خانه / سلامت / استرس، دشمن جدی خواب خوب

استرس، دشمن جدی خواب خوب

سلامت نیوز: متخصصان خواب معتقدند که در موضوع بهداشت خواب، کیفیت خواب – یعنی خواب خوب و کافی باتوجه به نیاز بدن هر فرد – حائز اهمیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، حدود یک سوم زندگی هر فرد در خواب سپری می شود؛ بنابراین، کیفیت خواب تأثیر بسیار مهمی بر سلامت جسمی و ذهنی افراد دارد.

امروزه مشکل کم‌ خوابی و خواب ناکافی یکی از مشکلات جدی در حوزه سلامت محسوب می شود. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهند که کم خوابی، خطر حمله قلبی، سکته، ابتلا فشارخون، چاقی، دیابت و افسردگی را افزایش دهد.

در عین حال، کم‌ خوابی علاوه برداشتن تأثیراتی نامطلوب بر سلامت افراد، خسارات هنگفتی را بر اقتصاد جوامع وارد می‌کند. به عنوان مثال، هزینه خسارت‌ ناشی از خواب ناکافی (کارمندان) در استرالیا در سال ۲۰۱۷- ۲۰۱۶ میلادی در حدود ۴۵٫۲۱ میلیارد دلار تخمین زده شد.

دکتر الس فان در هلم (Els van der Helm)، از متخصصان بهداشت خواب هلند و بنیانگذار اپلیکیشن خواب Shleep، در گفتگو با Rituals، راه هایی را برای بهبود کیفیت خواب ارائه کرد:

کم خوابی و خواب بی کیفیت با چه مشکلاتی برای سلامت فرد همراه است؟

کم خوابی یا خواب بی کیفیت تقریبا تمامی بخش های بدن شما را درگیر می کند. کم خوابی بر سیستم ایمنی بدن تأثیر گذاشته و فرد را مستعد ابتلا به بیماری های مختلف می کند؛ به عنوان مثال، افرادی که از اختلالات خواب رنج می برند، با خطر بیشتر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان یا آلزایمر مواجه هستند. همچنین، خواب ناکافی بر فشار خون افراد تأثیر گذاشته و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

بجز سلامت جسمی، سلامت روان نیز تحت تأثیر مشکلات خواب قرار می گیرد. تحقیقات مختلف نشان داده اند که خواب ناکافی با بروز اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی در ارتباط است. برعکس، خواب شبانه کافی و باکیفیت، باعث تقویت قوای ذهنی و بهبود خلق و خوی فرد می شود.

به همین دلیل خواب شبانه کافی، به اندازه تغذیه صحیح و ورزش کردن، برای سلامت جسم و روح فرد حائز اهمیت است. توصیه می کنم که تا حد امکان، یک زمان ثابت و مشخص را برای خواب شبانگاهی در نظر بگیرید تا بدن بتواند به طور منظم فعالیت های خود را تنظیم کند.

چه مسائلی بر کیفیت خواب تأثیر می گذارند؟

استرس دشمن جدی خواب (باکیفیت) است. هرچه درگیری های ذهنی و استرس شما در طول روز بیشتر باشد، کیفیت خواب شبانه شما کاهش پیدا می کند و باوجود خستگی جسمی و ذهنی، نمی توانید ظرف ۳۰ دقیقه به خواب بروید.

از نظر شما، محیط مناسب برای خواب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اتاق خواب باید هوایی نسبتا خنک با دمایی در حدود ۱۷ یا ۱۸ درجه سانتیگراد داشته باشد؛ در صورت امکان، پنجره اتاق برای گردش هوا باز باشد؛ محیط اتاق باید آرام و به دور از آلودگی نوری و صوتی باشد، درغیر اینصورت بهتر است که افراد از گوش گیر و چشم بند استفاده کنند؛ اتاق خواب باید صرفا مخصوص خواب باشد و سایر لوازم اضافی از جمله تلویزیون، لپ تاپ یا تلفن در آن وجود نداشته باشند.

