خانه / تغذیه / ترفندهای آشپزخانه‌ای برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید

ترفندهای آشپزخانه‌ای برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید

سلامت نیوز: سطوح بالای کلسترول کلی، تری گلیسیرید و کلسترول بد در بلند مدت خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، کلسترول نقشی کلیدی در بدن انسان ایفا می کند. این ماده برای غشاهای سلولی اهمیت دارد، یک پیش ساز برای هورمون های استروئیدی و جنسی است، در تولید ویتامین D و اسیدهای صفراوی نقش دارد و همچنین به عملکرد مغز و حفظ سلامت سیستم عصبی کمک می کند.

به گزارش ایزی هلث اپشنز”، اگر برای بررسی سلامت بدن خود به پزشک مراجعه کنید، آزمایش و بررسی سطوح کلسترول کلی، تری گلیسیرید، کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) از اقدامات رایج محسوب می شود. سطوح بالای کلسترول کلی، تری گلیسیرید و کلسترول بد در بلند مدت خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. اما کلسترول خوب برای بدن، به ویژه برای حفظ سلامت قلبی عروقی، ضروری است. کلسترول خوب وظیفه انتقال کلسترول بد و پلاک های تشکیل شده در شریان ها به کبد برای تجزیه آنها را بر عهده دارد.

اگر نیازی به مصرف دارو نباشد، با رعایت برخی نکات غذایی می توانید بر سطوح تری گلیسیرید و کلسترول نظارت داشته باشید که عاملی مهم در حفظ سلامت بدن محسوب می شود.

مصرف چربی های امگا-۳ را افزایش دهید

از بهترین منابع برای اسیدهای چرب امگا-۳ می توان به ماهی سالمون، غذای دریایی، دانه های چیا، بذر کتان، و گردو اشاره کرد.

طی یک مطالعه شرکت کنندگان دو بار در هفته ملزم به مصرف ماهی سالمون آتلانتیک در حجم های مختلف – ۳ اونس، ۶٫۴ اونس، یا ۹٫۵ اونس – شدند. پژوهشگران دریافتند که سطوح کلسترول خوب در این شرکت کنندگان افزایش یافته و در مقابل سطوح تری گلیسیرید کاهش قابل توجهی داشته است.

در شرایطی که سطوح کلسترول بد تقریبا بدون تغییر باقی مانده بود، اما ذرات بزرگ‌تری از این ماده وجود داشتند که نکته مثبتی محسوب می شود، زیرا ذرات کوچک کلسترول بد به راحتی اکسید شده و می توانند خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهند.

مصرف فیتواسترول ها را افزایش دهید

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف روزانه دو گرم از فیتواسترول ها (به نام استرول های گیاهی نیز شناخته می شوند) می تواند به طور موثر سطوح کلسترول بد را تا ۱۰ درصد و تری گلیسیرید را تا ۲۸ درصد کاهش دهد، به ویژه اگر دارای سطوح بالای تری گلیسیرید باشید.

فیتو استرول ها در روغن های گیاهی و غلات صبحانه یافت می شوند و اغلب به مارگارین ها و دیگر محصولات مصرفی نیز افزوده می شوند. اما بهترین منابع برای مصرف و دریافت فیتواسترول ها شامل مغزها و دانه های خوراکی به همراه میوه ها و سبزیجات تازه می شوند.

مصرف فیبر غذایی را افزایش دهید

فیبر غذایی از سه طریق به کاهش سطوح تری گلیسیرید کمک می کند:

– کاهش جذب نمک صفراوی در روده کوچک که به استفاده کبد از کلسترول موجود برای تولید اسیدهای صفراوی منجر می شود و در نتیجه کلسترول بد کاهش می یابد.

– فیبرهای غذایی چسبناک که در منابعی مانند مارچوبه، جوانه بروکسل و حبوبات یافت می شوند، آهنگ جذب قند/گلوکز را کند می سازند. این شرایط کاهش غلظت انسولین را موجب می شود که در نتیجه آن سنتز کلسترول توسط کبد کاهش می یابد.

– تخمیر فیبر غذایی در روده بزرگ به تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه منتج می شود که سنتز کلسترول توسط کبد را کاهش می دهد.

فیبر در طیف گسترده ای از مواد غذایی گیاهی یافت می شود و انسان برای بهره‌مندی از فواید آن به هر دو نوع محلول و نامحلول نیاز دارد.

از منابع فیبر محلول می توان به کنگر فرنگی، مارچوبه، کدو زمستانی، جوانه بروکسل، بروکلی، پیاز، هویج، لوبیاها، حبوبات، بلوبری، و مغزهای خوراکی اشاره کرد.

