خانه / سلامت / جا و مکان نداشتم، ۱۳ سال در بیمارستان روانی زندگی کردم

جا و مکان نداشتم، ۱۳ سال در بیمارستان روانی زندگی کردم

سلامت نیوز: یکی از مددجویان ساکن در کهریزک گفت: «در گذشته ۱۳ سال به دلیل اینکه جایی برای زندگی نداشتم، در بیمارستان روانی رازی بودم و کم کم در آنجا برای خودم دکه‌ای درست کردم و روزنامه می‌فروختم و کارهای فتوکپی انجام می‌دادم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، در مجموعه کهریزک که به همت مرحوم دکتر محمدرضا حکیم‌زاده بنا شده است، افراد مختلفی از جمله سالمند، معلولان جسمی حرکتی و بیماران ام‌اس نگهداری می‌شوند. روز پنجشنبه ۱۵ تیرماه به همراه رییس کمیته امداد از بخش‌های مختلف این مجموعه شامل کارگاه‌های تولیدی، بخش سالمندان و بخش نگهداری بیماران ام‌اس بازدید کردیم.

از آغاز صبح برخی از مددجویان در کارگاه‌های کهریزک مشغول به کار می‌شوند و علاوه بر یاد گرفتن حرفه آثاری را تولید می‌کنند که در بازارچه‌های خیریه زنان نیکوکار به فروش می‌رسد.

پس از تولد بر اثر یک حادثه در بیمارستان دچار معلولیت شدم

مسعود قاسمی یکی از مددجویانی است که در کارگاه‌های این مجموعه مشغول فعالیت است، او درباره حضورش در کهریزک گفت: «پس از تولد براثر یک حادثه در بیمارستان دچار معلولیت شدم. سال‌ها با مادرم زندگی می‌کردم و در سال ۶۵ وارد دانشگاه شدم و در رشته کتابداری فارغ‌التحصیل شدم مدتی نیز در کتابخانه مشغول فعالیت بودم.»

این مددجو ادامه داد: «بعد از فوت مادرم به کهریزک آمدم، در حال حاضر نیز هر روز صبح از ساعت ۸ ونیم تا ۱۱ در کارگاه مشغول هستم و ساعات فراغتم را هم روزنامه‌های مختلف را مطالعه می‌کنم.»

ماهانه ۱۵ هزار تومان از کارگاه درآمد دارم

قاسمی تصریح کرد: «ماهانه ۱۵ هزار تومان از کارگاه درآمد دارم و از پس‌انداز حقوقم کتاب می‌خرم. آخرین کتابی را که مطالعه کرده‌ام، کتاب جهان پساآمریکایی است.»

مددجوی دیگری که سه ماه از حضورش در کهریزک می‌گذرد در حال فرش‌بافی است، او درباره اینکه چگونه این حرفه را آموخته گفت: «از‌‌ همان بدو ورود کار قالیبافی را در مدت ۲ ساعت آموزش دیدم و در اینجا مشغول به کار شدم و در حال حاضر مشغول بافت تابلو فرشی هستم.»

او درباره روحیه افرادی که در کهریزک زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: «معتقدم روحیه افراد بستگی بخود آدم دارد، من سعی می‌کنم؛ روحیه‌ام را خوب نگاه دارم. صبح‌ها مشغول کار در کارگاه هستم و عصر‌ها به کلاس موسیقی و تئا‌تر می‌روم.»

او با بیان اینکه پدر و مادرش فوت کردند و دیگر اعضای خانواده هم مشغول زندگی خود هستند، گفت: «در گذشته ۱۳ سال به دلیل اینکه جایی برای زندگی نداشتم در بیمارستان روانی رازی بودم و کم کم در آنجا برای خودم دکه‌ای درست کردم و روزنامه می‌فروختم و کارهای فتوکپی انجام می‌دادم.»

۲۰ سال است که به مددجویان کارهای هنری آموزش می‌دهم

به جز مددکاران و کارمندان مجموعه افراد دیگری هم هستند که سال‌هاست به این مجموعه می‌آیند تا به مددجویان این مجموعه آموزش دهند. مسعود ژاله خاکی یکی از همین افراد خیر است که به مدت ۲۰ سال در این مجموعه به مددجویان کارهای هنری آموزش می‌دهد.

