خانه / سلامت / توصیه هایی برای جلوگیری از کمردرد

توصیه هایی برای جلوگیری از کمردرد

کمردرد یکی از مهمترین علل ناشی از شیوه ناصحیح زندگی است که پیر و جوان نمی شناسد؛ کمر درد مزمن کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد اما با چند راهکار ساده می توان با آن مقابله کرد.

متخصصان تخمین می زنند که ۸۰ درصد افراد کمردرد را تجربه می کنند. کمردرد علایم مختلفی دارد و تشخیص علت دقیق آن فرآیند پیچیده ای است؛ ولی می توان با حفاظت از ستون فقرات و تقویت ماهیچه ها، فشار و درد وارد بر کمر و ستون فقرات را کاهش داد.

چند راهکار ساده برای خداحافظی با کمر درد

– هنگام نشستن دقت کنید؛ اولین و مهمترین قدم برای جلوگیری از کمردرد، اجتناب از نشستن های طولانی مدت است. بیشترین مدت زمان نشستن حدود ۴۵ دقیقه در نظر گرفته شده است. هنگام نشستن قوز نکنید و سعی کنید سر و گردن با ستون فقرات در یک راستا قرار داشته باشد. شانه ها را داخل گوش ها فرو نکنید و عضلات شکم را پیوسته منقبض نگه دارید. صندلی مناسب و راحت فراموش نشود. پس از هر ۴۵ دقیقه نشستن، بلند شده و راه روید تا جریان خون کافی در اختیار عضلات و استخوان ها قرار گیرد.

– قرار دادن بالشت زیر زانو هنگام خواب؛ بالا آمدن زانو سبب کاهش فشار و درد در ستون فقرات می شود.

– برنامه ورزشی منظم، به ویژه تمرین های ناحیه مرکزی بدن که سبب تقویت فیله های پشت و ماهیچه های شکم می شوند، کمر و ستون فقرات را محافظت کرده و از اسپاسم و درد عضلات جلوگیری می کند.

تقویت استخوان ها؛ تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان، یکی از مهمترین روش های حفاظت از کمر و ستون فقرات است، پس تا می تواند مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D مصرف کنید. شیر، حبوبات، ماهی و روغن ماهی، تخم مرغ، آب پرتقال، قارچ، انواع پنیر، خاویار، زرده تخم مرغ و جگر گوساله مهمترین منابع ویتامین D هستند.

– در انتخاب کفش دقت کنید؛ کفش مناسب فشار وارد روی کمر را کاهش می دهد. پاشنه حدود سه سانتی متر، مناسب ترین ارتفاع پاشنه است. از پوشیدن کفش های پاشنه دار خودداری کنید که قاتل زانو و کمر است.

– هنگام ایستادن و راه رفتن بدن را در بهترین وضعیت قرار دهید؛ برای کاهش کمر درد و گردن درد، هنگام راه رفتن و ایستادن عضلات شکم را منقبض نگه دارید و سعی کنید سر و ستون فقرات در یک راستا قرار داشته باشند. از کشیدن سر و گردن به سمت جلو، قوز کردن و چرخاندن شانه ها به طرفین هنگام راه رفتن یا ایستادن اجتناب کنید.

– وزن خود را کاهش دهید؛ اضافه وزن، به ویژه در ناحیه مرکزی بدن، سبب افزایش کمر درد می شود. همواره به شاخص توده بدنی توجه داشته باشید. شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید. شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸٫۵، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد بدست آمده بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی ۲۵، نشاندهنده اضافه وزن است. عدد ۳۰ به بالا نشاندهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴٫۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹٫۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم بندی می شود. آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.

– سیگار را ترک کنید؛ نیکوتین موجود در سیگار و دخانیات دیگر، جریان خون ناحیه دیسک در ستون فقرات را کاهش می دهد و سبب خشک شدن، پارگی یا ترک آن می شوند. از طرفی سیگار سبب کاهش اکسیژن خون و کاهش مواد غذایی عضلات و تاندون ها می شود.

– از بلند کردن و حمل اجناس سنگین خودداری کنید؛ اغلب کمر درد ها ناشی از بلند کردن اجسام سنگین است. برای حمل این اجناس تا حد امکان کمک بگیرید یا از چرخ استفاده کنید. استفاده از کوله پشتی برای حمل کتاب، لپ تاپ و وسایل ضروری توصیه شده است.

– از پوشیدن شلوارهای تنگ جلوگیری کنید؛ لباس های تنگ علاوه بر کاهش جریان خون در نواحی مختلف، خم شدن، راه رفتن و ایستادن را مختل می کنند و سبب فشار روی کمر و ستون فقرات می شوند.

