خانه / سلامت / بهترین روش برای تعویض بی دردسر لباس نوزادان

بهترین روش برای تعویض بی دردسر لباس نوزادان

سلامت نیوز: عوض کردن لباس نوزاد برای خیلی از مادر و پدرها کار سختی به نظر می‌رسد. آن‌ها باید با احتیاط کامل، لباس‌های ظریف‌ترین دردانه زندگی‌شان را عوض کنند؛ کاری که ممکن است به خصوص در روزهای اول باعث استرسشان شود.

به گزارش سلامت نیوز، خبر خوب اینکه لازم نیست نگران عوض کردن لباس نوزاد باشید، راه‌های آسانی برای پوشاندن لباس هست که به شما خواهیم گفت. ضمن اینکه با بعضی نکات مهم درباره لباس نوزادان هم آشنا خواهید شد.

مهم‌ترین ویژگی‌های لباس نوزادی
لباس یکی از مهم‌ترین اجزای سیسمونی‌ نوزادی دخترانه و پسرانه است. کافی است قصد خرید داشته باشید تا با دنیایی از بانمک‌ترین و کوچک‌ترین لباس‌های ممکن آشنا شوید و دلتان برای داشتن هر کدامشان ضعف برود. اما قبل از خرید حتما به نکات زیر دقت داشته باشید:

• پرهیز از قطعات کوچک: کمتر برند معتبری پیدا می‌شود که استانداردهای لازم درباره لباس نوزادی را رعایت نکند؛ با وجود این وقتی می‌خواهید لباس بخرید صرف نظر از اینکه به کدام برند ایرانی یا خارجی تعلق دارد؛ مراقب قطعات کوچک باشید. وجود قطعات تزئینی روی لباس نوزاد علاوه بر اینکه باعث اذیت شدن او می‌شود، خطرناک هم هست؛ چون ممکن است از جا دربیاید و نوزاد آن را در دهانش بگذارد.

• پرهیز از بند و روبان: بندهای رنگی و روبان‌های بانمک، وسایل خطرناکی هستند که نباید در دوخت لباس نوزادی به کار روند؛ به خصوص در ناحیه بالاتنه و گردن. این بندها ممکن است دور گردن نوزاد بپیچند و باعث خفگی شوند.

• پرهیز از لباس پشمی: پوشاندن لباس پشمی به نوزادان در فصل‌های سرد سال کار خوبی به نظر می‌رسد؛ اما مهم است که این لباس‌ها را روی یک لایه لباس نخی بپوشانید. نکته مهم دیگر این است که حتی اگر این کار را انجام دهید، باز هم ممکن است فرزندتان نسبت به پشم حساسیت داشته باشد. پس تا جای ممکن روش بهتری برای گرم نگه داشتنش در نظر بگیرید.

• پارچه بدون پرز: ممکن است یک لباس نوزادی بامزه دیده باشید که کرکی است یا پرز دارد. این لباس با ظاهر گرم و نرمش یکی از بدترین انتخاب‌‌ها برای نوزادان است. لباس نوزاد باید کاملا ساده باشد؛ چون کوچکترین پرزها می‌توانند باعث حساسیت پوستی یا تنفسی او شوند.

• شناسایی پارچه‌های مجاز: بهترین پارچه برای لباس نوزادی پارچه نخی یا نخ پنبه است که هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی‌کند، کاملا طبیعی و سازگار با پوست نوزاد است.

• پرهیز از پوشاندن لباس تنگ: هیچ وقت لباس چسبان را به تن فرزندتان نپوشانید. سعی کنید لباس‌هایش همیشه کمی آزاد باشند، به خصوص در قسمت آستین، زیر بغل و از همه مهم‌تر گردن. در عین حال مراقب لباس‌های کشی هم باشید. کش لباس به هیچ وجه نباید روی بدن نوزاد جا بیندازد. اگر این طور بود یا کش را دربیاورید یا کلا آن لباس را کنار بگذارید.

تعویض لباس نوزاد را چطور شروع کنیم؟

فرقی نمی‌کند کدام مدل لباس نوزاد پسر و دختر را انتخاب کرده باشید؛ لباس نوزادی معمولا شامل زیرپوش، شلوار، لباس سرهمی، دستکش، جوراب، کلاه و روپوش (کت یا ژاکت) می‌شود. برای تعویض سه مورد اول یعنی سرهمی، شلوار و بلوز سرعت عمل شما اهمیت زیادی دارد؛ چون بدن نوزاد نسبت به تغییر دما حساس است و شما باید بتوانید با آرامش اما سرعت لازم به موقع لباس را عوض کنید تا به اصطلاح «لرز به تن بچه نرود» و خدای نکرده سرما نخورد.
در مورد تعویض هر کدام از لباس‌های نوزادی شش مورد زیر را در نظر بگیرید:

• شستن دست‌ها: به هیچ وجه با دستی که آلوده است، لباس نوزادتان را عوض نکنید. قبل از تعویض لباس دست‌هایتان را با آب ولرم و صابون بشویید.

