خانه / تغذیه / ارتباط مصرف روزانه گردو با سلامتی

ارتباط مصرف روزانه گردو با سلامتی

براساس مطالعه ای جدید، روزانه یک مشت گردو می تواند عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد کاهش دهد:
شرکت کنندگان در این مطالعه که به مدت شش ماه هرروز گردو مصرف میکردند، در مقایسه با کسانی که گردو مصرف نکردند، بهبودی در عملکرد رگ های خونی آنها و کاهش سطح کلسترول “بد” (LDL) در آنها دیده شد. به گفته این پژوهشگران، عملکرد ضعیف عروق خونی و سطح بالای کلسترول LDL عوامل خطرساز برای دیابت نوع ۲ هستند.
دکتر دیوید کاتز، نویسنده این مطالعه و مدیر مرکز پیشگیری ییل-گریفتین در دبی، اظهار داشت: گردو سرشار از اسیدهای چرب ضروری و مواد مغذی دیگر، مانند فولات و ویتامین E می باشد. با این حال، از کالری بسیار بالایی برخوردار است.
images (11)
این مطالعه شامل ۳۱ مرد و ۸۱ زن بین سنین ۲۵ و ۷۵ سال میشد، که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند. ابتدا شرکت کنندگان به صورت تصادفی برای دریافت مشاوره رژیم غذایی یا با هدف مهار مصرف مجموع کالری آنها، و یا تغییر ندادن مقدار کالری مصرفی آنها، تعیین شدند. سپس، در هر یک از این دو گروه، به شرکت کنندگان به مدت شش ماه همراه با رژیم غذایی شان ۲ اونس گردو به صورت نیز داده شد، و گروه دیگر هیچ گردویی داده نشد.
در پایان شش ماه، وجود دارد یک استراحت ۱۲ هفته ای وجود داشت و گروه ها جا به جا شدند، بنابراین بقیه افراد گردو دریافت کردند، و به کسانی که گردو داده شده بود، گردو نگرفتند.
پژوهشگران شرکت کنندگان را به روش های متعدد مورد بررسی قرار دادند، از جمله اندازه گیری قد، وزن، شاخص توده بدن (BMI)، کیفیت کلی رژیم غذایی آنها، دور کمر، فشار خون، کلسترول و قند خون، و عملکرد عروق خونی (که با سونوگرافی اندازه گیری میشود).
پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن شرکت کنندگان، سطح ورزش و مصرف کالری و اسید چرب، محققان دریافتند هنگامی که شرکت کنندگان گردو میخوردند، عملکرد عروق خونی آنها بهبود یافت، و بنابراین کیفیت کلی رژیم غذایی آنها، بدون در نظر گرفتن نوع رژیم غذایی که توسط مشاور به آنها داده شده بود، بهتر بود.
کاتز گفت: “بنابراین حتی اگر شما به افراد در مورد این کالری ها صحبت نکنید، به نظر می رسد بسیار خوب باشد. آنها اضافه وزن پیدا نمیکنند. بلکه از طرف دیگر، شما میتوانید فواید استفاده از گردو و چگونگی سوزاندن کالری آن را برای افراد توضیح دهید.”
images (16)
محققان گفتند، این توجه به این نکته مهم است که چربی بدن در رژیم غذایی غنی از گردو در میان شرکت کنندگانی که در مورد محدود کردن کالری های شان مشاوره نشدند در مقایسه با شرکت کنندگانی که مصرف کالری خود را کاهش داده بودند، بیشتر بود.
علاوه بر این، اضافه کردن گردو به رژیم غذایی هیچ تاثیری بر فشار خون یا سطح کلسترول خوب (HDL) ندارد نبود و سطح قند خون افراد، بدون در نظر گرفتن مشاوره رژیم غذایی، در طول مطالعه افزایش یافت. با این حال، دور کمر افراد به طور قابل توجهی در صورتی که رژیم غذایی گردو با محدود کردن کالری ترکیب شد، کاهش یافت.
کاتز گفت، او امیدوار است در آینده، طیف وسیع تری از شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار دهند، از جمله افرادی که می خواهند وزن کم کنند.
اما مثل همیشه، اعتدال نیز احتمالا از اهمیت بالایی برخوردار است، در خوردن هر چیز اعتدال بهترین چیز است.
آنیتا میرچندان از آکادمی تغذیه ایالت نیویورک، که در این تحقیق شرکت نداشت، میگوید، که هر اونس گردو حاوی ۱۸ گرم چربی است. در حالی که اساسا گردو از چربی خوب، در مقابل منابع چربی اشباع شده، تشکیل شده است، توصیه می شود که ۲۰-۳۵ درصد از کل کالری در هر روز از چربی تامین شود. وی افزود: برای افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود به ۱۸۰۰ کالری نیاز دارند، بدین معنی است که بهتر است ۴۰ تا ۷۰ گرم چربی در روز مصرف کنند. بنابراین شما باید از دیگر منابع چربی در رژیم غذایی خود نیز آگاهی داشته باشید.

درباره ی دبیر

مطالب مرتبط

بیشتر از ۱۰ قاشق برنج نخورید

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: مصرف زیاد نان و غلات مهمترین عامل چاقی مردم ایران است به همین دلیل باید در مسیر کاهش مصرف آنها و جایگزینی سبزیجات گام برداریم. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فرزانه شکیبافر در همایش روز جهانی دیابت که امروز دوشنبه ۲۰ آبان در سالن شهیدان نژادفلاح کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه تغذیه مهمترین عامل برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت است، اظهار کرد: تغذیه غیر صحیح باعث چاقی می شود و چاقی نیز مقاومت فرد در مقابل انسولین را افزایش می دهد. وی ادامه داد: سبک زندگی نادرست و تغذیه نامناسب نقش به سزایی در ابتلای افراد به دیابت دارد، به همین دلیل باید به توصیه های صورت گرفته در این خصوص توجه شود. شکیبافر توضیح داد: مصرف زیاد نان و غلات مهمترین عامل چاقی مردم ایران است، به همین دلیل باید در مسیر کاهش مصرف آنها و جایگزینی سبزیجات گام برداریم. وی افزود: اگر فرد روزانه ۱۰ قاشق برنج و به اندازه دو کف دست نان مصرف کند نیاز بدنش به کربوهیدرات برطرف می شود و مصرف بیش از آن باعث ایجاد زمینه ابتلا به چاقی است. این متخصص تغذیه به اهمیت آموزش در پیشگیری و کنترل دیابت اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون ۳۰ هزار نفر در دوره های سه روزه کنترل دیابت شرکت کرده اند. وی افزود: دیابت سال ها با فرد مبتلا زندگی می کند به همین دلیل نحوه کنترل آن نقش به سزایی در جلوگیری ابتلای فرد دیابتی به سایر بیماری ها از جمله نارسایی های کلیوی، بیماری های چشمی و.. دارد. وی گفت: متاسفانه بیمه هزینه های دوره های آموزشی پیشگیری و کنترل دیابت را تقبل نمی کند و همین استقبال مردم از این دوره ها را تا حدودی کاهش می دهد. شکیبافر توضیح داد: هزینه دیالیز، عمل قلب و هزینه هایی که برای عوارض دیابت می شود ده ها برابر هزینه این دوره های آموزشی است به همین دلیل مردم نباید از کنار این دوره ها به سادگی عبور کنند و در کنار هزینه های دیگر زندگی یک بار هزینه شرکت در این دوره ها را پرداخت کنند.

پاسخی بگذارید