خانه / سلامت / جزئیات استخدام مشروط معلمان حق‌التدریس و ۳۶ هزار نهضتی‌

جزئیات استخدام مشروط معلمان حق‌التدریس و ۳۶ هزار نهضتی‌

سلامت نیوز: استخدام معلمان حق‌التدریس، نیروهای پیش‌دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در چند سال اخیر یکی از موضوعات چالشی و بحث برانگیز حوزه تامین منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، موضوع استخدام معلمان حق‌التدریس همواره موافقان و مخالفان جدی داشته است و چندین مرتبه طرح‌ها و اصلاحیه‌هایی بر قوانین مجلس ارائه شده که برخی از آنها مورد تایید قرار نگرفته و برخی دیگر نحوه بکارگیری این گروه از معلمان را دستخوش تغییراتی کرده اما تا کنون استخدام قطعی آنها مسجل نشده است.

در همین راستا نمایندگان مجلس روز سه شنبه هفته گذشته یکبار دیگر تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس را در دستورکار قرار دادند و نحوه استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را مشخص کردند. آنها طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را با ۱۵۴ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.

بر این اساس در صورت تایید شورای نگهبان، معلمان حق‌التدریس، پیش‌دبستانی و آموزشیاران مستمر در نهضت سوادآموزی با طی یک دوره‌ آموزشی و قبولی آزمون داخلی وزارت آموزش و پرورش به استخدام این وزارتخانه درمی‌آیند.

این قانون وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرده است که مشمولان قانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۹۵/۶/۳ را با شرایطی استخدام کند.

کلیه نیروهای حق‌التدریسی و پیش‌دبستانی مشمول قانون مورد اشاره (شامل معلم، مربی پرورشی، تربیت بدنی، مشاور، مربی بهداشت و امور اداری) با توجه به رشته و دوره تحصیلی، جنسیت، سنوات خدمت و ظرفیت استخدام اعلامی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور و بر اساس نیاز استان‌ها باید یک دوره آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند تا پس از شرکت در آزمون پایان دوره و اخذ نمره قبولی (از سال دوم تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه) به استخدام درآیند.

آموزشیاران و آموزش‌دهندگان مستمر (دو نفر و بالاتر) که قبل از سال ۱۳۹۲ با نهضت سوادآموزی همکاری داشته‌اند (مشمولین قانون اصلاحی ۳ شهریور ۹۵) بعد از قبولی در آزمون داخلی که توسط وزارت آموزش و پروش برگزار می‌شود با توجه به نیاز آموزش و پرورش، رشته تحصیلی، جنسیت و سنوات خدمت و ظرفیت استخدام اعلامی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور باید حداقل دوره یک ساله آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند و پس از قبولی در آزمون پایان دوره تا پایان برنامه ششم توسعه به استخدام درآیند.

نحوه آموزش در دانشگاه فرهنگیان و پذیرش بر اساس آیین‌نامه اجرایی که حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان استخدامی کشور و نظارت دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، تعیین و بار مالی این قانون از محل حذف حقوق دریافتی حق‌التدریسی‌های تبدیل وضعیت شده در این قانون، در بودجه سنواتی تامین می‌شود.

عبارتی مشکل ساز در قانون جدید استخدام

۳۶ هزار آموزش دهنده مشمول قانون

علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در این باره توضیحاتی ارائه کرد و به ایسنا گفت: وزارت آموزش و پرورش مکلف است مشمولین قانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی مصوب سوم شهریور ۹۵ را با رعایت مواردی استخدام کند. یک بخش مربوط نیروهای حق‌التدریس و پیش‌دبستانی است که با توجه به رشته و دوره تحصیلی، جنسیت، سنوات خدمت و ظرفیتی که سازمان اداری استخدامی تعیین می‌کند یک دوره را در دانشگاه فرهنگیان طی می‌کنند و بعد از سپری کردن دوره آموزشی در آزمون پایانی شرکت می‌کنند و بتدریج تا پایان برنامه ششم توسعه استخدام می‌شوند.

