خانه / تغذیه / برای کاهش وزن، ۵ قانون را در وعده صبحانه رعایت کنید

برای کاهش وزن، ۵ قانون را در وعده صبحانه رعایت کنید

سلامت نیوز:مصرف صبحانه با کیفیت بالا، کلید کنترل وزن شماست. البته این عادت باید با سایر عادت های سالم همراه باشد ولی به عنوان اولین وعده غذایی فعامل تعیین کننده ای در تنظیم متابولیسم در ساعات مختلف روز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،برای سالها، اهمیت اولین وعده غذایی روز در همه رژیم ها نادیده گرفته می شد. با این حال امروزه مردم اهمیت وعده صبحانه را به رسمیت می شناسند و آن را به عنوان پایه برنامه های کاهش وزن در نظر می گیرند.

صبحانه باید ۲۵ درصد از کالری روزانه شما را تامین کند. از مزایای مصرف صبحانه می توان به این موارد اشاره کرد:

افزایش توده عضلانی

کاهش استرس و افزایش احساس شادی

جلوگیری از ابتلا به اختلالات خوردن و کمبود مواد مغذی

جلوگیری از خستگی صبحگاهی

بهبود فرایند هضم

تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به عفونت.

شما باید برای کنترل وزن و رسیدن به وزن ایده آل، از ۵ قانون در وعده صبحانه تبعیت کنید:

مواد غذایی غنی از فیبر بخورید: این مواد شامل دانه های کامل، سبزیجات، نان گندم کامل، کینوا، میوه ها و … هستند.

پروتئین بیشتری مصرف کنید: بسیاری از مردم در وعده صبحگاهی به اندازه کافی پروتئین دریافت نمی کنند زیرا از مصرف بیش از حد کالری در این وعده هراس دارند. با این حال پروتئین یک ماده مغذی کلیدی برای وعده صبحانه است، متابولیسم را سرعت می بخشد، در کاهش وزن بسیار مهم است، منجر به افزایش توده عضلانی می شود و کنترل اشتها را به دنبال دارد. تخم مرغ، آووکادو، گوشت گوساله، برنج قهوه ای، ماهی، آجیل و دانه ها، جوانه لوبیا، حبوبات و ماست یونانی سرشار از پروتئین هستند.

از غذاهای فراوری شده به دور باشید: سوپرمارکت ها توسط انبوهی از مواد غذایی فراوری شده که در نگاه اول سالم به نظر می آیند، احاطه شده اند. متاسفانه اکثریت قریب به اتفاق این مواد غذایی حاوی هیچ ریز مغذی خاصی نیستند، سدیم بالایی دارند و می توانند وزن و سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهند. از مصرف گوشت دودی و سوسیس، شیرینی های آماده شده و نان سفید، غلات تصفیه شده، و مربا در وعده صبحانه به شدت پرهیز کنید.

آب بنوشید: هیدراته ماندن یک راه قدرتمند برای کاهش وزن است و به دفع سموم از خون، بهبود فرایند هضم و بهبود سلامت کلیه ها کمک می کند. ضمن این که انرژی شما در طول روز را تامین می نماید. در وعده صبحانه حداقل یک لیوان آب بنوشید.

چربی های سالم بخورید: حذف کامل چربی از رژیم غذایی راه مناسبی برای کاهش وزن نیست. شما باید مراقب چربی ها باشید ولی نباید از آنها بترسید. مصرف چربی های خوب اشباع نشده در وعده صبحانه بسیار مفید است. این چربی ها شامل ماهی، تخم مرغ، آووکادو، دانه های چیا، دانه های کتان، بادام، گردو، روغن زیتون و … است.

منبع:steptohealth

درباره ی ali

مطالب مرتبط

نگهداری ترشی در ظرف پلاستیکی ممنوع!

