خانه / سلامت / افسردگی و پنج دلیل عجیب و غریب آن

افسردگی و پنج دلیل عجیب و غریب آن

به طور متوسط در هر دوره زمانی ۵ درصد جمعیت آمریکا و یا ۱۵ میلیون آمریکایی با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند. به طوری که هر فرد میانسال در طول زندگی خود حداقل یک بار دچار افسردگی می شود. با وجود رایج بودن افسردگی، پزشکان قادر به تشخیص علل آن و یا اینکه چگونه از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، نبوده اند.
علل افسردگی

البته علت هایی مانند استرس زیاد و اختلالاتی که بر روی مغز و خلق و خوی شما تأثیر می گذارد، به عنوان محرک های اصلی افسردگی شناخته می شوند. اما علت های عجیب و غریب دیگری وجود دارند که با افسردگی رابطه ای اسرار آمیز دارند:
علل افسردگی

رژیم های غذایی حاوی مقادی زیادی کربوهیدرات
اما نه همه انواع کربوهیدرات ها!! بسیاری از کربوهیدرات ها مانند سبزیجات و میوه ها برای شما بسیار عالی هستند. اما کربوهیدرات های تصفیه شده مانند : چیپس، شیرینی ها و نوشابه ها بسیار مضر می باشند. مطالعات ارتباط بین مصرف بی رویه کربوهیدرات های تصفیه شده با سرطان سینه و بیماری های قلبی را تأیید می کند. و اکنون دانشمندان اعتقاد دارند که کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند در بروز افسردگی نقش داشته باشند.
زمانی که محققان اطلاعات مربوط به ۷۰ هزار زن یائسه را برسی می کردند، ارتباط معنی داری بین کسانی که از یک رژیم غذایی شامل مقادیر زیادی کربوهیدرات های تصفیه شده پیروی می کردند با کسانی که به تازگی دچار افسردگی شده بودند پیدا کردند. یکی از نویسندگان این تحقیق می گوید: ” کربوهیدرات های تصفیه شده مانند : نان سفید، برنج سفید و نوشابه باعث تحریک واکنش های هورمونی در جهت کاهش سطح قند خون در بدن می شوند. این واکنش ها ممکن است باعث تشدید و یا تغییرات خلق و خوی، خستگی و یا سایر علائم افسردگی شود.” مطالعات نشان می دهد با حذف کربوهیدرات های تصفیه شده می توانید احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش دهید.
شما یک مدیر میانی هستید
محققان دریافته اند که مدیران میانی نسبت به مدیران بالا دستی خود و همچنین افرادی که زیر دستشان کار می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.
با مطالعه اطلاعات مربوط به ۲۰ هزار کارگر محققان دریافته اند که ۱۷ درصد از مدیران میانی گزارش داده بودند که اضطراب و یا افسردگی را تجربه کرده اند در مقایسه با کارگران زیر دستشان که فقط ۱۲ درصدشان گزارش اضطراب و یا افسردگی داده بودند. هنگامی که شما در مرتبه میانی یک سازمان مشغول به کار باشید فرصت های اندکی برای تصمیم گیرهایی مؤثر بر سازمان دارید در حالی که به طور همزمان باید مسئولیت ها و استرس های ناشی از کارتان را تحمل کنید.
تیروئید شما پرکار است
کم کاری و یا پرکاری تیروئید می تواند باعث مشکلاتی بیش از نوسانات وزنی باشد. مشکلات تیروئید همچنین ممکن است باعث نازکی مو، احساس سرمای مداوم و همچنین افسردگی گردند.
از آنجایی که تیروئید ترشح هورمون های مؤثر بر سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد بر تمام ارگان های بدن شما منجمله مغز نیز تأثیر می گذارد. بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند عده ای از بیمارانی که از افسردگی رنج می برند، بهتر است از درمان های هورمونی تیروئید بهره ببرند تا داروهای ضد افسردگی.
دنبال کردن بیش از حد اخبار
علل افسردگی

آیا شما هر روز، صبح خود را با اخبار رادیو و یا تلوزیون شروع می کنید؟ این کار همیشه هم خوب نیست. در حالی که ممکن است اطلاع از اخبار روزانه به نظر خوب و جالب بیاید، کارشناسان اعتقاد دارند دنبال کردن افراطی اخبار می تواند محرکی برای افسردگی باشد. اما چرا؟ شبکه های خبری معمولاً جنگ، آتش سوزی،تصادفات و اتفاقات ناگوار را پوشش میدهند و به ندرت به اتفاقات خوب می پردازند. تمرکز زیادی بر روی اتفاقات ناگواری که در دنیا می افتد باعث خواهد شد، دنیا مکانی سرشار از بدی ها به نظر بیاید و همین موضوع شما را افسرده می کند.
سعی نکنید روزنامه ، تلوزیون و اینترنت را دور بیاندازید. شاید بهتر باشد به همان اندازه که اخبار تأسف بار را دنبال می کنید اخبار شاد و روحیه بخش را نیز دنبال کنید.
زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذرانید.
علل افسردگی

ممکن است شنیده باشید که شبکه های اجتماعی شما را خودشیفته، غمگین و یا به عبارت دیگر زندگی شما را نابود می کند. شبکه های اجتماعی از یک طرف باعث ارتباط شما با خانواده، دوستان و آشنایان می شود ولی از طرف دیگر محققین دریافته اند سپری کردن ساعات زیادی در شبکه های اجتماعی باعث بروز افسردگی خواهد شد.
راه حل آن است که زمان کمتری را در شبکه های اجتماعی بگذرانید. ارتباط با دوستان و روابط اجتماعی را جایگزین شبکه های اجتماعی نموده و بخاطر داشته باشید که صفحات اجتماعی متعلق به دوستانتان، لحظات شاد زندگی آنها را منعکس می کنند نه زندگی روزمره شان را.