• سرد نبودن محیط: سعی کنید چه قبل از تعویض لباس نوزاد و چه در هر شرایط دیگری مثل غذا دادن یا نوازش کردن او، دستتان را گرم کنید تا نوزاد احساس سرما نکند. مراقب دمای اتاق هم باشید.

• تسلط بیشتر روی زمین: بهتر است به خصوص در روزهای اول برای تعویض لباس، نوزاد را روی زمین بگذارید تا بتوانید با تسلط بیشتری لباسش را عوض کنید. بعدا می‌توانید او را روی تخت هم بگذارید؛ البته در شرایطی که دور او حفاظ قرار داشته باشد. هیچ وقت نوزاد را با فکر اینکه از جایش تکان نمی‌خورد، بدون مراقبت رها نکنید.

• استفاده از زیر انداز: نوزاد را روی یک پتو یا زیرانداز نرم و تمیز بخوابانید و سپس لباسش را عوض کنید.

• مراقبت از سر نوزاد: موقع تعویض لباس نوزاد به شدت از سر و گردن او مراقبت کنید.

• برای عوض کردن لباس‌های بالاتنه می‌توانید او را روی پاهایتان قرار دهید و برای پوشاندن شلوار بهتر است نوزاد را روی زمین یا تخت بخوابانید. به طور کلی عوض کردن لباس نوزاد به سه دسته تقسیم می‌شود که در ادامه درباره‌شان توضیح داده‌ایم.

پوشاندن سرهمی نوزادی

استفاده از لباس‌های سرهمی برای نوزادان بسیار متداول است. اگر شما هم برای فرزندتان سرهمی تهیه کرده‌اید، برای پوشاندن این لباس ابتدا با رعایت نکات مرحله قبل دکمه‌های لباس را باز کرده و آن را روی زیرانداز پهن کنید. سپس نوزاد را به آرامی روی لباس بگذارید. ابتدا پاهایش را وارد شلوار کنید و سپس آستین‌‎ها را جمع کنید، دستتان را داخل آستین کرده و دست فرزندتان را بگیرید از آستین رد کنید.. بعد دکمه‌های لباس را ببندید. پیشنهاد می‌کنیم لباس‌هایی با شلوار دکمه‌دار برایش تهیه کنید که پوشاندنشان به مراتب آسان‌تر از شلوار معمولی است.
نکته: در حین این کار مراقب وضعیت گردن نوزاد باشید. در عین حال همیشه از شل نبودن دوخت دکمه‌های لباس نوزادی مطمئن شوید و دقت کنید دکمه‌های لباس در قسمت جلو قرار گرفته باشند.

پوشاندن بلوز نوزادی
دلایل متفاوتی وجود دارد که باعث گریه نوزاد می‌شود؛ اما یکی از این دلایل پوشاندن بلوز است! برای جلوگیری از گریه نوزاد موقع انجام این کار، ابتدا یقه را تا حد ممکن باز کنید و سپس با دستتان آن را گشاد کنید و با دقت سر فرزندتان را وارد یقه کنید. سعی کنید یقه با چشم‌ها، دهان و چانه برخورد نکند. سپس یکی از آستین‌ها را بگیرید و کمی جمع کنید تا کوتاه شود. بعد دستتان را از لبه آستین وارد کنید، دست نوزادتان را بگیرید و از داخل آستین رد کنید. این کار را برای دست دیگر هم انجام دهید.
نکته: اگر در این کار تسلط لازم ندارید، حتما از همسر یا اطرافیان مطمئنتان کمک بگیرید.

پوشاندن شلوار نوزادی
در مورد شلوار نوزادی هم کاری شبیه مرحله قبل را انجام دهید. یعنی ابتدا دستتان را از قسمت پایین یکی از پاچه‌ها رد کنید، پاچه را کمی جمع کنید و سپس پای نوزاد را بگیرید و شلوار را تا نیمه پایش کنید. سپس برای پای بعد همین مرحله را تکرار کنید. بعد کش شلوار با دست گرفته و بکشید تا گشاد شود. در انتها شلوار را بالا ببرید.

