خانه / تغذیه / ارتباط مصرف روزانه گردو با سلامتی

ارتباط مصرف روزانه گردو با سلامتی

براساس مطالعه ای جدید، روزانه یک مشت گردو می تواند عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد کاهش دهد:
شرکت کنندگان در این مطالعه که به مدت شش ماه هرروز گردو مصرف میکردند، در مقایسه با کسانی که گردو مصرف نکردند، بهبودی در عملکرد رگ های خونی آنها و کاهش سطح کلسترول “بد” (LDL) در آنها دیده شد. به گفته این پژوهشگران، عملکرد ضعیف عروق خونی و سطح بالای کلسترول LDL عوامل خطرساز برای دیابت نوع ۲ هستند.
دکتر دیوید کاتز، نویسنده این مطالعه و مدیر مرکز پیشگیری ییل-گریفتین در دبی، اظهار داشت: گردو سرشار از اسیدهای چرب ضروری و مواد مغذی دیگر، مانند فولات و ویتامین E می باشد. با این حال، از کالری بسیار بالایی برخوردار است.
images (11)
این مطالعه شامل ۳۱ مرد و ۸۱ زن بین سنین ۲۵ و ۷۵ سال میشد، که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند. ابتدا شرکت کنندگان به صورت تصادفی برای دریافت مشاوره رژیم غذایی یا با هدف مهار مصرف مجموع کالری آنها، و یا تغییر ندادن مقدار کالری مصرفی آنها، تعیین شدند. سپس، در هر یک از این دو گروه، به شرکت کنندگان به مدت شش ماه همراه با رژیم غذایی شان ۲ اونس گردو به صورت نیز داده شد، و گروه دیگر هیچ گردویی داده نشد.
در پایان شش ماه، وجود دارد یک استراحت ۱۲ هفته ای وجود داشت و گروه ها جا به جا شدند، بنابراین بقیه افراد گردو دریافت کردند، و به کسانی که گردو داده شده بود، گردو نگرفتند.
پژوهشگران شرکت کنندگان را به روش های متعدد مورد بررسی قرار دادند، از جمله اندازه گیری قد، وزن، شاخص توده بدن (BMI)، کیفیت کلی رژیم غذایی آنها، دور کمر، فشار خون، کلسترول و قند خون، و عملکرد عروق خونی (که با سونوگرافی اندازه گیری میشود).
پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن شرکت کنندگان، سطح ورزش و مصرف کالری و اسید چرب، محققان دریافتند هنگامی که شرکت کنندگان گردو میخوردند، عملکرد عروق خونی آنها بهبود یافت، و بنابراین کیفیت کلی رژیم غذایی آنها، بدون در نظر گرفتن نوع رژیم غذایی که توسط مشاور به آنها داده شده بود، بهتر بود.
کاتز گفت: “بنابراین حتی اگر شما به افراد در مورد این کالری ها صحبت نکنید، به نظر می رسد بسیار خوب باشد. آنها اضافه وزن پیدا نمیکنند. بلکه از طرف دیگر، شما میتوانید فواید استفاده از گردو و چگونگی سوزاندن کالری آن را برای افراد توضیح دهید.”
images (16)
محققان گفتند، این توجه به این نکته مهم است که چربی بدن در رژیم غذایی غنی از گردو در میان شرکت کنندگانی که در مورد محدود کردن کالری های شان مشاوره نشدند در مقایسه با شرکت کنندگانی که مصرف کالری خود را کاهش داده بودند، بیشتر بود.
علاوه بر این، اضافه کردن گردو به رژیم غذایی هیچ تاثیری بر فشار خون یا سطح کلسترول خوب (HDL) ندارد نبود و سطح قند خون افراد، بدون در نظر گرفتن مشاوره رژیم غذایی، در طول مطالعه افزایش یافت. با این حال، دور کمر افراد به طور قابل توجهی در صورتی که رژیم غذایی گردو با محدود کردن کالری ترکیب شد، کاهش یافت.
کاتز گفت، او امیدوار است در آینده، طیف وسیع تری از شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار دهند، از جمله افرادی که می خواهند وزن کم کنند.
اما مثل همیشه، اعتدال نیز احتمالا از اهمیت بالایی برخوردار است، در خوردن هر چیز اعتدال بهترین چیز است.
آنیتا میرچندان از آکادمی تغذیه ایالت نیویورک، که در این تحقیق شرکت نداشت، میگوید، که هر اونس گردو حاوی ۱۸ گرم چربی است. در حالی که اساسا گردو از چربی خوب، در مقابل منابع چربی اشباع شده، تشکیل شده است، توصیه می شود که ۲۰-۳۵ درصد از کل کالری در هر روز از چربی تامین شود. وی افزود: برای افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود به ۱۸۰۰ کالری نیاز دارند، بدین معنی است که بهتر است ۴۰ تا ۷۰ گرم چربی در روز مصرف کنند. بنابراین شما باید از دیگر منابع چربی در رژیم غذایی خود نیز آگاهی داشته باشید.

