خانه / تغذیه / با این غذاها سلامت چشمان خود را گارانتی کنید

با این غذاها سلامت چشمان خود را گارانتی کنید

سلامت نیوز: مشخصاً رژیم غذایی سالم سیستم‌های بدن شما را حمایت می‌کند و چشمان شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. چشمان شما نیز ‏به ویتامین و مواد معدنی نیازمندند تا مشکلات احتمالی را رفع کرده و بینایی شما را محافظت کنند.‏

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه از ‏webmd، در صورتی‌که به دنبال افزایش سلامت چشمان خود و کمک به رفع ‏علائم خشکی چشم هستید، به مواد مغذی زیر توجه کنید:‏

‏ اسیدهای چرب امگا ۳‏
رژیم‌های غذایی شامل امگا ۳ باعث بهبود سوزش و خارش‌های خفیف ناشی از خشکی چشم می‌شود. مصرف امگا ۳ برای ‏برطرف کردن تورم پلک‌های شما نیز مفید است و به عملکرد اشک چشم شما نیز کمک می‌کند. مصرف امگا ۳ به عملکرد ‏غدد میبومی چشمان شما کمک می‌کند. این غدد قسمت چرب اشک چشم شما را تأمین می‌کنند. روغن موجود در اشک چشم از ‏خشک شدن چشم شما محافظت می‌کند.‏

شما می‌توانید با مصرف ماهی دو بار در هفته امگا ۳ بدن خود را تا حد زیادی تأمین کنید. به علاوه مصرف روغن سبزیجات، ‏دانه‌های سویا، سبزیجات با برگ سبز و استفاده از آجیل و تخم کتان نیز به تأمین امگا ۳ برای بدن شما کمک می‌کنند. در ‏صورتی که نیاز به استفاده از مکمل‌های امگا ۳ را احساس کردید قبل از شروع مصرف با پزشک خود در مورد آن مشورت ‏کنید.‏

لوتئین و زآکسانتین
مصرف این دو آنتی اکسیدان شما را در برابر بیماری‌های چشمی کمک می‌کند و به علاوه در سلامتی و عملکرد بهتر چشمان ‏شما نیز موثرند. شما با مصرف تخم مرغ، ذرت و سبزیجات با برگ سبز مثل کلم پیچ، بروکلی و اسفناج می‌توانید این دو آنتی ‏اکسیدان را برای بدن خود تأمین کنید. در صورت نیاز به استفاده از مکمل این دو آنتی اکسیدان با پزشک خود مشورت کنید.‏

ویتامین سی
استفاده از ویتامین سی که یک آنتی اکسیدان به شمار می‌رود به عملکرد رگ‌های خونی چشمان شما کمک می‌کند. ویتامین سی ‏باعث سلامت کلی چشمان شما می‌شود و به خصوص در جلوگیری از ابتلا به آب مروارید مؤثر عمل می‌کند.‏

پرتقال، گریپ فروت، اسفناج پخته، گوجه فرنگی، موز و سیب می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای تأمین ویتامین سی بدن شما ‏باشند. به صورت کلی زنان به ۷۵ میلی‌گرم ویتامین سی در روز احتیاج دارند که معادل آن را می‌توان با مصرف یک لیوان ‏آب پرتقال تأمین کرد و برای مردان این مقدار ۹۰ میلی‌گرم در روز می‌باشد.‏

ویتامین ای
ویتامین ای سلول‌های چشم شما را از تخریب محافظت می‌کند. این ویتامین هم‌چنین باعث افزایش ایمنی بدن شما می‌شود. شما ‏می‌توانید با مصرف جوانه گندم، غله گندم، بادام شیرین، تخم آفتابگردان، کره بادام زمینی، فندق و سیب زمینی شیرین ویتامین ‏ای بدن خود را تأمین کنید.‏

روی
این ماده معدنی که ویتامین آ را از کبد گرفته و به شبکیه چشم شما می‌رساند ملانین نام دارد که باعث حفاظت از چشمان شما ‏می‌شود. زمانی که شما به مقدار کافی روی در رژیم غذایی خود مصرف نمی‌کنید چشمان شما در معرض دچار شدن به ‏عفونت قرار می‌گیرند. از آن‌جایی که بدن شما روی را به صورت طبیعی تولید نمی‌کند، بسیار مهم است که شما آن را حتماً در ‏غذای خود مصرف کنید. غلات غنی شده، شیر، ماست، تخم مرغ، جگر گوساله و گوشت گاو می‌توانند منابع خوبی برای تأمین ‏روی بدن شما باشند.‏

درباره ی ali

مطالب مرتبط

استفاده از کانکس به جای مدارس آسیب‎دیده از سیل پلدختر

سلامت نیوز:مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: برای این مدارس کانکس های بزرگی را در نظر گرفته ایم تا در اول مهر هیچ دانش آموزی بدون کلاس درس نباشد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا منطقه لرستان، رضا زینی وندمقدم در جمع خبرنگاران، با اشاره به وقوع سیل فروردین ماه امسال در استان، اظهار کرد: اداره کل آموزش و پرورش لرستان در بحث سیل اخیر و ارزیابی خسارت وارده به مدارس استان سه موضوع را ازجمله ۱۱۳ مدرسه کامل تخریب شده در اثر سیل، ۳۳۰ مدرسه آسیب دیده که نیاز به تعمیر و بازسازی دارند و مدارس نیمه کاره را اولویت بندی کرد. وی با ابراز رضایت از روند تعمیر مدارس آسیب دیده شهرستان پلدختر، افزود: در بازدیدی که هفته گذشته به همراه مدیرکل نوسازی و نمایندگان رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از مدارس تعمیری پلدختر داشتیم کار تعمیر این مدارس شروع شده و در حال انجام است و امیدواریم با تلاش شبانه روزی کلیه نیروها و کمک خیرین این مدارس برای اول مهر آماده شوند تا جشن آغاز سال تحصیلی را با حضور مسئولین کشوری، استانی، شهرستان و دانش آموزان در پلدختر داشته باشیم. زینی وندمقدم با اشاره به مدت زمان کم برای ساخت مدارس شش و ۹ کلاسه در شهرستان پلدختر، ادامه داد: برای این گونه مدارس به ویژه مدارس روستایی با جمعیت بالا با همکاری نوسازی مدارس کانکس های بزرگی را در نظر گرفته ایم تا در اول مهر هیچ دانش آموزی بدون کلاس درس نباشد.