وی افزود: عبارتی در این قانون آمده که ما را دچار مشکل می کند و مربوط به آموزشیاران و آموزش دهندگان است. آموزشیاران که از استخدام سال ۹۰ و ۹۱ جامانده بودند و حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ نفر بیشتر نیستند. برای آموزش‌دهندگان نیز قید شده است آن دسته از افرادی که در آموزش دو نفر و بالاتر همکاری در قبل از سال ۹۲ همکاری داشته‌اند باید در یک آزمون داخلی که وزارتخانه طراحی می‌کند شرکت کنند و افرادی که حدنصاب را بدست می‌آورند متناسب با رشته و جنس و سنوات دوره یکساله را طی کنند و بعد از قبولی در آزمون، تا پایان برنامه ششم توسعه استخدام شوند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در قانون به «آموزش‌دهندگان مستمر» اشاره شده است گفت: در قانون نوشته اند «آموزش دهندگان مستمر دو نفر و بالاتر » که مفهوم آن استمرار همکاری نیست بلکه حدنصاب همکاری است. اگر این تعریف را در نظر بگیریم مفهومش آن است که همه آموزش دهندگان دو نفر و بالاتر که در فاصله سال‌های ۷۹ تا پایان ۹۱ با ما همکاری کرده‌اند مشمول اند که نزدیک به ۳۶ هزار نفر هستند.

باقرزاده در پاسخ به اینکه آیا خروج این تعداد نیرو به مجموعه نهضت ضربه وارد نمی کند؟ عنوان کرد: مجموعه آموزش‌دهندگان ما حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفر هستند، اما آنها که استخدام می‌شوند مربوط به سال‌های قبل از ۹۲ هستند. تعداد این افراد زیاد نیست زیرا از بین ۳۶ هزار نفر یک تعدادی در آزمون قبول می‌شوند و بتدریج در طول برنامه ششم توسعه جذب می‌شوند. بنابراین چندان لطمه‌ای به فعالیت ما نمی‌زند و آموزش‌دهندگان زیادی را در برنمی‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا آموزش‌دهندگان دو سال و بالاتر باید در حال حاضر هم استمرار خدمت داشته باشند؟ گفت: در پیش نویس قانون الزامی درباره استمرار خدمت بعد از سال ۹۲ نیامده است.

حق‌التدریسی‌ها که خاک کلاس را خورده اند یک گام جلوتر هستند

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش نیز در پاسخ به اینکه آیا بکارگیری معلمان حق‌التدریس می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش در مدارس کمک کند و روش مناسبی برای جبران کمبود نیرو باشد؟ اظهار کرد: روند استخدام در همه جای جهان همینگونه است و افراد پس از گذراندن مدرسه، آموزش‌های تخصصی در دانشگاه دریافت و وارد حیطه کار می‌شوند. اما نیروهای حق‌التدریس این روند را طی نکرده‌اند. البته معلمان رسمی هم که وارد دانشگاه می‌شوند آموزش‌های لازم و درخوری را در مراکز تربیت معلم دریافت نمی‌کنند. صرفا دروسی را می گذرانند و مدرک می‌گیرند و وارد کلاس‌های درس می‌شوند.

وی افزود: چه بسا این جذب نیرو از معلمان حق‌التدریس، بهتر هم باشد زیرا آنها تجربه دارند. بنده خودم معلم آموزش‌دیده‌ای بودم که در دانشگاه درس خواندم اما تا سرکار نرفتم به آموخته‌هایم اضافه نشد و هرچه آموختم از تجربه عملی و کاری‌ام بود. قطعا نیروهایی که تجربه تدریس دارند یک گام جلوتر هستند

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروهای حق‌التدریس چند سال معلمی کرده‌اند و خاک کلاس خورده‌اند و روندی را تجربه کرده‌اند که امروز به دردشان می‌خورد اظهار کرد: با توجه به ساختار فعلی، معلمان با تجربه کارآمدتر هستند. هرچند به اذان مسئولان آموزش و پرورش به شدت با کمبود نیرو مواجهیم و قطع روش‌های موجود جبران بازنشستگی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار معلم بازنشسته در چند سال آتی را نمی‌کند.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