درباره ی دبیر

مطالب مرتبط

از غذاهای مفید برای قلب تا ضرر مصرف قهوه با معده خالی

سلامت نیوز: شما احتمالاً ده ها و صدها فهرست از غذاهای سالم و مفید برای قلب را دیده اید اما تعجب می کنید اگر بدانید برخی از گزینه های غذایی که شاید ناسالم به نظر می رسند، می توانند به این فهرست ها اضافه شوند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، قهوه یکی از این گزینه ها است. مطالعات اخیر نشان داده قهوه باعث افزایش سطح HDL یا همان کلسترول خوب خون می شود، ضمن اینکه التهاب را نیز کاهش می دهد. مصرف منظم قهوه کاهنده خطر ابتلا به دیابت نیز هست. مطالعات متعددی ارتباط بین قهوه و نارسایی قلبی را مورد بررسی قرار داده اند و مشخص شده نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز برای سلامت قلب مفید است. اگر نگران سلامت قلب خود هستید، دیگر در مصرف تخم مرغ شک نکنید. بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که تخم مرغ، کلسترول خون را افزایش نمی دهد. جالب توجه است اگر بدانید حتی مصرف روزانه سه عدد تخم مرغ، کلسترول HDL را افزایش می دهد نه LDL. تخم مرغ حاوی ویتامین های B و D است که هر دو برای سلامت قلب ضروری اند. کره بادام زمینی از جمله گزینه های غذایی است که بسیاری به آن می گویند خوشمزه ناسالم. بله، این نوع کره دارای محتوای چربی بالاست اما تحقیقات نشان می دهد این چربی ها برای قلب عالی هستند. مطالعات نشان داده اند که مصرف این کره به اندازه مصرف آجیل از سلامت قلب محافظت می کند. فقط اگر در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، در میزان مصرف خود دقت کنید چون یک قاشق غذاخوری از کره بادام زمینی، ۹۴ کیلو کالری دارد. بنابر گزارش دویچه وله، در میان انواع شکلات، شکلات تیره دارای خواص آنتی اکسیدانی است. فلاونول های موجود در این شکلات، سلامت قلب و عروق را با بهبود گردش خون و جلوگیری از لخته شدن خون بهبود می دهد. هنگام خرید مطمئن شوید که این نوع شکلات حاوی بیش از ۷۰ درصد کاکائوی خالص و بدون شکر باشد. چرا نباید قهوه را با معده خالی بنوشید؟ از فواید نوشیدن قهوه گفتیم اما نوشیدن آن هم آدابی دارد. با وجود مزایایی که گفته شد نباید این نوشیدنی پرطرفدار را با معده خالی خورد. مصرف قهوه با معده خالی و در اوایل صبح، قبل از وعده صبحانه، می تواند سطح کورتیزول را در بدن شما افزایش دهد. از لحظه ای که چشم های خود را باز می کنید، این هورمون که مسئول تنظیم پاسخ سیستم ایمنی بدن، سوخت و ساز و متابولیسم و پاسخ استرس است، در بدن آزار می شود. وقتی شما کافئین را با معده خالی مصرف می کنید، سطح کورتیزول به اوج خود می رسد و بدن را تحت فشار بیشتری قرار می دهد. به نوشته "Readersdigest" در مطالعه ای که تاثیرات مربوط به نوشیدنی های کافئین دار را در میان دانشجویان پزشکی ارزیابی می کرد، نشان داده شد دانشجویانی که این نوشیدنی ها را با معده خالی دریافت می کردند، بیشتر در معرض تغییرات خلقی و استرس قرار می گرفتند.

پاسخی بگذارید