درباره ی دبیر

مطالب مرتبط

۱۰ پیشنهاد برای خانم‌های ورزشکار

سلامت نیوز: از امروز تنبلی را کناربگذارید و سلیقه ورزشی خود را بیابید. به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان، این روزها خانم های بسیاری هستند که به علت سبک زندگی و کمبود وقت هیچگاه فعالیت بدنی نداشته و حتی پایشان هم به مکان های ورزشی باز نشده است اما بنا به دلایلی بعد از گذشت سال ها حالا تصمیم به ورزش کردن گرفته اند. در ادامه می خواهیم ۱۰ پیشنهاد اساسی برای تازه کارهایی که به فعالیت بدنی روی آورده اند داشته باشیم. قدم اول را بردار اولین کاری که باید انجام بدهید این است که تصمیم بگیرید به صورت منظم ورزش کنید. اگر از ما بپرسید تصمیم گرفتن مهم ترین بخش از داشتن فعالیت بدنی است حتما برای خودتان ساعات مشخصی را در نظر بگیرید و به انجام فعالیت بپردازید. این نکته را فراموش نکنید تصمیم به ورزش کردن فقط با داشتن برنامه منظم عملی می شود. از غار تنبلی ات بیرون بیا همه خانم ها با سلیقه ها ی گوناگون به دنیا آمده اند پس اصلا عجیب نیست اگر شما از باشگاه رفتن خوشتان نیاید. ممکن است شما در شنا یا سنگ نوردی یا حتی در ورزش های رزمی عالی باشید. با هدف های کوچک شروع کن بهترین راه برای رسیدن به هدف های بزرگ این است که آن را تبدیل به چندین هدف کوچک کنید. اگر دوست دارید قهرمان شوید بهتر است ابتدا به این فکر کنید که وزن و ماهیچه های خود را به اندازه ایده آل برسانید. هدف های کوچک، مسیر رسیدن به هدف نهایی را برایتان لذت بخش تر خواهند کرد. حرکات ترکیبی انجام بده حتما برایتان پیش آمده است که انجام یک سری کار تکراری در منزل شما را کسل و خسته کند. در ورزش کردن هم این قانون وجود دارد و شما نباید بگذارید این اتفاق برایتان بیفتد. کافی است در حرکات روزانه خودتان تنوع به خرج دهید و همیشه حرکات تکراری انجام ندهید. شما می توانید از ترکیب حرکات چندین نوع ورزش نیز کمک بگیرید . با پزشک تان مشورت کنید اگر یک خانم بالای ۵۵ ساله هستید و تاکنون به صورت جدی ورزش خاصی نکرده اید حتما قبل از انجام هرگونه حرکت ورزشی باید با پزشک تان مشورت کنید. برای همه تازه کارها نیز توصیه می شود جلسه های اول به صورت سه جلسه ۱۵ دقیقه ای در هفته باشد و سپس آرام آرام به سه جلسه یک ساعتی افزایش یابد. منبع سوخت تان را کامل کنید با انجام فعالیت ورزشی کالری بیشتری خواهید سوزاند و متابولیسم بدنتان افزایش خواهد یافت پس بدن شما باید به عنوان منبع سوخت مواد غذایی کافی را داشته باشد. بنابراین فراموش نکنید که وعده های غذایی خود را به صورت سه وعده اصلی و دو میان وعده کامل مصرف کنید. آب بخورید با انجام فعالیت ورزشی عضلات همه زنان رشد می کند و این عضلات برای رشد احتیاج به آب بیشتری خواهد داشت. به مدت دو ساعت قبل از ورزش باید ۳-۲ لیوان آب بنوشید و هنگام تمرین نیز بین هر ۲۰-۱۰ دقیقه باید یک لیوان آب مصرف کنید در غیر این صورت عضلات تان نابود خواهد شد. حرکات قدرتی را فراموش نکنید اشتباه نکنید حرکات قدرتی مخصوص آقایان نیست. همه عضلات برای قوی شدن نیاز به انجام حرکات قدرتی دارد در حرکات قدرتی می توانید از کتل بل ها و هالتر ها استفاده کنید یا تمرین هایی مثل شنای سوئدی را انجام بدهید. لباس ورزشی راحت بپوشید باشگاه ورزشی سالن مد نیست و اصلا مهم نیست ظاهرتان چگونه باشد هنگام انجام فعالیت ورزشی شما باید کفش و لباس مناسب و راحت داشته باشید و تا حد ممکن آرایش نکنید. بهترین حالت پوشش هنگام ورزش، پوشیدن لباس های لایه لایه است تا بتوانید بعد از گرم کردن لباس هایتان را کم کنید و شکل مناسب حرکات را یاد بگیرید. یکی از مهم ترین نکات در ورزش کردن این است که حرکت را درست انجام بدهید. از راهنمایی مربیان کمک بگیرید ورزش کردن به صورت اشتباه نه تنها به سلامتی شما کمک نمی کند بلکه ممکن است باعث آسیب زدن به مفاصل شما هم بشود پس به خانم های مبتدی توصیه می شود یا در کلاس های گروهی شرکت کنند یا در ابتدای کار از مربی ها در باشگاه کمک بگیرند.

پاسخی بگذارید