چه افرادی در جامعه با مشکلات خواب مواجه بوده و نیازمند مداخلات درمانی هستند؟

در این زمینه با دو گروه مواجه هستیم؛ گروه اول افرادی هستند که به خواب اهمیت چندانی نمی دهند. این افراد در طول روز سرگرم کار بوده و پس از بازگشت به خانه، خود را با فعالیت هایی مانند تماشای فوتبال یا فیلم دیدن سرگرم می کنند. این افراد اساسا اهمیتی به خواب کافی و منظم نمی دهند و از عواقب آن (بر سلامت جسمی و روحی) غافل هستند که این مسأله بسیار خطرناک است. این گروه از افراد نیازمند دریافت اطلاعات درست در مورد عوارض خواب ناکافی بوده و باید سبک زندگی خود را اصلاح کنند.

گروه دوم – حدود ۱۵ درصد جمعیت – افرادی هستند که با مشکلات خواب از جمله دیر به خواب رفتن، بیدار شدن در نیمه های شب، یا بیدار شدن زودهنگام مواجه هستند. شیوه برخورد با این افراد، متفاوت از گروه اول است و این افراد به مداخله های درمانی نیاز دارند.

خواب باکیفیت، علاوه بر تأثیر مستقیم بر سلامت جسمی و روحی افراد، میزان تمرکز دانش آموزان و دانشجویان و همچنین بهره وری کارگران و کارمندان را در طول روز افزایش می دهد؛ بنابراین، این وظیفه دانشمندان و متخصصان است که در ارتباط با شرکت ها و سازمان های مختلف و همچنین رسانه ها، اطلاع رسانی درستی در مورد اهمیت خواب خوب و باکیفیت داشته باشند.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

شب های خیس کودک!

