خانه / تغذیه / حذف ۵۰ درصد گرسنگی کودکان در کشور

حذف ۵۰ درصد گرسنگی کودکان در کشور

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن تشریح الگوی سوءتغذیه‌ در کشور گفت: متأسفانه در همه استان‌ها حتی در مناطق محروم و کم‌برخوردار هم با اضافه‌ وزن و چاقی مواجه هستیم چراکه مصرف مواد قندی، نشاسته‌ای، مصرف بی‌رویه فست‌فود، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین در کشورمان شایع است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مساله سوءتغذیه در کشور گفت: باید توجه کرد که سوء‌تغذیه در کشور اشکال مختلفی دارد. یک نوع سوءتغذیه ناشی از کمبود دریافت مواد غذایی است که عمدتا به‌صورت کم‌وزنی، کوتاه‌قدی و لاغری مشخص شده است و خودش را در کودکان زیر پنج سال نشان می‌دهد. نوع دیگر سوءتغذیه نیز اضافه‌ وزن و چاقی است که در کشورمان بیشتر با این مشکل مواجه هستیم.

حذف ۵۰ درصدی گرسنگی کودکان در کشور

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال کشور دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند و الگوی تغذیه‌ای نامناسبی دارند، افزود: بر این اساس عواملی چون مصرف بیش از حد قند، نمک و چربی، مصرف کم سبزی و میوه، کمبود تحرک بدنی و … عامل این مشکل هستند. از طرفی مطالعات انجام شده در کشور نشان می‌دهند که طی بیش از دو دهه، سوءتغذیه کودکان بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته و ایران یکی از کشورهای موفق در کاهش حذف گرسنگی و سوءتغذیه کودکان است. به عنوان مثال بر اساس مطالعاتی که به صورت دوره‌ای انجام می‌شود، در سال ۱۳۷۴ ما حدود ۲۰ درصد کوتاه‌قدی تغذیه‌ای داشتیم که به معنی سوءتغذیه مزمن و طولانی است در حالی‌که آخرین مطالعه‌ای که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، نشان می‌دهد که در حال حاضر کوتاه‌قدی‌مان حدود چهار درصد است بنابراین هم در زمینه کوتاه‌قدی و هم در زمینه کم‌وزنی به‌طور معنی‌داری روندی کاهشی را تجربه کرده‌ایم.

شیوع بیشتر سوءتغذیه در مناطق محروم

وی با بیان اینکه شیوع سوءتغذیه در مناطق کم‌برخوردار و محروم‌تر کشور از متوسط کشوری بالاتر است، افزود: به عنوان مثال اگر متوسط کشوری کم‌وزنی در کودکان زیر پنج سال حدود چهار درصد باشد، در استان‌های محروم‌تر جنوب و جنوب‌شرق مانند کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ‌کهگیلویه و بویر احمد و… بالاتر است. به همین دلیل در برنامه‌های تغذیه‌ای و امنیت غذایی تاکید بیشتری بر مناطق کم‌برخورداری است که به لحاظ امنیت غذایی وضعیت نامطلوبی دارند.

«باغ»؛ الگوی مداخله‌ای برای رفع سوءتغذیه

عبداللهی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش سوءتغذیه به‌ویژه در مناطق محروم کشور اظهار کرد: ‌اقدامات ‌ما شامل تدوین و استفاده از ابزارهای مختلف برای شناسایی نقاط پرشیوع‌تر سپس اجرای یک الگوی مداخله‌ای تحت عنوان بسته «باغ» است که تدوین و طراحی شده و قرار است در استان‌های محروم با محوریت استانداری‌ها انجام شود. باید توجه کرد که بحث امنیت غذایی یک موضوع بین‌بخشی است و همه ارگان‌ها باید در این حوزه کمک کنند.
توانمندسازی خانوارها در مناطق ناامن غذایی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه بسته «باغ» مخفف «بسته امنیت غذایی» است، گفت: در این بسته الگویی در زمینه توانمندسازی خانوارها طراحی و تاکید شده است تا برنامه‌هایی برای خانوارهایی که در مناطق ناامن غذایی هستند، اجرا شود تا آنان توانمند شوند و یاد بگیرند که اولا از منابع موجود و در دسترس‌شان به‌طور مناسب استفاده کنند تا دچار سوءتغذیه نشوند سپس مهارت‌هایی در حوزه‌های مختلف مانند اشتغال‌زایی و… در سطح خرد به آنها آموزش داده شود. به عنوان مثال یاد بگیرند که در باغچه‌های خانگی سبزی و صیفی بکارند و از طریق وام‌های بلاعوض یا کم‌بهره امکان پرورش دام و طیور به‌ آنها داده شود.