سلامت نیوز:ترشی را در ظرف های پلاستیکی بریزیم خوب است یا نه؟ ترشی یک چاشنی در سبد غذایی بعضی از خانوارهای ایرانی است و در خوردن غذاهای سنتی خوشمزه ایرانی، جایگاه ویژه داشته اما ارزش غذایی خاصی ندارد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین حتی برخی از دندان پزشکان، نسبت به فساد دندان با مصرف زیاد ترشی هشدار می دهند. درباره ترشی و نگهداری از ترشی برای نگهداری درست از ترشی ، این نکات را بدانید تابستان فصل ترشی های رنگ رنگ است. فصل خیارشور و لیته و هفت بیجار. اگر قرار است خودتان دست به کار تهیه این ترشی ها شوید، باید قبل از آماده کردنشان اصول اولیه کار و فوت کوزه گری را بدانید. اگر هم آنها را آماده تهیه می کنید، باز باید از شرایط نگهداری و مصرفشان با خبر باشید. در اینجا نکاتی را درباره نگهداری ترشی را برایتان بازگو می کنیم. نکاتی درباره نگهداری ترشی ها بهتر است ترشی را در ظروف سفالی یا بلوری یا چوبی بریزید و در آن ها نگهداری کنید. یادتان باشد حتماً از مصرف ظروف پلاستیکی پرهیز کنید ظروف پلاستیکی طعم چاشنی را پس از مدتی تغییر می دهند. به طور کلی، چاشنی ها را در جای خشک و خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید؛ همچنین درِ ظرف را محکم ببندید که هوا وارد آن نشود. باقیمانده ی ترشی سر سفره را به ظرف اصلی بازنگردانید؛ در غیر این صورت، این کار تمامی محتوای ظرف را غیرقابل استفاده می کند. دقت کنید که قاشق یا ملاقه ای که با آن قصد برداشتن چاشنی را از ظرف اصلی دارید حتماً تمیز و خشک باشد؛ حتی به اندازه ی نوک قاشق چربی شما را از تمامی چاشنی محروم خواهد کرد. هر ماده ی خارجی که به ظرف ترشی وارد شده و در سطح سرکه ی آن شناور است، باید فوراً برداشته شود. آیا ترشی های صنعتی، نگهدارنده دارد؟ برخلاف باور نادرستی که وجود دارد در ترشی های کارخانه از مواد نگهدارنده یا افزودنی خاصی استفاده نمی شود. اسید استیک (سرکه) خود نوعی نگهدارنده ترکیبات ترشی است. اسید استیک سرکه می تواند با کاهش pH مدت زمان ماندگاری این محصول را افزایش دهد. هیچ نوع میکروب بیماری زا یا عامل فسادی نمی تواند در محیط اسیدی رشد کند. از خرید محصولاتی که برچسب سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت را ندارد خودداری کنید. سرکه مورد استفاده در ترشی های کارخانه از میوه تهیه می شود و شایعاتی که در خصوص استفاده از سرکه های تهیه شده از اسیدهای سنتزی و شیمیایی بدون دخالت میوه در ترشیجات کارخانه ای وجود دارد نادرست است و هیچ خطری برای سلامت ندارند. علت اینکه نمک به ترشی اضافه می شود چیست؟ علت افزودن نمک به ترشی تخمیر مطلوب تر و مزه دار شدن ترکیبات آن است. با حذف نمک تغییر چندانی در محصول ایجاد نمی شود. بهتر است در شیوه خانگی، ترشی هایی بدون افزودن نمک تهیه شود به کارخانجات توصیه شده تا علاوه بر کاهش استفاده از نمک مصرفی، انواعی از ترشیجات را به صورت رژیمی و بدون استفاده از نمک تهیه کنند. آیا ترشی، فساد پذیر است؟ برخلاف شورها، احتمال فساد و کپک زدن ترشی ها تقریبا در حد صفر است. علاوه بر خاصیت نگهدارنده بودن سرکه آن، اغلب ترشی های کارخانه پاستوریزه می شوند و در این فرآیند حرارتی آلودگی های احتمالی از بین می رود. در صورت ورود قاشق آلوده به ظرف ترشی یا باز ماندن در آن احتمال کپک زدن وجود دارد. بهتر است موادغذایی کپک زده را کاملا دور بریزید. از مصرف ترشی کپ زده خودداری کنید. برای نگهداری ترشی نیازی به یخچال نیست و قرار دادن آن در محیط دور از نور و حرارت اکتفا می کند. بهترین سبزی ها برای درست کردن ترشی عبارت اند از: گشنیز –جعفری-نعنا- ترخون- مرزه- ریحان شوید -پیازچه -پونه –آویشن- شنبلیله -ساقه های تازه و سبز سیر برگ و ساقه ی جوان و ترد کرفس -جاشیر یا جوشیر- چوچاق یا شوشاق -خالواش -کاکوتی یا کوتکوتو