سلامت نیوز-*دکتر سهراب نقی زاده: شب ادراری یکی از شایع ترین معضلات دوران کودکی است که خانواده ها با آن درگیر هستند و باعث اختلال در زندگی آنها می شود. به نوعی که اگر از پنجره خانه ای پتو یا تشکی مقابل آفتاب آویزان باشد، می توانیم حدس بزنیم که کودکی در این خانواده درگیر شب ادراری است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، شب ادراری یکی از شایع ترین معضلات دوران کودکی است که خانواده ها با آن درگیر هستند و باعث اختلال در زندگی آنها می شود. به نوعی که اگر از پنجره خانه ای پتو یا تشکی مقابل آفتاب آویزان باشد، می توانیم حدس بزنیم که کودکی در این خانواده درگیر شب ادراری است. برای آنکه دلایل این معضل را بدانیم و از راهکارهای مقابله با آن آگاه شویم، با دکتر سهراب نقی زاده؛ متخصص ارولوژی گفتگو کردیم. یکی از مشکلاتی که در بین بچه ها زیاد مشاهده می شود و باعث اذیت خانواده ها می شود، شب ادراری است. شب ادراری در مورد بچه هایی گفته می شود که شب ها در خواب ادرار می کنند. شب ادراری زمان به خصوصی ندارد و امکان دارد چند روز یک بار یا هر روز اتفاق بیفتد. ریشه شب ادراری ژنتیکی است و معمولا در بین اعضای خانواده این بچه ها مانند پدر و مادر، خواهر و برادر، دایی و عمو یا دیگر بستگان نسبی سابقه شب ادراری وجود دارد. علت بروز شب ادراری بچه ها وقتی به سنین خاصی می رسند، باید بتوانند ادرار خودشان را تا رسیدن به سرویس بهداشتی کنترل کنند، اما بچه هایی که دچار شب ادراری می شوند، به دلیل آنکه برای تخلیه مثانه به سرویس بهداشتی مراجعه نمی کنند و ادرار خودشان را نگه می دارند، مثانه آنها خسته می شود و دچار معضل شب ادراری می شوند. در این قبیل بچه ها والدین با مراجعه به پزشک اعلام می کنند که بچه هنگام بازی لباس زیر خودش را خیس کرده، یعنی به جای آنکه برای تخلیه ادرار به سرویس بهداشتی مراجعه کند، ادرار خود را نگه می دارد و این به اندازه ای طول می کشد که بچه چکه ادراری دارد. در این بچه ها باید والدین آنها را وادار کنند که در طول روز ۵ تا ۶ بار به سرویس بهداشتی بروند و مثانه خودشان را خالی کنند تا مثانه خسته نشود. راهکارهای موثر برای کنترل شب ادراری ۱- مراجعه دائم کودک به سرویس بهداشتی کاری به این نداریم که بچه ادرار دارد یا ندارد، بلکه برای آموزش دادن به بچه و جلوگیری از نگه داشتن ادرار، باید بچه دائم به سرویس بهداشتی مراجعه کند و قبل از آنکه مثانه اش پر شود، آن را تخلیه کند. والدین می توانند آب را باز کنند تا از طریق صدای آب گوش بچه تحریک شود تا مثانه اش را تخلیه کند یا بخشی از بدن او را خیس کنند که باز هم می تواند محرک خوبی باشد. نگه داشتن بیش از اندازه ادرار باعث مثانه های بیش فعال در بچه ها می شود که می تواند زمینه ساز شب ادراری در بچه ها شود. ۲- کاهش مصرف مایعات قبل از خواب راهکار دوم برای کنترل شب ادراری، کاهش مصرف مایعات قبل از خواب است. والدین باید دو ساعت قبل از خواب، میزان مصرف مایعات بچه را کاهش دهند و از دادن میوه های آبدار مانند هندوانه و خربزه به بچه ها خودداری کنند و البته قبل از خواب مثانه بچه ها را خالی کنند تا بچه با مثانه خالی به رختخواب برود. ۳- تعیین ساعت شب ادراری در بچه ها بچه های مبتلا به شب ادراری خواب های عمیقی دارند. بنابراین والدین باید چندین روز بیدار بمانند تا متوجه شوند فرزندشان چه ساعت هایی رختخواب خود را خیس می کند. والدین باید برای همان ساعت ها بیدار شوند، فرزندشان را بیدار کنند و برای تخلیه مثانه به سرویس بهداشتی ببرند. وقتی این بچه یک ماه راس یک ساعت معین از خواب بیدار شود و به دستشویی برود، در اصطلاح روانشناسی شرطی می شود و قدرت ذخیره سازی مثانه اش بالا می رود. ۴- کم کردن حجم ادرار شبانه بچه ها با دارو درمانی موارد بسیاری داشته ایم که والدین دو ساعت قبل از خواب به بچه مایعات نداده اند، برای تخلیه مثانه قبل از خواب به سرویس بهداشتی برده اند و راس یک ساعت هم بچه را بیدار کرده اند، اما باز هم بچه شب ادراری داشته است. این قبیل بچه ها نیاز به دارو درمانی دارند و باید از طریق مصرف دارو، درمان شوند. داروی کنترل شب ادراری قرص های زیر زبانی مینیرین است. مینیرین باعث می شود حجم ادرار شبانه این بچه ها کم شود. این دارو بی خطر است و هیچ عارضه درمانی یا خطری ندارد. بسیاری از والدین بچه های مبتلا به شب ادراری به پزشک مراجعه و گلایه می کنند که وقتی همه روش های کنترل شب ادراری را انجام داده و موفق نشده اند و در نهایت با مصرف دارو، شب ادراری فرزندشان کنترل شده، به محض آنکه مصرف دارو را قطع می کنند، فرزندشان دوباره مبتلا به شب ادراری می شود. باید توجه داشت که دوره درمانی بچه های مبتلا به شب ادراری خاص است. پزشک به والدین اعلام می کند که بچه باید دو هفته داروی مینیرین را مصرف کند، اما اگر بچه در این مدت شب ادراری نداشت، نباید دارو قطع شود، بلکه باید میزان دوز دارو نصف گردد یا یک شب در میان به او داده شود و این روال چهار هفته ادامه یابد و بعد از آن به مرور زمان و با تاخیر در نوبت های مصرف، دارو را قطع کنیم. اگر این دارو سه یا چهار هفته به بچه داده و یک باره قطع شود، شب ادراری دوباره باز می گردد، بنابراین میزان مصرف و نحوه قطع دارو بسیار مهم است و باید تحت نظر پزشک و به مرور زمان قطع شود. وقتی بچه به صورت ناگهانی از این دارو محروم شود، احتمال بازگشت دوباره شب ادراری زیاد است. بچه هایی داریم که تا سنین ۱۰ سالگی مبتلا به شب ادراری می شوند، بنابراین بهتر است قبل از آنکه بچه به این سن برسد، در همان سنین کودکی برای کنترل شب ادراری عمل کنیم. *متخصص ارولوژی