اقدامی برای مادران دچار سوءتغذیه

عبداللهی ادامه داد: اقدام دیگر این است که کسانی‌که به دلیل فقر دچار سوء‌تغذیه شده‌اند با کمک سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی و… حمایت غذایی شوند و سبد غذایی رایگان دریافت کنند. بر این اساس حوزه بهداشت این افراد را شناسایی و به کمیته امداد معرفی می‌کند تا سبد غذایی رایگان دریافت کنند. در بخش بهداشت نیز در کنار این آموزش‌های رایگان، مشاوره رایگان به مادران توسط کارشناسان تغذیه و مشاوره‌های بهداشتی دیگر داده می‌شود همچنین مادران باردار دچار سوءتغذیه که نیازمند نیز هستند ‌با کمک بنیاد علوی سبد غذایی رایگان دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: از آنجایی که فقط دادن سبد غذایی کافی نیست، ما حتما در کنار آن برنامه‌های توانمندسازی، آموزش و مهارت‌آموزی را هم برای این افراد پیش می‌بریم. این اقدام یک الگوی مداخله‌ای کاملا بین‌بخشی است که با حمایت استاندار و از طریق کارگروه سلامت و امنیت غذایی هر استان پیش می‌رود. در حال حاضر بسته «باغ» در حال ارایه است اما باید گسترش یابد. در حال حاضر این کار در یک شهر هر استان کم‌برخوردار آغاز شده است و انتظار داریم، حمایت شود. از طرفی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت آموزش‌ و پرورش، رسانه‌ها، فرمانداران و استانداران باید کمک کنند تا این اقدام توسعه یابد و بتوانیم برای بهبود سوءتغذیه و امنیت غذایی مردم کاری انجام دهیم.

چرایی شیوع چاقی در استان‌های محروم و مرفه

عبداللهی در ادامه با اشاره به روی دیگر سوءتغذیه یعنی چاقی و اضافه‌وزن گفت: متاسفانه در همه استان‌ها حتی در مناطق محروم و کم‌برخوردار هم با اضافه‌وزن و چاقی مواجه هستیم چراکه مصرف مواد قندی، نشاسته‌ای، مصرف بی‌رویه فست‌فود، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین در کشورمان شایع است. عادات و رفتارهای غذایی غلط مانند سرخ کردن بیش از حد غذا و … نیز باعث شده که مشکل اضافه‌وزن و چاقی را در همه کشور داشته باشیم. به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور مانند گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و… این مشکل بیشتر است. در استان‌های مرفه‌تر و برخوردارتر که مردم وضعیت اقتصادی بهتری دارند، طبعا شیوع چاقی بیشتر است.

سیری شکمی و کمبود ریزمغذی‌ها

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت تغذیه‌ای در تهران اظهارکرد: در تهران هم مشکل اضافه‌وزن و چاقی را حتی در دانش‌آموزان، کودکان زیر پنج سال و جمعیت بالای ۱۸ سال داریم. در عین حال در حاشیه شهرها و قسمت‌های محروم‌تر نیز با سوءتغذیه کودکان و مادران باردار مواجه هستیم. باید توجه کرد که در مناطقی که محروم‌تر و کم‌برخوردارتر هستند، بیشتر سوءتغذیه از نوع کم‌خوری دیده می‌شود البته حتی در حاشیه‌شهرها افراد دچار اضافه‌وزن و چاق نیز داریم زیرا وقتی بودجه برای تهیه غذا کافی نباشد، خانواده به سمت مواد غذایی نشاسته‌ای و کربوهیدراتی می‌رود و منابع پروتئینی و ریزمغذی کاهش می‌یابند و اصطلاحا سیری شکمی ایجاد می‌شود.

