خانه / تغذیه / ارتباط بین رنگ آبی و کاهش وزن و لاغری

ارتباط بین رنگ آبی و کاهش وزن و لاغری

غذایی که میخورید ممکن است اشتها انگیز باشد یا اشتهای  مارا کور کند  و این با رنگ غذا ارتباط زیادی دارد ممکن است برخی غذاها ومیوه ها آنقدر خوشرنگ باشد که   دوست داشته باشیم آن را بخوریم و یا آنقدر از رنگ غذا زده بشویم که  نتوانیم بخوریم و این به نوعی با چاقی و لاغری ما ارتباط خواهد داشت و این حس ما است که سبب تحریک  اشتهای ما میشود مثلا برخی اوقات فلفلهای رنگی که در کوچه و خیابان میبینیم ممکن است اصلا فلفل دوست نداشته باشیم ولی بخاطر رنگش دوست داشته باشیم آن را بخوریم

آیا می‌دانید رنگ‌ها می‌توانند تاثیر به‌سزایی روی اشتها و در نتیجه چاق و لاغر شدن ما داشته باشند؟ رنگ‌ها حتی می‌توانند روی طعم غذا یا بویی که حس می‌کنیم اثر بگذارند.

در واقع این تاثیر‌گذاری رنگ روی حواس را در اصطلاح «جابه جایی حسی» می‌گویند. هرگاه رنگی را می‌بینیم به یمن وجود حواس بینایی، چشایی و بویایی و حواس دیگر‌مان نیز تحریک می‌شوند.

رنگ سبز نسبتاً روشن، ممکن است بوی سبزه و سبزی‌های خوش‌طعم را به شما تلقین کند. به طوری کلی هر یک از حواس ما در مسیر خود به سمت مغز، گذر‌گاه خاص خود را دارند و با هم به طور موازی در حرکت هستند اما بعضی مواقع با هم تداخل پیدا می‌کنند که احساسی متفاوت را برمی‌انگیزند؛ برای مثال دیدن رنگ لیمویی ممکن است به شما احساسی از طعم ترش دهد و صورتی دهان‌تان را شیرین کند یا خاکستری بوی دود و سیگار را به یادتان آورد.

آبی، کاهش اشتها

این رنگ به شدت سرکوب‌کننده اشتهای فرد است. محققان دریافته‌اند اتاق‌های غذا‌خوری که به رنگ آبی در می‌آیند روی اشتهای افراد اثری منفی دارند و باعث می‌شوند آنها به طور کلی ۳۰ درصد کمتر کالری مصرف کنند.

بعضی‌ها معتقدند از آنجا که خوراکی‌های آبی‌رنگ به ندرت در طبیعت پیدا می‌شوند، انسان قبل از هر چیز با کمک نشانه‌های بصری تعیین می‌کنند غذایی خوب است یا خیر و رنگ‌ آبی هم گاهی نشان دهنده سمی بودن غذا‌هاست؛ بنابراین جلوی اشتها را می‌گیرد. از سویی دیگر رنگ آبی آرامش بخش است و با اثر‌گذاری روی ضمیر ناخودآگاه ما را به آهسته غذا خوردن تشویق می‌کند.

اگر می‌خواهید لاغر شوید می‌توانید دیوار‌های اتاق ناهار خوری را آبی کنید و میز و ظروف غذایتان را آبی انتخاب کنید؛ حتی می توانید داخل یخچال تان نیز از لامپ آبی استفاده کنید تا هر زمان در یخچال را به قصد برداشت خوراکی باز می‌کنید پشیمان شوید.

کسانی که از دکوراسیون آبی رنگ در خانه‌شان استفاده می‌کنند معمولا لاغرند. در واقع رنگ آبی یکی از انتخاب‌های بیشتر شرکت‌هایی است که در زمینه لاغری فعالیت دارند و همچنین شرکت‌های برنامه‌های غذایی و ورزشی مخصوص کاهش وزن، علاقه زیادی به این رنگ دارند.

این رنگ با ذهن و بدن فرد سر و کار دارد و با آرام کردن او موجب کند شدن سوخت‌وساز بدنش می‌شود. اگر می‌خواهید رژیم غذایی بگیرید، تمام آشپزخانه، اتاق غذا‌خوری‌ و ظروف‌تان را آبی کنید و حتی از شمع‌هایی آبی‌رنگ استفاده کنید.

قرمز؛ رنگ اشتها

این رنگ درست برعکس رنگ آبی عمل می‌کند زیرا بسیار قوی و پر‌انرژی است که می‌تواند تا اندازه‌ای فشار خون را بالا برده و همچنین اشتها را تحریک کند.

معمولاً صاحبان رستوران‌های فست‌فود دیوار‌های رستوران‌شان را قرمز رنگ می‌کنند تا علاوه بر بالا بردن اشتهای افراد آنها را به تند خوردن غذا تشویق و جا را برای افرا دیگر خالی کنند. قرمز از نوع رنگ‌های گرم است و موجب شادی و هیجان می‌شود و به این صورت اشتهای فرد تحریم می‌شود.

