خانه / سلامت / بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون در روز چه زمانی است؟

بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون در روز چه زمانی است؟

سلامت نیوز: اگر پزشک به شما توصیه کرده که هر روز در خانه فشار خون خود را اندازه بگیرید، باید بهترین زمان را برای اندازه گیری فشار خون انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید، در ادامه بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون بیان می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، اندازه گیری فشار خون بخش مهمی از چکاپ های منظم پزشکی است چرا که فشار خون بالا می تواند باعث بروز مشکلات جدی در آینده ای نه چندان دور شود، مشکلاتی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی، زوال عقل و غیره. بنابراین اندازه گیری فشار خون بسیار مهم است به ویژه اگر پزشک توصیه کرده باشد.

خب حالا با توجه به اهمیت بالای کنترل فشار خون، چطور می توان فشار خون را در خانه اندازه گیری کرد؟ بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون در خانه چه زمانی است؟ در ادامه این مقاله به اینگوه سوالات پاسخ داده می شود.

فشار خون در طول روز نوسان پیدا می کند. معمولا درست بعد از بیدار شدن فشار خون در پایین ترین سطح خود قرار دارد و در بقیه روز به میزان ۳۰ درصد تغییر می کند. تغییرات به وجود آمده در سطح فشار خون در نتیجه تغییرات هورمونی، انجام فعالیت های مختلف، خوردن و غیره بروز می کند. بنابراین زمان هایی که برای اندازه گیری فشار خون توصیه می شود به شرح زیر می باشند:

یک ساعت بعد از بیدار شدن
قبل از صبحانه خوردن
قبل از انجام ورزش صبحگاهی

اگر لازم است دو بار در روز فشار خون خود را اندازه بگیرید، اندازه گیری فشار خون در دفعه دوم یک ساعت بعد از خوردن شام باشد. به علاوه پزشک توصیه می کند فشار خون خود را هر روز در یک زمان خاص اندازه گیری کنید.

اما در حقیقت یک زمان خاص به عنوان بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون وجود ندارد. اگر می خواهید زمان خاصی را برای اندازه گیری فشار خون اختصاص دهید، چند نکته را باید مد نظر بگیرید:

علت اندازه گیری فشار خون چیست؟
برنامه فعالیت های روزانه شما چگونه است؟
چه زمانی برای اندازه گیری فشار خون برای شما مناسب است؟

اگر فشار خون توسط پزشک اندازه گیری شود، پزشک زمان های مختلف را امتحان می کند تا بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون را مشخص کند. اندازه گیری فشار خون در زمان های مختلف تصویر دقیق تری از وضعیت سلامت فرد ارائه می دهد. در این شرایط تفاوت در سطح فعالیت ها، استرس و تغییرات هورمونی هم به حساب می آیند.

اگر فشار خون را برای بررسی میزان اثربخشی نوع درمان اندازه گیری می کنید، در خانه یا با مراجعه منظم به پزشک می توانید آن را اندازه گیری کنید. اندازه گیری فشار خون که هر روز انجام می شود، اگر در یک زمان خاص باشد، احتمالا هر روز یک نتیجه مشابه خواهد داشت، مگر اینکه عوامل بیرونی بر روی فشار خون تاثیر بگذارند، مانند ورزش کردن. اگر فشار خون در یک زمان اندازه گیری شود بهتر می توان اثربخشی درمان را سنجید.

در مورد انتخاب بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون باید در نظر داشته باشید که این زمان باید طوری باشد که انجام این کار برایتان راحت باشد، چرا که اندازه گیری فشار خون نباید کارهای دیگر را مختل کرده یا منجر به بروز چالش خاصی برایتان شود.

چند نکته دیگر در مورد اندازه گیری فشار خون
رعایت این چند نکته نیز به شما کمک می کند فشار خون را به طور دقیق تر و درست تر اندازه گیری کنید:

سالم بودن دستگاه اندازه گیری فشار خون را بررسی کنید: سالم بودن دستگاه اندازه گیری فشار خون بسیار مهم است چرا که وجود هر گونه مشکل در دستگاه بر روی نتیجه اندازه گیری تاثیر گذاشته و این امر پیامدهایی خواهد داشت.

حداقل نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون از این موارد اجتناب کنید: مصرف تنباکو، کافئین، خوردن غذا یا مصرف الکل. در زمان اندازه گیری فشار خون باید کاملا راحت باشید، به علاوه بهتر است قبل از چک کردن فشاره خون به دستشویی بروید و مثانه خود را خالی کنید زیرا فشار ناشی از ادرار در مثانه بر روی نتیجه فشار خون تاثیر می گذارد.