عبداللهی تاکید کرد: بر این اساس افراد چاق می‌شوند اما دچار کمبود آهن، کلسیم و… نیز هستند زیرا منابع پروتئینی به‌ویژه پروتئین حیوانی مانند شیر، تخم‌مرغ و… را کمتر مصرف می‌کنند بنابراین وقتی الگوی غذایی به سمت مواد کربوهیدراتی می‌رود، باعث می‌شود که فرد فقط سیری شکمی داشته باشند.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

قهوه فوری؛ خوب یا بد؟

سلامت نیوز:از آنجایی که حساسیت به کافئین از فردی به فردی دیگر متفاوت است، قهوه فوری ممکن است انتخاب بهتری برای افرادی باشد که نیازمند کاهش مصرف کافئین هستند.قهوه فوری یک نوشیدنی محبوب در بسیاری نقاط جهان است. در برخی کشورها، قهوه فوری ممکن است حتی سهمی بیش از ۵۰ درصدی از تمام قهوه مصرفی را داشته باشد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، قهوه فوری گزینه ای سریع تر، ارزان تر و راحت تر برای آماده کردن نسبت به قهوه معمولی است. به گزارش "هلث لاین"،نوشیدن قهوه در شکل سنتی آن با برخی فواید سلامت پیوند خورده است، اما آیا مصرف قهوه فوری نیز می تواند فوایدی مشابه را ارائه کند؟ در ادامه با قهوه فوری بیشتر آشنا می شویم. قهوه فوری چیست؟ قهوه فوری از عصاره خشک شده قهوه تهیه می شود. همانند دم کردن قهوه معمولی، عصاره از طریق دم کردن پودر دانه های قهوه تهیه می شود، اگرچه از غلظت بیشتری برخوردار است. پس از دم کردن، آب از عصاره گرفته می شود تا تکه ها یا پودری خشک شکل بگیرد که در هر دو صورت افزودن آب موجب حل شدن آنها می شود. دو روش اصلی برای تهیه قهوه فوری وجود دارند که شامل موارد زیر می شوند: خشک کردن افشانه ای یا اسپری درایینگ. عصاره قهوه در هوای داغ اسپری می شود که به سرعت قطرات را خشک کرده و آنها را به پودر یا تکه هایی کوچک تبدیل می کند. خشک کردن انجمادی یا فریز درایینگ. عصاره قهوه منجمد شده و به تکه های کوچک تقسیم می شود که بعدا در دمای کم و تحت شرایط خلاء خشک می شوند. هر دو روش کیفیت، عطر و طعم قهوه را حفظ می کنند. رایج ترین روش آماده کردن قهوه فوری افزودن یک قاشق چایخوری از پودر آن در یک فنجان آب داغ است. میزان قدرت عطر و طعم قهوه نیز به راحتی از طریق افزودن پودر بیشتر یا کمتر به فنجان قابل تنظیم است. قهوه فوری حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است قهوه یکی از بزرگ ترین منابع آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی مدرن محسوب می شود. محتوای آنتی اکسیدانی قهوه فوری به اندازه ای زیاد است که باور بر این است در بسیاری از فواید سلامت مرتبط با این نوشیدنی نقش دارد. همانند قهوه معمولی، قهوه فوری حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های قدرتمند است. بنابر نتایج یک مطالعه، قهوه فوری به واسطه روشی که پردازش می شود، ممکن است حتی حاوی مقادیر بیشتری از برخی آنتی اکسیدان ها نسبت به دمنوش های دیگر باشد. افزون بر این، یک فنجان قهوه استاندارد حاوی تنها ۷ کالری و مقادیر کم پتاسیم، منیزیم، و نیاسین (ویتامین B3) است. محتوای کافئین قهوه فوری اندکی کمتر است کافئین رایج ترین ماده محرکی است که در جهان مصرف می شود و قهوه بزرگ ترین منبع غذایی آن محسوب می شود. با این وجود، محتوای کافئین قهوه فوری