او با تاکیدبراینکه اگر کسی تنها یک دست داشته باشد؛ می‌تواند کار کند، گفت: «اولین روزی که به اینجا آمدم همه می‌گفتند، نمی‌شود به این افراد آموزش داد، اما من معتقد بودم، می‌توان به آن‌ها آموزش داد، فقط باید کمی صبر داشت و البته انگیزه‌های آن‌ها را نیز بالا برد.

ژاله‌خاکی با بیان اینکه هفته‌ای یک روز به کهریزک می‌آید، خاطرنشان کرد: «در اینجا با بچه‌ها کار می‌کنم، این‌ها می‌توانند کار کنند، ولی باید آن‌ها را مستقل کرد تا وابسته به اینجا نباشند و روی پای خود بایستند.»

او با بیان اینکه خوشبختانه آثاری که اینجا درست می‌شود هنوز ساخته نشده توسط گروه بانوان نیکوکار به فروش می‌رسد، تصریح کرد: «۱۵ سال پیش طرحی را مطرح کردیم که با توجه به مناسبت‌های مختلف، شهرداری یا ارگانهای مختلف به مراکزی مثل بهزیستی یا کهریزک سفارش ساخت هدایا را بدهند. این کار باعث ایجاد اشتغال می‌شد، اما متاسفانه هیچ وقت عملی نشد ما نیروی کار و متریال به اندازه کافی داریم، اما بیش از همه در دست‌انداز داریم.»

مردم در همه زمان‌ها در کار خیر پیشقدم بودند

در ادامه فتاح ضمن گفتگو با مددجویان و مسئولان مجموعه خیریه کهریزک با بیان اینکه مردم ایران سبقه نیکوکاری را دارند و به نیکوکاری شهره هستند، گفت: مردم ما در همه زمان‌ها در کار خیر پیشقدم بودند، چه در زمان جنگ و دفاع مقدس و چه در دفاع از حرم و چه در زمان‌هایی که هموطنانشان نیاز به کمک دارند.»

او با اشاره به اجرای طرح محسنین در ماه مبارک رمضان، افزود: «در طرح محسنین حدود ۵۲۰ هزار نفر داوطلب کمک در این طرح شدند که ما با حدود ۳۰۰ هزار نفر تماس گرفتیم. ما باید ارتباطمان را با مردم قوی‌تر کنیم و قدر مردم را بیشتر بدانیم.»

رییس کمیته امداد با اشاره به سفر‌هایش به استان‌های محروم خاطرنشان کرد: «تاکنون بیش از صد سفر به مناطق محروم داشته‌ایم، مردم متاسفانه در مناطق دوردست از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین امکانات مانند آب آشامیدنی محروم هستند.»

متاسفانه مناطق محروم بسیاری در کشور داریم

او با اشاره به صحبت‌های رییس‌جمهور گفت: «آقای روحانی در ماه مبارک رمضان گفتند، می‌خواهند فقر مطلق را برطرف کنند. من به ایشان گفتم ما فقر مطلق در حال حاضر نداریم، فقر مطلق یعنی کسی که به نان شب محتاج است که خوشبختانه ما چنین وضعیتی در کشور نداریم، اما متاسفانه مناطق محروم بسیاری در کشور داریم.»

او با اشاره به مددجویان تحت کمیته امداد گفت: در کمیته امداد امام خمینی (ره) حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند داریم. همچنین ۳۰ هزار بیمار صعب‌العلاج تحت پوشش کمیته امداد هستند و از ۹۰ هزار بچه شیرخوار که سوء تغذیه دارند، حمایت می‌کنیم، اما بیشتر مددجویان ما سرپا هستند، در حالی‌که مددجویانی که تحت سرپرستی مجموعه خیریه کهریزک است، تقریبا از کار افتاده هستند.»

او ادامه داد: «نگهداری سالمندان، معلولان و بیماران ام‌اس کار سختی است که خوشبختانه دوستان با عشق در اینجا در حال انجام وظیفه هستند و در حقیقت نیکوکاری در اینجا متجلی شده است. مجموعه خیریه کهریزک در حقیقت بار سازمان‌هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی را بر دوش می‌کشد و حتی حدود ۲۷۰ نفر از معمولان تحت پوشش کمیته نیز تحت سرپرستی این مجموعه نگهداری می‌شوند.»

