خانه / تغذیه / ترفند های مهم آشپزی که شما را متمایز می کند

ترفند های مهم آشپزی که شما را متمایز می کند

سلامت نیوز:آشپزی مانند هر مهارت دیگری با تمرین وتکرار به تکامل می رسد و هر آشپزی در طول فعالیت خود به نکاتی دست پیدا می کند که او را از بقیه متمایز می کند.راهکارهایی که به راحتی در اختیار دیگران قرار می گیرد، حاصل سال ها تلاش و ممارست آشپزهاست .


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ، برای از بین‌بردن تلخی کاهو کافی است چند دقیقه‌ای آن را داخل محلول آب سرد و نمک قرار بدهید.
میوه‌های قرمزرنگ را قبل از شستن حتما چندساعت در یخچال قرار دهید تا مدت بیشتری سالم بماند و له نشود.
سیب را داخل نایلون پلاستیکی درباز در یخچال قرار دهید.

سیب، گازی از خود متصاعد می‌کند که به بهتر رسیدن دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها کمک می کند، بنابراین اگر میوه نرسیده‌ای دارید، از سیب برای رسیدن سریع‌تر آن استفاده کنید. هنگام سرخ‌کردن موادغذایی، حرارت را از ۱۸۰ درجه سانتی گراد بالاتر نبرید. بعد از هربار سرخ‌کردن، روغن درون ظرف را خالی و با دستمال آن را پاک کنید و دوباره روغن بریزید و موادغذایی را سرخ کنید اما بعد از هشت بارحتما ظرف را بشویید. موادغذایی سرخ‌شده را روی حوله کاغذی بگذارید تا روغن‌شان خوب گرفته شود.

برای خوش‌طعم‌شدن ماهی سرخ‌شده چنددقیقه‌ای آن را در شیر نمک‌زده یا خامه تازه یا سیب‌زمینی رنده‌شده بخوابانید. برای گرفتن بوی ماهی نیز می‌توانید به روغن، قبل از قراردادن آن روی حرارت، آب لیمو اضافه کنید. هنگام پختن حبوبات، داخل قابلمه چند قطره سرکه یا آب لیمو بریزید تا هم ظرف سفید بماند و هم طعم حبوبات بهتر شود. برای جلوگیری از وارفتن کوفته گوشت و برنج، در آب قدری آرد بریزید و حرارت را بالا ببرید.
اگر به غذا بیش از حد فلفل زده‌اید و خیلی تند شده است، چنددقیقه قبل از برداشتن از روی حرارت آب یک عدد لیمو ترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید.

برای گرفتن بوی پیاز قبل از خردکردن آن در غذا اجازه دهید پنج دقیقه در آبجوش قل بزند، حتی می‌توانید پیاز را برش بزنید و چندساعتی در آب، روغن یا آب لیمو قرار دهید.

برای گرفتن بوی کلم در غذا می‌توانید از تکه‌ای نان خشک یا یک قاشق سوپ خوری آرد استفاده کنید.
برای تردشدن کلم قرمز، مقداری آب داخل ظرف بریزید و روی اجاق بگذارید و دو قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. کلم‌ها را خرد کنید و داخل آب جوش و سرکه بریزید. بعد از مدت کمی آن ها را آبکش کنید. اگر کلم خردشده را در ظرف فلزی بریزید و چنددقیقه داخل فریزر قرار دهید، هم بسیار ترد خواهد شد.

برای سرخ‌شدن سریع‌تر پیازها، نصف قاشق چای خوری نمک به روغن درون تابه اضافه کنید. با این کار پیازها سریع‌تر سرخ می‌شود و طعم بهتری پیدا خواهد کرد.
به جای شکستن تخم‌مرغ با لبه ظرف، از سطحی صاف استفاده کنید. به این ترتیب هرگز پوسته تخم‌مرغ وارد غذا نمی‌شود.
برای این که پنیر پیتزای شما خوب کش بیاید، قبل از این که پیتزا را داخل فر بگذارید روی آن آب اسپری کنید.
برای این که آش رشته لعاب داشته باشد و خوشمزه تر شود، کمی بلغور گندم همراه حبوبات خیس کنید و با هم بپزید.
برای برداشتن ترشی از ظرف ترشی از ملاقه استیل استفاده نکنید، چون باعث می شود ترشی زود خراب شود.
اگرحبوبات بی نمک شد هرگز نمک خشک روی آن نریزید . بلکه مقدار نمک مورد نیاز را در آب جوش حل کنید، سپس داخل حبوبات پخته بریزید تا نمک به همه حبوبات برسد.