اعلام نظر نظام پزشکی درباره ی تعرفه های سال ۹۸

سلامت نیوز:رییس کل سازمان نظام پزشکی طی نامه ای به دبیر شورای عالی بیمه سلامت خواستار رشد تعرفه های پزشکی سال ۹۸ بر اساس تورم و رشد حقوق و دستمزد شد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی متن این نامه به شرح ذیل است: دبیر محترم شورای عالی بیمه سلامت کشور با سلام احتراماً بر اساس بند ک ماده ۳ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مبنی بر اظهار نظر و مشارکت فعال سازمان به هنگام تعیین یا تجدیدنظر در تعرفه ها، به استحضار می رساند این سازمان تعرفه های واقعی بخش خصوصی در دو بخش ویزیت و هتلینگ را بر اساس قانون بیمه همگانی مصوب سال ۱۳۷۳ و بند ۹ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور بر حسب مبانی محاسباتی مصوب شورای عالی بیمه در سال ۱۳۹۲ و همچنین محاسبات مجدد متعاقب آن در سال ۱۳۹۵، با لحاظ نمودن نرخ تورم سال های بعد برای جزء فنی و نرخ رشد حقوق و دستمزد برای جزء حرفه ای محاسبه کرده که به پیوست تقدیم شده است. همانگونه که مستحضر هستید در مهرماه سال ۹۷ برای شش ماه دوم با تکیه بر جزء فنی و هتلینگ رشد ۵/۵ درصدی مورد تصویب شورای عالی و سازمان محترم برنامه و بودجه قرار گرفت که این مهم به سرانجام نرسید و موجب افزایش هزینه ها و بدهی های معوق گردیده است. بدیهی است که فاصله زیاد تعرفه های مصوب با تعرفه های واقعی خدمات در یک سال به سادگی قابل جبران نیست و این فاصله انباشته برای مؤسسات درمانی و ارائه دهندگان خدمات موجب مشکلات عدیده ای شده است. ضمن رعایت تمام جوانب امر و حفظ حقوق بیماران که همانا حفظ کیفیت خدمات در حد انتظار و استانداردهای موجود می باشد و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی در سال آینده و پیرو دومین مصوبه بیست ویکمین جلسه شورای عالی سازمان نظام پزشکی در خصوص تعرفه های سال ۱۳۹۸ درخواست می گردد میزان رشد تعرفه های پزشکی در سال ۹۸ با توجه به مشکلات مطرح شده برای سال مذکور حداقل در جزء فنی خدمات بر اساس تورم و در جزء حرفه ای معادل رشد حقوق و دستمزد در نظر گرفته شود و همچنین ابلاغ و اجرای تعرفه ها در ابتدای سال صورت پذیرفته تا همزمان با رشد حقوق و دستمزد امکان اجرایی شدن آن در مراکز درمانی به وقوع پیوندد. در ضمن با عنایت به ثابت ماندن ارزش خدمات در سال ۹۵ و عدم جبران مؤثر آن در سال ۹۶ و ۹۷ در سرانه ی پزشکان شهری جهت حفظ مسیر نظام ارجاع و پزشکی خانواده حداقل میزان رشد ۴۰ درصد مورد انتظار می باشد. دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل گفتنی است متن مصوبه شماره ۲ بیست و یکمین جلسه شورای عالی مورخ ۹۷/۱۲/۱۶به شرح ذیل است: پیرو ارائه گزارش نائب رئیس محترم کمیسیون تخصصی مشورتی تعرفه و بیمه درخصوص مذاکره ها و پیشنهادهای آن کمیسیون در رابطه با تعرفه های تشخیصی و درمانی بخش خصوصی سال ۱۳۹۸ و با توجه به اینکه در جهت نیل به قیمت واقعی خدمات می بایست تعرفه های موجود حداقل به میزان هفتاد درصد افزایش یابد لیکن شورای عالی با توجه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی هموطنان عزیز مقرر نمود که در حال حاضر با لحاظ میانگین افزایش تعرفه های فعلی به میزان ۲۵ درصد و در دو بخش قیمت تمام شده و تعرفه پیشنهادی ، مواضع سازمان به شرح ذیل اعلام گردد: الف – با عنایت به محاسبه قیمت تمام شده ویزیت و هتلینگ توسط کمیسیون تخصصی مشورتی تعرفه و بیمه شورای عالی بر مبنای محاسبات شورای عالی بیمه (جداول پیوست) ضمن برنامه ریزی برای حصول به قیمت های واقعی ، قیمت های محاسبه شده ملاک تصمیم گیری های آتی قرار گیرد . ب – شورای عالی جهت امکان تداوم فعالیت مراکز تشخیصی و درمانی حداقل رشد تعرفه ها را در دو جزء فنی بر مبنای نرخ تورم و جزء حرفه ای بر مبنای رشد حقوق دستمزد پیشنهاد می نماید. ج ‍) با عنایت به ثابت ماندن ارزش خدمات در سال ۹۵ ، و عدم جبران در سال های ۹۶ و ۹۷ پیشنهاد می گردد حق سرانه پزشکان خانواده شهری حداقل به میزان ۴۰% افزایش یابد. د) با لحاظ نظریه انجمن داروسازان ایران پیشنهاد می گردد خدمات همکاران داروساز در قالب خدمات پزشکی “K” با ضریب یک دهم به ازای هر قلم حداکثر سه قلم محاسبه گردد . ه) پیشنهاد می گردد در بخش پاراکلینیک (شامل آزمایشگاه و رادیولوژی و ...) بخش فنی تابعی از تورم سالیانه باشد که می بایست در هر سال دو بار محاسبه گردد.