گسترش مجموعه خیریه کهریزک

فتاح با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) هر چه در توان دارد برای کمک به مجموعه کهریزک انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: «ما تمام تلاش خود را برای گسترش این مجموعه انجام می‌دهیم یا در همین مکان یا در شعب دیگر مانند محمد شهر بتوانند کار خود را گسترش دهند، چرا که کشور نیازمند چنین مکان‌هایی است.»

رییس کمیته امداد با بیان اینکه برای تمام مددجویانی که در مجموعه کهریزک نگهداری می‌شوند از سوی کمیته امداد هدیه‌ای اعطا می‌شود، گفت: «همچنین به ۸۰ نفر از کارمندان مجموعه هزینه سفر به مشهد و به ۸۰ نفر نیز هزینه سفر به کربلا از سوی کمیته امداد پرداخت می‌شود. همچنین به ۱۰۰ نفر از کارکنان مجموعه وام قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی پرداخت خواهد شد.»

او همچنین درباره مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در سال ۹۶ گفت: «خوشبختانه با همکاری دولت و مجلس خواسته افزایش مستمری مددجویان عملی شد و مستمری آن‌ها سه برابر شد.»

رییس کمیته امداد تصریح کرد: «در سطح نظام اراده خوبی برای رسیدگی به طبقات نیازمند وجود دارد که ما تجلی آن را در برنامه توسعه ششم شاهد بودیم دورنمای خوبی را از جهت حمایت‌های دولت و قوانین می‌بینیم و امیدواریم با حمایت دولت و مجلس رسیدگی درشان این قشر داشته باشیم.»

نگهداری ۱۴۵۰ مددجو در مجموعه خیریه کهریزک

در ادامه صوفی‌نژاد، مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک درباره فعالیت‌های مجموعه خیریه کهریزک اظهار کرد: «در مجموعه خیریه کهریزک ۱۴۵۰ مددجو نگهداری می‌شود. همچنین ۹۰۰ کارمند مشغول فعالیت هستند. هزینه نگهداری هر مددجو ماهانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده، در حالی که متوسط دریافتی ما از هر مددجو ماهانه ۸۵ هزار تومان است.»

او ادامه داد: «مهم‌ترین شاخص ما برای پذیرش افراد فقر و نداشتن خانواده است. ما معتقدیم بهترین‌ آسایشگاه‌ها هم برای سالمندان از بد‌ترین خانه‌ها بد‌تر است از همین‌رو از پذیرش افراد اجتناب می‌کنیم، مگر اینکه آن فرد سالمند یا معلولی باشد که بهداشت فیزیکی و روانی خانواده را مختل کرده باشد.»

سپس دکتر بختیاری مسئول بخش ام‌اس مجموعه خیریه کهریزک درباره عدم آموزش لازم نگهداری از سالمندان گفت: «ما نیازمند افرادی هستیم که با آموزش‌های صحیح بتوانند به سالمندان خدمات ارائه دهند از همین‌رو پیشنهاد تاسیس دوره آموزشی مراقبت از سالمندان را دادیم.»

او ادامه داد: «خوشبختانه موفق شدیم مجوز دوره پودمانی آموزش مراقبت از سالمندان در دانشگاه علمی کاربردی را بگیریم. این آموزش‌ها شامل ۳۶۰ ساعت آموزش تئوری و عملی است که قصد داریم در مجموعه خیریه کهریزک برگزار کنیم.»