– نفس عمیق بکشید؛ دم عمیق از طریق بینی و بازدم محکم از طریق دهان، سبب تقویت عضلات شکم و افزایش اکسیژن خون می شود که هر دو در کاهش کمر درد موثر هستند.

– حین کار با تلفن حرف نزنید؛ تلفن صحبت کردن حین کار سبب می شود که به طور غریزی گوشی تلفن را با شانه نگه دارید که این کار باعث کمر درد و گردن درد می شود. استفاده از هدست در تماس های طولانی ضروری است.

هنگام نشستن کف هر دو پا را با فاصله عرض شانه روی زمین قرار دهید.

– هنگاه نشستن پاها را رویهم نیندازید

– از حمل کیف های دستی سنگین جلوگیری کنید

– هنگام نشستن و ایستادن سر خود را بالا نگه دارید

– از فعالیت های شدید بدنی پرهیز کنید

– روزی هشت لیوان آب بنوشید

– قبل از ورزش بدن را گرم و پس از آن بدن را سرد کنید

– تغذیه سالم و کافی داشته باشید

– به خواب کافی توجه کنید.

درباره ی دبیر

مطالب مرتبط

جزئیات طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت"

سلامت نیوز: سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات این وزارتخانه برای آغاز طرح "هرخانه یک پایگاه سلامت"، گفت: تا پایان سال در سه دانشگاه علوم پزشکی در شهرهای سمنان، کاشان و قزوین این طرح را به شکل پایلوت آغاز کرده و سپس در سراسر کشور اجرا خواهد شد. به گزارش سلامت نیوز، دکتر شهرام رفیعی فر در گفت وگو با ایسنا، ضمن ارائه تعریفی از خودمراقبتی، گفت: تمام اقداماتی که افراد انجام می دهند تا بتوانند از سلامت خود برای جلوگیری از بروز ناخوشی مراقبت کنند، در حیطه خودمراقبتی تعریف می شود. علم آگاهی نسبت به زمان مراجعه به پزشک، اقدامات اورژانسی پیش از مراجعه به پزشک، مراقبت از خود در زمان بیماری های مزمن غیرواگیر و... که فرد به شکل اکتسابی کسب می کنند تا به اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی مبادرت ورزد، خودمراقبتی می گوییم. وی تمام اقداماتی که فرد انجام می دهد تا تندرست بماند و همزمان سلامت جسمی، روانی و اجتماعی اش حفظ شده و دچار حادثه نشود را از اقدامات خودمراقبتی خواند و اظهار کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته مشاهده کردیم ۶۵ تا ۸۵ درصد تمام مراقبت ها از جنس خودمراقبتی است. پس از آنکه توانستیم با سیر بیماری های غیرواگیر مبارزه کنیم، درمان ها به مراقبت تبدیل شده اند؛ چراکه جنس بیماری ها تغییر کرده و دیگر مانند گذشته بیماری های واگیر در صدر لیست بیماری ها قرار ندارد و برای بیماری های غیرواگیر نیز همواره پیشگیری بهتر از درمان است؛ به همین دلیل پیشگیری از بروز بیماری نیز در دسته رفتارهای خودمراقبتی قرار می گیرد. سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به بیماری فشارخون به عنوان یکی از بیماری های غیرواگیر که می توان با اصلاح سبک زندگی از بروز آن پیشگیری کرد، گفت: با داشتن تغذیه سالم، کاهش مصرف نمک، مدیریت وزن، مدیریت استرس، افزایش فعالیت و تحرک می توان جلوی آن را گرفت. در صورت بروز بیماری فرد ملزم می شود تا پایان عمر با خود مراقبتی بیماری را کنترل کرد تا عوارض ثانویه آن مانند سکته قلبی و مغزی برای فرد به وجود نیاید. وی با تاکید بر نقش افزایش سواد سلامت در دستیابی به موفقیت در خودمراقبتی، تصریح کرد: سواد سلامت، قدرت جذب، درک، نقد و تحلیل اطلاعات است برای اینکه انسان ها به سلامت خود اهمیت دهند؛ چراکه ما معتقدیم سلامت هدیه ای نیست که توسط پرسنل بهداشتی به مردم داده می شود؛ بلکه سلامت محصول انتخاب های مردم است و خودشان خالق سلامت هستند. فردی که آگاهانه سراغ مصرف دخانیات و الکل نمی رود یا آگاهانه میزان نمک مصرفی خود را کاهش می دهد در حال خلق سلامت برای خود و اطرافیانش است. بروز هرگونه محرومیت مانند فقر نیز می تواند در انتخاب افراد برای دستیابی به اهداف سلامت نقش