زرد چاق‌کننده

اگر می‌خواهید دیوار آشپزخانه‌تان را به رنگ زرد خورشیدی در آورید کمی تأمل کنید دیوار‌های زرد‌رنگ بیشتر دعوا‌های خانگی را موجب می‌شوند و چاق کننده هم هستند زیرا باعث می‌شوند بیش از حد نیاز غذا بخورید.

ترکیب رنگ زرد – قرمز و نارجی؛ ایجاد حس مثبت

رستوران دار‌ها مدت‌هاست متوجه اعجاز رنگ‌ها شده‌اند و از آنها بسیار هوشمندانه استفاده می‌کنند. ممکن است توجه کرده باشید که بیشتر رستوران‌ها ی فست‌فود در کنار رنگ قرمز از زرد هم بسیار استفاده می‌کنند. رنگ زرد نه تنها اشتها را بالا می‌برد بلکه فرد احساس می‌کند آنقدر گرسنه است که می‌خواهد هرچه سریع‌تر غذا بخورد.

وقتی فردی چشمش به رنگ زرد می‌افتد، مغزش به سرعت شروع به ترشح هورمون سروتونین می‌کند و این هورمون باعث می‌شود نسبت به خود و اطرافش احساس خوب و مثبتی داشته باشد و وقتی وارد رستوران می‌شود تا می‌تواند غذا و نوشیدنی مصرف کند.

در ضمن لباس کارکنان رستوران‌های فست‌فود به رنگ زرد، قرمز یا نارنجی است و با این کار اشتهای مشتریان را بسیار بالا برده و در نتیجه خرید‌شان بیشتر می‌شود. یک اشتباه در انتخاب یونیفورم‌های آبی و سبز باعث شد تا رستورانی بسیار معروف با کاهش فروش روبه‌رو شود.

ترکیب سبز – آبی کور کننده اشتها

رنگ سبز، به ویژه سبز لجنی نه تنها اشتها را کور می‌کند بلکه ذهن را به طور ناخود‌آگاه به سمت غذا‌های فاسد می‌برد. رنگ‌های آبی و سبز اصلاً مناسب رستوران‌ها نیستند اما اگر می‌خواهید در خانه پر‌خوری نکنید ولی نمی‌توانید جلوی شکم‌تان را بگیرید از رنگ‌ها سبز و آبی برای دیوار‌های اتاق غذا‌خوری و میز و ظروف آشپزخانه استفاده کنید. سبز نیز مانند آبی اثر آرام‌کننده‌ای دارد.

ترکیب زرد – سبز، نابود‌کننده اشتها

این ترکیب یعنی فاجعه؛ اگر می‌خواهید لاغر شوید و از غذا بیزار، از این ترکیب رنگ استفاده کنید که به خوبی جواب می‌دهد زیرا فرد را یاد انواع و اقسام مواد شیمیای سمی می‌اندازد و اشتهایش کاملا کور می‌شود.

سفید افزایش اشتها بدون عذاب وجدان

رنگ سفید که در بسیاری از خانه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها به وفور دیده می‌شود و به نظر خنثی می‌آید، تاثیر بسیار زیادی روی اشتهای فرد می‌گذارد و باعث می‌شود شخصیت بدون توجه به چیزی غذا بخورد.

خوراکی‌هایی که سفید رنگ هستند مغز را نسبت به مقدار مصرف غذا بی‌خیال می‌کنند. ظروف سفید رنگ هم باعث می‌شوند هرچه بیشتر بخورید و کمتر احساس رضایت کنید.

مواد غذایی معمولا روی ظروف سفید رنگ جلوه خوبی پیدا می‌کنند؛ برای مثال یک کیک نارگیلی با کلی خامه روی بشقاب سفید یخچالی بسیار زیبا و اشتهاآور است.