درآوردن لباس نوزاد
برای درآوردن لباس نوزاد می‌توانید برعکس مراحل بالا عمل کنید؛ در مورد بلوز ابتدا دستتان را روی دست نوزاد بگذارید و سپس سر آستین را گشاد کنید و آستین را دربیاورید. بعد یقه را گشاد کنید و بدون اینکه روی صورت یا گوش‌هایش کشیده شود، از سرش خارج کنید. در مورد شلوار هم ابتدا کمر لباس را گشاد کرده و تا نیمه روی زانوها بیاورید. سپس پایین پاچه شلوار را با دستتان گشاد کرده و ابتدا یکی از پاها و سپس دیگری را بیرون بیاورید. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید ویدئوهای مربوط به تعویض لباس نوزاد را با دقت ببینید و با سایر دوستان یا آشنایانی که تجربه دارند، مشورت کنید. به خاطر داشته باشید ممکن است روش شما با روش‌هایی که در این مقاله خواندید، متفاوت باشد؛ تا زمانی که نوزاد احساس راحتی کند و روشتان امن باشد، مشکلی در استفاده از روش خودتان نخواهد بود. برای اطمینان بیشتر می‌توانید با پزشک اطفال هم مشورت کنید.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

قهوه فوری؛ خوب یا بد؟

سلامت نیوز:از آنجایی که حساسیت به کافئین از فردی به فردی دیگر متفاوت است، قهوه فوری ممکن است انتخاب بهتری برای افرادی باشد که نیازمند کاهش مصرف کافئین هستند.قهوه فوری یک نوشیدنی محبوب در بسیاری نقاط جهان است. در برخی کشورها، قهوه فوری ممکن است حتی سهمی بیش از ۵۰ درصدی از تمام قهوه مصرفی را داشته باشد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، قهوه فوری گزینه ای سریع تر، ارزان تر و راحت تر برای آماده کردن نسبت به قهوه معمولی است. به گزارش "هلث لاین"،نوشیدن قهوه در شکل سنتی آن با برخی فواید سلامت پیوند خورده است، اما آیا مصرف قهوه فوری نیز می تواند فوایدی مشابه را ارائه کند؟ در ادامه با قهوه فوری بیشتر آشنا می شویم. قهوه فوری چیست؟ قهوه فوری از عصاره خشک شده قهوه تهیه می شود. همانند دم کردن قهوه معمولی، عصاره از طریق دم کردن پودر دانه های قهوه تهیه می شود، اگرچه از غلظت بیشتری برخوردار است. پس از دم کردن، آب از عصاره گرفته می شود تا تکه ها یا پودری خشک شکل بگیرد که در هر دو صورت افزودن آب موجب حل شدن آنها می شود. دو روش اصلی برای تهیه قهوه فوری وجود دارند که شامل موارد زیر می شوند: خشک کردن افشانه ای یا اسپری درایینگ. عصاره قهوه در هوای داغ اسپری می شود که به سرعت قطرات را خشک کرده و آنها را به پودر یا تکه هایی کوچک تبدیل می کند. خشک کردن انجمادی یا فریز درایینگ. عصاره قهوه منجمد شده و به تکه های کوچک تقسیم می شود که بعدا در دمای کم و تحت شرایط خلاء خشک می شوند. هر دو روش کیفیت، عطر و طعم قهوه را حفظ می کنند. رایج ترین روش آماده کردن قهوه فوری افزودن یک قاشق چایخوری از پودر آن در یک فنجان آب داغ است. میزان قدرت عطر و طعم قهوه نیز به راحتی از طریق افزودن پودر بیشتر یا کمتر به فنجان قابل تنظیم است. قهوه فوری حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است قهوه یکی از بزرگ ترین منابع آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی مدرن محسوب می شود. محتوای آنتی اکسیدانی قهوه فوری به اندازه ای زیاد است که باور بر این است در بسیاری از فواید سلامت مرتبط با این نوشیدنی نقش دارد. همانند قهوه معمولی، قهوه فوری حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های قدرتمند است. بنابر نتایج یک مطالعه، قهوه فوری به واسطه روشی که پردازش می شود، ممکن است حتی حاوی مقادیر بیشتری از برخی آنتی اکسیدان ها نسبت به دمنوش های دیگر باشد. افزون بر این، یک فنجان قهوه استاندارد حاوی تنها ۷ کالری و مقادیر کم پتاسیم، منیزیم، و نیاسین (ویتامین B3) است. محتوای کافئین قهوه فوری اندکی کمتر است کافئین رایج ترین ماده محرکی است که در جهان مصرف می شود و قهوه بزرگ ترین منبع غذایی آن محسوب می شود. با این وجود، محتوای کافئین قهوه