داشته باشد. وی با اشاره به اینکه دولت گزینه های سلامت را عادلانه برای همه مردم فراهم می کند، خاطرنشان کرد: باید قدرت تشخیص، تمایز و سواد سلامت کافی را هم در اختیار مردم بگذاریم تا انتخاب کنند و در زندگی روزمره سلامت را برای خود برگزینند. پیش از این معتقد بودیم اگر به اندازه کافی پزشک، پیراپزشک، دندانپزشک، ماما، بیمارستان، تجهیزات و... داشته باشیم، سلامت در جامعه افزایش می یابد؛ در حالی که اکنون گفته می شود تمام این موارد ۱۵ تا ۳۵ درصد سلامت جامعه را تامین می کند و اکنون درک شده که باید بر آگاهی رسانی به مردم و افزایش سواد سلامت آنها تاکید بیشتری داشته باشیم تا ضمن خلق سلامت، نیازشان به مراجعه به پزشک و مصرف دارو کاهش یابد. رفیعی فر در خصوص برنامه های وزارت بهداشت برای اجرای برنامه های خود مراقبتی در سطح کشور، گفت: با کمک آموزش و پرورش، صدا و سیما و مطبوعات تلاش کردیم برای اینکه با استفاده از راهنماهای خودمراقبتی و تربیت سفیر سلامت دانش آموز، دانشجو و سفیر سلامت در خانواده ها، سواد سلامت را افزایش دهیم. علاوه بر آن که تربیت سفیر سلامت دانش آموز از اقدامات بسیار خوبی است که انجام شده، تعریف کتاب سلامت و بهداشت برای پایه دوازدهم متوسطه از اقدامات خوبی است که با همکاری آموزش و پرورش صورت گرفته است؛ البته برای سایر مقاطع تحصیلی نیز کتاب هایی با زمینه سلامت و بهداشت در دست تالیف داریم و آموزش خود را در سایر پایه ها به زودی آغاز خواهیم کرد. سفیران سلامت دانشجویی تربیت شده نیز به همسالان خود آموزش هایی در جهت رفتارهای پرخطر نظیر تغذیه نامناسب، عدم تحرک، مصرف سیگار و الکل، مصرف مواد مخدر، حوادث و رفتارهای پرخطر جنسی بدهند. وی با بیان اینکه سفیران سلامت در خانوار نیز مسئولت حفظ سلامت خود و اعضای خانواده شان را دارند، اضافه کرد: در همین راستا در آینده نزدیک با برنامه هرخانه یک پایگاه سلامت به تحقق هرچه بهتر این هدف کمک خواهیم کرد. وزارت بهداشت در نظر دارد تا پایان سال در سه دانشگاه علوم پزشکی در شهرهای سمنان، کاشان و قزوین این طرح را به شکل پایلوت آغاز کرده و سپس در سراسر کشور اجرا خواهد شد. نکته قابل توجه آن است که برنامه های خودمراقبتی ما بر اساس سطح سواد مردم طراحی شده است و در هر گروه ارائه می شود. در این بین کار اطلاع رسانی به افراد کم سواد و بی سواد به عهده رابطین سلامت است. سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: رابطین سلامت نیروهای مردمی هستند که در برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت از ظرفیت آنها استفاده می شود. طبق پیش بینی های صورت گرفته به ازای هر ۴۰ خانواری که سفیر سلامت خانواده در آنها تربیت می شود، یک رابط سلامت خانواده داریم که ارتباط بین این سفیران را با خانه های بهداشت برقرار می کند. همچنین در خانواده هایی که فرد واجد شرایط به عنوان سفیر سلامت ندارند، توسط رابط سلامت تحت پوشش آموزش ها قرار می گیرند. وی با تاکید بر اینکه طرح هرخانه یک پایگاه سلامت بر آموزش خانواده ها تکیه دارد، اظهار کرد: با آموزش درست، قدرت انتخاب و تحلیل به مردم می دهیم و می توانند یاد بگیرند چگونه بیمار نشوند تا نیازی به مراجعه به پزشک و دریافت دارو نیز نداشته باشند. رفیعی فر ادامه داد: به طور مثال ۱۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال در جامعه سیگاری هستند، ۴۸.۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال به اندازه کافی میوه و سبزی مصرف نمی کنند، ۹۰.۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال نیز تحرک مناسب ندارند. مشاهده این موارد نشان می دهد تا چه میزان جمعیت جوان کشور در معرض خطر بیماری های غیرواگیر قرار دارد و این امر اهمیت خودمراقبتی را نشان می دهد.

پاسخی بگذارید