از منابع فیبر نامحلول نیز می توان به اسفناج، جوانه بروکسل، بروکلی، کدو زمستانی، سبوس، بذر کتان و میوه ها و سبزیجات دیگر اشاره کرد.

میزان مصرف روزانه فیبر شما باید حداقل ۲۵ تا ۳۵ گرم باشد.

میان وعده های آجیلی بخورید

مطالعه ای جدید در دانشگاه ایالتی پن نشان داده است که افزودن بادام به رژیم غذایی می تواند به بهبود سطوح کلسترول خوب و فعالیت موثرتر آن در بدن کمک کند.

در این مطالعه ۴۸ مرد و زن که سطوح کلسترول بد در آنها بالا بود، حضور داشتند. طی بازه زمانی ۱۲ هفته ای مطالعه، تمام شرکت کنندگان دو رژیم غذایی مختلف را دنبال کردند. همگی آنها به مدت شش هفته در قالب میان وعده بادام مصرف می کردند و برای شش هفته بعد مافین موز مصرف کردند.

اندازه گیری سطوح کلسترول خوب در شرکت کنندگان نشان داد طی شش هفته مصرف بادام نه تنها سطوح کلسترول خوب افزایش داشته است، بلکه اندازه ذرات کلسترول خوب نیز بزرگ‌تر بوده است. اندازه بزرگ‌تر این ذرات به معنای آن است که توانایی جمع آوری کلسترول اضافه بیشتری را در بدن دارند.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

راه‌اندازی سامانه‌ رصد و پایش فرآیندهای عملیاتی هیات امنای ارزی وزارت بهداشت

سلامت نیوز: رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت گفت: سامانه جامع و یکپارچه نرم افزارهای هیات امنا در جهت شفاف سازی هرچه بیشتر اقدامات این مجموعه برای اولین بار در حال راه اندازی است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مهدی یوسفی درباره اهداف پیاده سازی سامانه های نرم افزاری هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: حرکت در مسیر تعالی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و با توجه به اینکه هیات امنا نهادی عام المنفعه است که در خصوص تامین تجهیزات برای بیماران اقدام می کند باید از هر لحاظ سرآمد باشد. وی با بیان اینکه سیستم های اطلاعاتی از مهم ترین راه حل ها جهت تسهیل، کنترل و نظارت بر گردش اطلاعات و بهبود تصمیم گیری در سازمان ها و مجموعه های دولتی هستند، افزود: سند RFP رصد و پایش فرآیندهای عملیاتی به منظور طراحی، توسعه و استقرار سامانه جامع و یکپارچه نرم افزاری و دربردارنده داشبورد مدیریتی تدوین شده، است و برگرفته از تجاربی در خصوص طراحی و پیاده سازی سامانه های اطلاعاتی مشابه، دستورالعمل ها، قوانین و مقررات مرتبط است. رییس هیات امنای صرف جویی ارزی در معالجه بیماران عنوان کرد: مکانیزه سازی فرآیندهای مدیریتی، عملیاتی و پشتیبانی در جهت کاهش هزینه ها، کاهش زمان انجام فعالیت ها و ارتقاء کیفیت و افزایش رضایتمندی مشتریان حقیقی و حقوقی هیات امناء در راستای نیل به اهداف کلان حوزه بهداشت و درمان از اهداف پیاده سازی این سامانه در هیات امنا است. بنابر اعلام وبدا، یوسفی ادامه داد: انطباق حداکثری فرآیندها و کاربرد سامانه اطلاعاتی با استراتژی ها و سیاست های هیات امنا، توسعه و پیاده سازی یک سامانه اطلاعاتی اثربخش، کارا و منطبق بر نیازهای هیات امنا، شناسایی گلوگاه های عملیاتی جهت افزایش پویایی و امکان رصد و پایش مرحله به مرحله فرآیندهای عملیاتی هیات امنا در حوزه های مختلف نیز از دیگر اهداف این سامانه است. وی در پایان خاطرنشان کرد: سامانه در حال راه اندازی امکان استفاده از اطلاعات تجمیعی برگرفته از داشبورد مدیریتی جهت پیش بینی نیازهای آتی و برنامه ریزی و سیاستگذاری برای پاسخ مناسب به آنها و حرکت به سمت کاهش مراجعات حضوری و افزایش ارائه خدمات آنلاین از طریق ایجاد زیر ساخت های اطلاعاتی مناسب را نیز فراهم می کند.