در یک وضعیت کاملا راحت بنشینید. قبل از اندازه گیری فشار خون در یک وضعیت کاملا راحت قرار بگیرید، پاها یا دست ها را روی هم نیندازید و پشت خود را به جایی تکیه دهید. سعی کنید آرام باشید و به مسائل استرس زا فکر نکنید.

اطمینان حاصل کنید که دست هایتان در وضعیت درستی قرار گرفته اند. هر روز می توانید فشار خون خود را بر روی یک دست مشخص انجام دهید، دست را تا موازات قلب بالا بیاورید و آن را روی صندلی یا میز قرار دهید تا دست در حالت استراحت باشد. شاید لازم باشد از یک بالشت یا کوسن برای زیر دست خود استفاده کنید.

کاور فشار خون باید مستقیما روی پوست قرار بگیرد (بدون لباس). اما به یاد داشته باشید جمع کردن آستین در قسمت بالای بازو ممکن است باعث سفتی دور بازو شود که این امر می تواند روی نتیجه فشار خون تاثیر بگذارد.

فشار خون را چند بار و به صورت مکرر اندازه گیری کنید. زمانی که فشار خون را اندازه گرفتید، به مدت ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید و سپس مجدد فشارتان را اندازه گیری کنید و هر دو نتیجه را با هم مقایسه کنید. به این ترتیب می توانید نتیجه دقیق تر را به دست آورید.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