فوری به طور کلی اندکی کمتر از قهوه معمولی است. یک فنجان قهوه فوری حاوی یک قاشق چایخوری پودر قهوه ممکن است ۳۰ تا ۹۰ میلی گرم کافئین داشته باشد، در شرایطی که یک فنجان قهوه معمولی حاوی ۷۰ تا ۱۴۰ میلی گرم کافئین است. از آنجایی که حساسیت به کافئین از فردی به فردی دیگر متفاوت است، قهوه فوری ممکن است انتخاب بهتری برای افرادی باشد که نیازمند کاهش مصرف کافئین هستند. قهوه فوری در نوع بدون کافئین نیز به فروش می رسد که حاوی کافئین کمتری نیز است. کافئین بیش از حد ممکن است موجب اضطراب، اختلال در خواب، بی قراری، ناراحتی معده، لرز، و ضربان سریع قلب شود. قهوه فوری حاوی آکریل آمید بیشتری است آکریل آمید یک ماده شیمیایی بالقوه مضر است که در زمان بو دادن دانه های قهوه شکل می گیرد. این ماده شیمیایی در طیف گسترده ای از مواد غذایی، دود، لوازم خانه، و محصولات مراقبت شخصی نیز وجود دارد. جالب این که قهوه فوری ممکن است حاوی دو برابر آکریل آمید بیشتر نسبت به قهوه تازه بو داده شده باشد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض آکریل آمید ممکن است به سیستم عصبی آسیب برساند و خطر سرطان را افزایش دهد. با این وجود، مقدار آکریل آمیدی که از طریق رژیم غذایی و قهوه وارد بدن می شود بسیار کمتر از مقداری است که مشخص شده می تواند مضر باشد. از این رو، نوشیدن قهوه فوری نباید موجب نگرانی شما درباره مواجهه با آکریل آمید شود. همانند قهوه معمولی، قهوه فوری ممکن است برخی فواید سلامت را ارائه کند نوشیدن قهوه با فواید سلامت بسیاری پیوند خورده است. از آنجایی که قهوه فوری حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مشابه با قهوه معمولی است، این نوشیدنی باید بیشتر فواید سلامت مشابه با آن را ارائه کند. نوشیدن قهوه فوری ممکن است با فواید زیر پیوند خورده باشد: تقویت عملکرد مغز. محتوای کافئین قهوه فوری می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد. تقویت سوخت و ساز. کافئین موجود در قهوه فوری ممکن است سوخت و ساز (متابولیسم) را افزایش داده و به چربی سوزی بیشتر کمک کند. کاهش خطر بیماری. قهوه ممکن است خطر بیماری های انحطاط عصبی، مانند بیماری های آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد. کاهش خطر دیابت. قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. بهبود سلامت کبد. قهوه و کافئین ممکن است خطر بیماری های کبد مانند سیروز و سرطان کبد را کاهش دهند. بهبود سلامت روانی. قهوه ممکن است به کاهش خطر افسردگی و خودکشی کمک کند. افزایش طول عمر. نوشیدن قهوه ممکن است به طولانی تر شدن زندگی انسان کمک کند. با این وجود، باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از مطالعات درباره فواید قهوه مشاهده ای بوده اند. این نوع از مطالعات نمی توانند ثابت کنند که قهوه موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری می شوند - تنها افرادی که بر حسب عادت قهوه می نوشند احتمال کمتری دارد به بیماری مبتلا شوند. اگر به این فکر می کنید که برای تقویت سلامت خود چه میزان قهوه باید بنوشید، مصرف سه تا پنج فنجان قهوه فوری در روز ممکن است مطلوب باشد. مطالعات اغلب این میزان مصرف قهوه را با بیشترین میزان کاهش خطر پیوند داده اند. سخن پایانی قهوه فوری گزینه ای سریع و آسان برای آماده کردن است و به قهوه ساز برای این کار نیازی نیست. همچنین، این محصول از طول عمر بالایی روی قفسه فروشگاه ها برخوردار است و نسبت به قهوه معمولی ارزان تر است. از این رو، زمانی که به مسافرت می روید، قهوه فوری می تواند همراه خوبی برای شما باشد. قهوه فوری حاوی کافئین اندکی کمتر و آکریل آمید بیشتر نسبت به قهوه معمولی است، اما از محتوای آنتی اکسیدانی تقریبا مشابه برخوردار است. به طور کلی، قهوه فوری یک نوشیدنی سالم و کم کالری است که با فواید سلامت مشابه با انواع دیگر قهوه پیوند خورده است.