درباره ی دبیر

مطالب مرتبط

باورهای غلط در مورد رژیم های غذایی

سلامت نیوز:این روزها که همه به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند، مطالب زیادی در مورد رژیم غذایی و لاغری منتشر می شود. اما تمایز قائل شدن میان اطلاعات علمی و تاییدشده از سوی منابع معتبر، شبه علم و باورهای علمی غلط دشوار است. تلاش برای کاهش وزن به منظور تناسب اندام و سالم بودن باید طبق اصول و منطق درست باشد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تمایل رو به افزایش مردم به خصوص در دهه گذشته برای استفاده از رژیم غذایی و ورزش برای لاغری، باعث شده افسانه ها، خرافات، شبه علم و علم، همگی در هم گره بخورد و بحث سلامت، تغذیه و رژیم های لاغری به شکل کاملاً سلیقه ای و تبلیغاتی به عموم مردم معرفی شود.واقعیت آن است که اصول علمی در عین پیچیدگی، منطق و الگوی مشخصی دارند و از همه مهم تر اینکه بر اساس واقعیت و تجربه شکل گرفته اند، به طور مثال وقتی گفته می شود غذای چرب برای بدن مضر است، دلایل علمی، تحقیقات مختلف، آزمایشات واقعی، مطالعات روی زندگی افراد در درازمدت و کوتاه مدت و غیره انجام شده، به علاوه میزان شرایط مضر بودن، مقدار آن و بسیاری جزئیات دیگر بر اساس شواهد علمی مشخص شده نه آن که صرفاً عقیده یا طرز فکر یا سلیقه یک فرد یا یک گروه از افراد باشد.برخی کارشناسان علوم تغذیه بر این باورند که برخی از افراد فکر می کنند برای لاغر شدن باید تمام غذاهای مورد علاقه و پرکالری را کنار گذاشت و به همین دلیل همیشه با رژیم غذایی سالم سر جنگ دارند. ولی در حقیقت لزومی به این کار نیست. دلیل ندارد برای کاهش وزن افراد ارتباط با غذای محبوب خود را قطع کنند. به گفته آنان، در واقع مسئله مهم، کاهش کالری دریافتی در روز است که از نظر بحث سلامت، رعایت تعادل گروه های غذایی اهمیت دارد. ولی غذاهای مورد علاقه همگی می توانند بخشی از برنامه رژیم لاغری باشند، فقط باید مراقب مقدار کل کالری دریافتی و تعادل گروه های غذایی در روز بود. ممنوعیت برنج، نان و نشاسته، اشتباه است مهدی معتمد عضو انجمن متخصصان تغذیه در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: تعداد زیادی از مردم به خصوص در ایران فکر می کنند غذاهایی با نشاسته زیاد، مثل نان، برنج، ماکارونی و غیره چاق کننده هستند و در رژیم غذایی باید از خوردن آن ها پرهیز کرد، ولی از نظر اصول تغذیه، این ترکیبات لزوماً چاق کننده یا مضر نیستند و مراجع معتبر تغذیه پیشنهاد می کنند به جای محصولات غلات تصفیه شده، از غلات کامل استفاده شود که باعث احساس سیری بیشتر می شود. وی می افزاید: به عنوان مثال توصیه می شود حدود نیمی از غلات دریافتی، غلات کامل باشد، محصولاتی مثل برنج قهوه ای، نان، ماکارونی و غلات کامل همگی در این دسته قرار می گیرند و غلات کامل علاوه بر آن که فیبر زیادی در خود دارند، آهن و مواد مغذی دیگر بدن را هم تأمین می کنند. تصور غلط در مورد سالم بودن غذاهای بدون گلوتن معتمد با بیان اینکه گلوتن پروتئینی است که در گندم و جو وجود دارد، ادامه می دهد: تصور مضر بودن گلوتن بیشتر به خاطر آگاهی بیشتر مردم در مورد بیماری سلیاک است زیرا در بیماری خود ایمن سلیاک، بیمار به گلوتن حساس است. اگر بیماری سلیاک ندارید، دلیلی ندارد از گلوتن فرار کنید. وی اضافه می کند: رژیم غذایی خالی از گلوتن به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که دریافت ویتامین، فیبر و مواد معدنی معمولاً با حذف غذاهای دارای گلوتن بسیار سخت می شود. رژیم غذایی لاغری به معنای حذف چربی نیست این کارشناس علوم تغذیه تصریح می کند: یکی از رایج ترین تصمیمات اشتباه در رژیم های لاغری، تلاش برای حذف چربی از رژیم غذایی است، حذف چربی برای کاهش وزن چندان مفید نیست، چربی مواد مغذی و ضروری زیادی برای بدن تأمین می کند. وی می گوید: یک رژیم غذایی سالم باید حتماً شامل مقداری چربی باشد و این باور اشتباه از آن جا شکل گرفته که هر گرم از چربی کالری بیشتری نسبت به پروتئین یا کربوهیدرات دارد، ولی بهتر است برای کاهش وزن، مقدار چربی دریافتی روزانه تحت کنترل باشد و چربی های سالم تر مثل روغن آووکادو، روغن گردو، روغن زیتون و غیره مصرف کرد و توصیه می شود فقط حدود ۱۰ درصد از کالری دریافتی روزانه به شکل چربی اشباع باشد. لاغری با گیاه خواری، ممنوع معتمد ادامه می دهد: برخی از افراد بر این باورند که گیاه خواری باعث کاهش وزن و سلامت بیشتر می شود که این باور درست نیست، غذاهای غیرگیاهی ترکیبات مفید (مثل پروتئین) زیادی دارند که حذف کامل آن ها بدون جایگزین توصیه نمی شود و بهتر است یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. نخوردن صبحانه شما را چاق می کند وی اظهار می دارد: نخوردن صبحانه حس گرسنگی را در طول روز زیاد می کند و باید تمایل به غذاها بیشتر شود، اگر دوست داریم بدنی سالم و رژیم غذایی متعادل داشته باشیم یا برای کاهش وزن اقدام کنیم، باید بر اساس پیشنهادهای متخصصان تغذیه پیش برویم و با باورهای غلط سلامتی را به خطر نیندازیم.