درباره ی ali

مطالب مرتبط

۱۰ پیشنهاد برای خانم‌های ورزشکار

سلامت نیوز: از امروز تنبلی را کناربگذارید و سلیقه ورزشی خود را بیابید. به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان، این روزها خانم های بسیاری هستند که به علت سبک زندگی و کمبود وقت هیچگاه فعالیت بدنی نداشته و حتی پایشان هم به مکان های ورزشی باز نشده است اما بنا به دلایلی بعد از گذشت سال ها حالا تصمیم به ورزش کردن گرفته اند. در ادامه می خواهیم ۱۰ پیشنهاد اساسی برای تازه کارهایی که به فعالیت بدنی روی آورده اند داشته باشیم. قدم اول را بردار اولین کاری که باید انجام بدهید این است که تصمیم بگیرید به صورت منظم ورزش کنید. اگر از ما بپرسید تصمیم گرفتن مهم ترین بخش از داشتن فعالیت بدنی است حتما برای خودتان ساعات مشخصی را در نظر بگیرید و به انجام فعالیت بپردازید. این نکته را فراموش نکنید تصمیم به ورزش کردن فقط با داشتن برنامه منظم عملی می شود. از غار تنبلی ات بیرون بیا همه خانم ها با سلیقه ها ی گوناگون به دنیا آمده اند پس اصلا عجیب نیست اگر شما از باشگاه رفتن خوشتان نیاید. ممکن است شما در شنا یا سنگ نوردی یا حتی در ورزش های رزمی عالی باشید. با هدف های کوچک شروع کن بهترین راه برای رسیدن به هدف های بزرگ این است که آن را تبدیل به چندین هدف کوچک کنید. اگر دوست دارید قهرمان شوید بهتر است ابتدا به این فکر کنید که وزن و ماهیچه های خود را به اندازه ایده آل برسانید. هدف های کوچک، مسیر رسیدن به هدف نهایی را برایتان لذت بخش تر خواهند کرد. حرکات ترکیبی انجام بده حتما برایتان پیش آمده است که انجام یک سری کار تکراری در منزل شما را کسل و خسته کند. در ورزش کردن هم این قانون وجود دارد و شما نباید بگذارید این اتفاق برایتان بیفتد. کافی است در حرکات روزانه خودتان تنوع به خرج دهید و همیشه حرکات تکراری انجام ندهید. شما می توانید از ترکیب حرکات چندین نوع ورزش نیز کمک بگیرید . با پزشک تان مشورت کنید اگر یک خانم بالای ۵۵ ساله هستید و تاکنون به صورت جدی ورزش خاصی نکرده اید حتما قبل از انجام هرگونه حرکت ورزشی باید با پزشک تان مشورت کنید. برای همه تازه کارها نیز توصیه می شود جلسه های اول به صورت سه جلسه ۱۵ دقیقه ای در هفته باشد و سپس آرام آرام به سه جلسه یک ساعتی افزایش یابد. منبع سوخت تان را کامل کنید با انجام فعالیت ورزشی کالری بیشتری خواهید سوزاند و متابولیسم بدنتان افزایش خواهد یافت پس بدن شما باید به عنوان منبع سوخت مواد غذایی کافی را داشته باشد. بنابراین فراموش نکنید که وعده های غذایی خود را به صورت سه وعده اصلی و دو میان وعده کامل مصرف کنید. آب بخورید با انجام فعالیت ورزشی عضلات همه زنان رشد می کند و این عضلات برای رشد احتیاج به آب بیشتری خواهد داشت. به مدت دو ساعت قبل از ورزش باید ۳-۲ لیوان آب بنوشید و هنگام تمرین نیز بین هر ۲۰-۱۰ دقیقه باید یک لیوان آب مصرف کنید در غیر این صورت عضلات تان نابود خواهد شد. حرکات قدرتی را فراموش نکنید اشتباه نکنید حرکات قدرتی مخصوص آقایان نیست. همه عضلات برای قوی شدن نیاز به انجام حرکات قدرتی دارد در حرکات قدرتی می توانید از کتل بل ها و هالتر ها استفاده کنید یا تمرین هایی مثل شنای سوئدی را انجام بدهید. لباس ورزشی راحت بپوشید باشگاه ورزشی سالن مد نیست و اصلا مهم نیست ظاهرتان چگونه باشد هنگام انجام فعالیت ورزشی شما باید کفش و لباس مناسب و راحت داشته باشید و تا حد ممکن آرایش نکنید. بهترین حالت پوشش هنگام ورزش، پوشیدن لباس های لایه لایه است تا بتوانید بعد از گرم کردن لباس هایتان را کم کنید و شکل مناسب حرکات را یاد بگیرید. یکی از مهم ترین نکات در ورزش کردن این است که حرکت را درست انجام بدهید. از راهنمایی مربیان کمک بگیرید ورزش کردن به صورت اشتباه نه تنها به سلامتی شما کمک نمی کند بلکه ممکن است باعث آسیب زدن به مفاصل شما هم بشود پس به خانم های مبتدی توصیه می شود یا در کلاس های گروهی شرکت کنند یا در ابتدای کار از مربی ها در باشگاه کمک بگیرند.