قهوه فوری؛ خوب یا بد؟

سلامت نیوز:از آنجایی که حساسیت به کافئین از فردی به فردی دیگر متفاوت است، قهوه فوری ممکن است انتخاب بهتری برای افرادی باشد که نیازمند کاهش مصرف کافئین هستند.قهوه فوری یک نوشیدنی محبوب در بسیاری نقاط جهان است. در برخی کشورها، قهوه فوری ممکن است حتی سهمی بیش از ۵۰ درصدی از تمام قهوه مصرفی را داشته باشد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، قهوه فوری گزینه ای سریع تر، ارزان تر و راحت تر برای آماده کردن نسبت به قهوه معمولی است. به گزارش "هلث لاین"،نوشیدن قهوه در شکل سنتی آن با برخی فواید سلامت پیوند خورده است، اما آیا مصرف قهوه فوری نیز می تواند فوایدی مشابه را ارائه کند؟ در ادامه با قهوه فوری بیشتر آشنا می شویم. قهوه فوری چیست؟ قهوه فوری از عصاره خشک شده قهوه تهیه می شود. همانند دم کردن قهوه معمولی، عصاره از طریق دم کردن پودر دانه های قهوه تهیه می شود، اگرچه از غلظت بیشتری برخوردار است. پس از دم کردن، آب از عصاره گرفته می شود تا تکه ها یا پودری خشک شکل بگیرد که در هر دو صورت افزودن آب موجب حل شدن آنها می شود. دو روش اصلی برای تهیه قهوه فوری وجود دارند که شامل موارد زیر می شوند: خشک کردن افشانه ای یا اسپری درایینگ. عصاره قهوه در هوای داغ اسپری می شود که به سرعت قطرات را خشک کرده و آنها را به پودر یا تکه هایی کوچک تبدیل می کند. خشک کردن انجمادی یا فریز درایینگ. عصاره قهوه منجمد شده و به تکه های کوچک تقسیم می شود که بعدا در دمای کم و تحت شرایط خلاء خشک می شوند. هر دو روش کیفیت، عطر و طعم قهوه را حفظ می کنند. رایج ترین روش آماده کردن قهوه فوری افزودن یک قاشق چایخوری از پودر آن در یک فنجان آب داغ است. میزان قدرت عطر و طعم قهوه نیز به راحتی از طریق افزودن پودر بیشتر یا کمتر به فنجان قابل تنظیم است. قهوه فوری حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است قهوه یکی از بزرگ ترین منابع آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی مدرن محسوب می شود. محتوای آنتی اکسیدانی قهوه فوری به اندازه ای زیاد است که باور بر این است در بسیاری از فواید سلامت مرتبط با این نوشیدنی نقش دارد. همانند قهوه معمولی، قهوه فوری حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های قدرتمند است. بنابر نتایج یک مطالعه، قهوه فوری به واسطه روشی که پردازش می شود، ممکن است حتی حاوی مقادیر بیشتری از برخی آنتی اکسیدان ها نسبت به دمنوش های دیگر باشد. افزون بر این، یک فنجان قهوه استاندارد حاوی تنها ۷ کالری و مقادیر کم پتاسیم، منیزیم، و نیاسین (ویتامین B3) است. محتوای کافئین قهوه فوری اندکی کمتر است کافئین رایج ترین ماده محرکی است که در جهان مصرف می شود و قهوه بزرگ ترین منبع غذایی آن محسوب می شود. با این وجود، محتوای کافئین قهوه فوری به طور کلی اندکی کمتر از قهوه معمولی است. یک فنجان قهوه فوری حاوی یک قاشق چایخوری پودر قهوه ممکن است ۳۰ تا ۹۰ میلی گرم کافئین داشته باشد، در شرایطی که یک فنجان قهوه معمولی حاوی ۷۰ تا ۱۴۰ میلی گرم کافئین است. از آنجایی که حساسیت به کافئین از فردی به فردی دیگر متفاوت است، قهوه فوری ممکن است انتخاب بهتری برای افرادی باشد که نیازمند کاهش مصرف کافئین هستند. قهوه فوری در نوع بدون کافئین نیز به فروش می رسد که حاوی کافئین کمتری نیز است. کافئین بیش از حد ممکن است موجب اضطراب، اختلال در خواب، بی قراری، ناراحتی معده، لرز، و ضربان سریع قلب شود. قهوه فوری حاوی آکریل آمید بیشتری است آکریل آمید یک ماده شیمیایی بالقوه مضر است که در زمان بو دادن دانه های قهوه شکل می گیرد. این ماده شیمیایی در طیف گسترده ای از مواد غذایی، دود، لوازم خانه، و محصولات مراقبت شخصی نیز وجود دارد. جالب این که قهوه فوری ممکن است حاوی دو برابر آکریل آمید بیشتر نسبت به قهوه تازه بو داده شده باشد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض آکریل آمید ممکن است به سیستم عصبی آسیب برساند و خطر سرطان را افزایش دهد. با این وجود، مقدار آکریل آمیدی که از طریق رژیم غذایی و قهوه وارد بدن می شود بسیار کمتر از مقداری است که مشخص شده می تواند مضر باشد. از این رو، نوشیدن قهوه فوری نباید موجب نگرانی شما درباره مواجهه با آکریل آمید شود. همانند قهوه معمولی، قهوه فوری ممکن است برخی فواید سلامت را ارائه کند نوشیدن قهوه با فواید سلامت بسیاری پیوند خورده است. از آنجایی که قهوه فوری حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مشابه با قهوه معمولی است، این نوشیدنی باید بیشتر فواید سلامت مشابه با آن را ارائه کند. نوشیدن قهوه فوری ممکن است با فواید زیر پیوند خورده باشد: تقویت عملکرد مغز. محتوای کافئین قهوه فوری می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد. تقویت سوخت و ساز. کافئین موجود در قهوه فوری ممکن است سوخت و ساز (متابولیسم) را افزایش داده و به چربی سوزی بیشتر کمک کند. کاهش خطر بیماری. قهوه ممکن است خطر بیماری های انحطاط عصبی، مانند بیماری های آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد. کاهش خطر دیابت. قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. بهبود سلامت کبد. قهوه و کافئین ممکن است خطر بیماری های کبد مانند سیروز و سرطان کبد را کاهش دهند. بهبود سلامت روانی. قهوه ممکن است به کاهش خطر افسردگی و خودکشی کمک کند. افزایش طول عمر. نوشیدن قهوه ممکن است به طولانی تر شدن زندگی انسان کمک کند. با این وجود، باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از مطالعات درباره فواید قهوه مشاهده ای بوده اند. این نوع از مطالعات نمی توانند ثابت کنند که قهوه موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری می شوند - تنها افرادی که بر حسب عادت قهوه می نوشند احتمال کمتری دارد به بیماری مبتلا شوند. اگر به این فکر می کنید که برای تقویت سلامت خود چه میزان قهوه باید بنوشید، مصرف سه تا پنج فنجان قهوه فوری در روز ممکن است مطلوب باشد. مطالعات اغلب این میزان مصرف قهوه را با بیشترین میزان کاهش خطر پیوند داده اند. سخن پایانی قهوه فوری گزینه ای سریع و آسان برای آماده کردن است و به قهوه ساز برای این کار نیازی نیست. همچنین، این محصول از طول عمر بالایی روی قفسه فروشگاه ها برخوردار است و نسبت به قهوه معمولی ارزان تر است. از این رو، زمانی که به مسافرت می روید، قهوه فوری می تواند همراه خوبی برای شما باشد. قهوه فوری حاوی کافئین اندکی کمتر و آکریل آمید بیشتر نسبت به قهوه معمولی است، اما از محتوای آنتی اکسیدانی تقریبا مشابه برخوردار است. به طور کلی، قهوه فوری یک نوشیدنی سالم و کم کالری است که با فواید سلامت مشابه با انواع دیگر قهوه پیوند خورده است.