادات و ترکیب غذا، ذائقه کودکان را از همان سنین ابتدایی بعد از تولد شکل می دهد و در گام بعدی باید ماحصل این دو مورد در وزن گیری مطلوب کودک تأثیر داشته باشد. این عضو هیئت علمی دانشگاه، درباره اهمیت مصرف میان وعده در کودکان اظهار داشت: مصرف میان وعده در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است، مصرف مواد غذایی مثل کیک یا بیسکویت به دلیل حجم کم و کالری بالا می تواند به ضرر کودکان تمام شود؛ چرا که در ترکیبات این مواد مقادیر زیادی از چربی و قند آزاد وجود دارد که می تواند به کودکان آسیب وارد کند. هرچند که در نگاه اول ممکن است این مهم یک راه حل سریع به نظر برسد، ولی همیشه سریع ترین راه بهترین راه نیست. نیستانی با تأکید بر این که عادات غذایی نادرست تا سال ها همراه فرد است، تأکید کرد: فردی که به مواد غذایی ناسالم و روش های نادرست تغذیه ای عادت کرده، این عادات غذایی را تا بزرگ سالی با خود حمل می کند. برای فرزندان محصل خود میان وعده سالم تهیه کنید متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه تصریح کرد: اگر فاصله بین صبحانه تا نهار نیز زیاد است، نان و پنیر، نان و پنیر و گردو یا سبزی، لقمه هایی نظیر کوکو و کتلت ها، میوه ها، خشکبارها، مغزها مانند گردو، فندق و بادام، برگه های میوه، انواع شیر خالص در ردیف تغذیه های سالمی است که عموماً توسط والدین و بخصوص مادران می تواند در کیف مدرسه فرزندان محصل قرار گیرد. وی با تأکید بر اهمیت سلامت مواد غذایی در بوفه مدارس، توضیح داد: استفاده بیش ازحد از مواد غذایی حتی در شرایطی که از غذای سالم استفاده می شود نکته مهمی است؛ چراکه با غذای سالم هم می شود چاق شد؛ به عبارت ساده تر اگر اضافه دریافت کالری رخ دهد چاقی و اضافه وزن نیز ایجاد می شود. نیستانی گفت: مسئله غذای سالم با تغذیه سالم متفاوت است، فرد می تواند غذای سالم مصرف کند ولی تغذیه سالمی نداشته باشد. استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به والدین و مربی های بهداشت توصیه کرد: اگر کودکی از جاده تندرستی و مسیر وزن گیری خود خارج شد و یا بافت چربی بیش از حد در کودک ایجاد شد، قبل از این که این موضوع تبدیل معضل شود باید پیگیری و بررسی شود. بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیستانی مصرف منبع پروتئینی غنی مثل پنیر، تخم مرغ، عدسی، حلیم و مجموعاً مصرف پروتئین را برای صبحانه کودکان توصیه کرد و گفت: پروتئین ها منابع غنی هستند که در یادگیری بهتر و افزایش تمرکز کودکان نقش مؤثری دارند.

پاسخی بگذارید