برای پخت بهتر ماکارونی
– چند قاشق غذا خوری روغن داخل ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.
– چند قاشق آب لیمو داخل ظرف ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.
– مقداری نمک به آب در حال جوشیدن آن اضافه کنید.
برای نگهداری سبزی‌ها بعد از شست وشو، آن ها را در حوله کاغذی بگذارید و بعد از گذاشتن در یک کیسه پلاستیکی، در یخچال قرار دهید.
اگر می‌خواهید رنگ و بوی ادویه‌ قرمزرنگ حفظ شود، آن ها را در یخچال نگهداری کنید.
اگر گوجه‌فرنگی‌ خریده‌اید که هنوز کاملا قرمز و رسیده نیست، چند روزی آن را در آفتاب یا محیط گرم بگذارید و بعد به یخچال منتقل کنید.
برای شستن قارچ هرگز آن را در آب خیس نکنید بلکه با کمک یک برس نرم قارچ را تمیز و با دستمالی مرطوب پاک کنید و بعد با آب (در حد یک آبکشی ساده) بشویید.

برای این‌که برنج سفید شود، می‌توانید چند قاشق غذاخوری ماست داخل ظرف برنج درحال جوش بریزید.
اگر برنج بیش از حد جوش خورد، ۳- ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو به آن اضافه کنید تا وا نرود.
اگر می‌خواهید سیب‌زمینی هنگام پختن ترک نخورد، قبل از پختن کمی کره یا روغن روی آن بمالید.

اگر خانه شما از بوی غذا پرشده است و باعث ناراحتی اعضای خانواده می شود، ازدود اسپند یا دود خاکشیر استفاده کنید .
با دود کردن دارچین هم می توانید بوی غذا را کاملاً از بین ببرید .دود اسپند باعث ضد عفونی شدن محیط
هم می شود

درباره ی ali

مطالب مرتبط

اجرای برنامه عملیاتی بهبود تغذیه در هشت استان کشور

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت:بر اساس برنامه های بهبود تغذیه، هشت استان کشور که دارای ناامنی غذایی هستند که استان سیستان و بلوچستان نیز یکی ازاین استان ها است، در اولویت برنامه ریزی عملیاتی بهبود تغذیه هستند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، دکتر زهرا عبداللهی در سفر به زاهدان و در بازدید از مراکز خدمات جامع سلامت، آموزش های کارشناسی به زبان های بومی و محلی را از بهترین تکنیک های ارتقای سواد تغذیه ای در کشور عنوان کرد و گفت: تکنیک های آموزشی کارشناسان تغذیه با زبان های محلی در استان سیستان و بلوچستان الگویی کشوری است. وی با اشاره به اینکه مصرف شکر و غذاهای پرچرب به عنوان دو الگوی غذایی نامناسب در ایران رواج بیشتری دارد، خاطر نشان کرد: برخی از الگوهای نامناسب غذایی مردم، مهم ترین عامل خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری های قلبی-عروقی، سرطان ها، فشارخون، قندخون و چاقی و اضافه وزن است. وی ادامه داد: تا ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز روزانه بدن باید از چربی ها تامین شود و دریافت بیش از این مقدار چربی، منجر به اضافه وزن، چاقی و حرکت کردن به سمت بیماری ها و ریسک فاکتورهای بیماری زا خواهد شد. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس برنامه های بهبود تغذیه، هشت استان کشور که دارای ناامنی غذایی هستند که استان سیستان و بلوچستان نیز یکی ازاین استان ها است، در اولویت برنامه ریزی عملیاتی بهبود تغذیه هستند. وی تاکید کرد: برخی از بیماری های غیر واگیر که در این استان ها رایج است، به دلیل رژیم غذایی نامناسب شیوع پیدا کرده و بر اساس سند بهبود تغذیه ایران، تمامی مراجعین به مراکز خدمات جامع سلامت، باید خدمات مشاوره را از کارشناسان تغذیه مستقر در مراکز دریافت کنند. عبداللهی در ادامه افزود: در حال حاضر بیماری های غیرواگیر مهم ترین عامل مرگ و میر در کشور است و الگوی نامناسب غذایی مردم، مهم ترین عامل خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری های قلبی-عروقی، سرطان ها، فشارخون، قندخون و چاقی و اضافه وزن است. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: امروزه با مصرف تنقلات، فست فودها و تغییر سبک زندگی مردم، مقادیر بیشتری از چربی، نمک و قند وارد بدن انسان می شود. گفتنی است، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در این سفر، از مراکز خدمات جامع سلامت امام رضا(ع)، حضرت ولی عصر(عج) و مرکز حضرت ابوالفضل (ع) بازدید و از خدمات فعال کارشناسان تغذیه در سطح مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تقدیر کرد.