به طور کلی اندکی کمتر از قهوه معمولی است. یک فنجان قهوه فوری حاوی یک قاشق چایخوری پودر قهوه ممکن است ۳۰ تا ۹۰ میلی گرم کافئین داشته باشد، در شرایطی که یک فنجان قهوه معمولی حاوی ۷۰ تا ۱۴۰ میلی گرم کافئین است. از آنجایی که حساسیت به کافئین از فردی به فردی دیگر متفاوت است، قهوه فوری ممکن است انتخاب بهتری برای افرادی باشد که نیازمند کاهش مصرف کافئین هستند. قهوه فوری در نوع بدون کافئین نیز به فروش می رسد که حاوی کافئین کمتری نیز است. کافئین بیش از حد ممکن است موجب اضطراب، اختلال در خواب، بی قراری، ناراحتی معده، لرز، و ضربان سریع قلب شود. قهوه فوری حاوی آکریل آمید بیشتری است آکریل آمید یک ماده شیمیایی بالقوه مضر است که در زمان بو دادن دانه های قهوه شکل می گیرد. این ماده شیمیایی در طیف گسترده ای از مواد غذایی، دود، لوازم خانه، و محصولات مراقبت شخصی نیز وجود دارد. جالب این که قهوه فوری ممکن است حاوی دو برابر آکریل آمید بیشتر نسبت به قهوه تازه بو داده شده باشد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض آکریل آمید ممکن است به سیستم عصبی آسیب برساند و خطر سرطان را افزایش دهد. با این وجود، مقدار آکریل آمیدی که از طریق رژیم غذایی و قهوه وارد بدن می شود بسیار کمتر از مقداری است که مشخص شده می تواند مضر باشد. از این رو، نوشیدن قهوه فوری نباید موجب نگرانی شما درباره مواجهه با آکریل آمید شود. همانند قهوه معمولی، قهوه فوری ممکن است برخی فواید سلامت را ارائه کند نوشیدن قهوه با فواید سلامت بسیاری پیوند خورده است. از آنجایی که قهوه فوری حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مشابه با قهوه معمولی است، این نوشیدنی باید بیشتر فواید سلامت مشابه با آن را ارائه کند. نوشیدن قهوه فوری ممکن است با فواید زیر پیوند خورده باشد: تقویت عملکرد مغز. محتوای کافئین قهوه فوری می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد. تقویت سوخت و ساز. کافئین موجود در قهوه فوری ممکن است سوخت و ساز (متابولیسم) را افزایش داده و به چربی سوزی بیشتر کمک کند. کاهش خطر بیماری. قهوه ممکن است خطر بیماری های انحطاط عصبی، مانند بیماری های آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد. کاهش خطر دیابت. قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. بهبود سلامت کبد. قهوه و کافئین ممکن است خطر بیماری های کبد مانند سیروز و سرطان کبد را کاهش دهند. بهبود سلامت روانی. قهوه ممکن است به کاهش خطر افسردگی و خودکشی کمک کند. افزایش طول عمر. نوشیدن قهوه ممکن است به طولانی تر شدن زندگی انسان کمک کند. با این وجود، باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از مطالعات درباره فواید قهوه مشاهده ای بوده اند. این نوع از مطالعات نمی توانند ثابت کنند که قهوه موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری می شوند - تنها افرادی که بر حسب عادت قهوه می نوشند احتمال کمتری دارد به بیماری مبتلا شوند. اگر به این فکر می کنید که برای تقویت سلامت خود چه میزان قهوه باید بنوشید، مصرف سه تا پنج فنجان قهوه فوری در روز ممکن است مطلوب باشد. مطالعات اغلب این میزان مصرف قهوه را با بیشترین میزان کاهش خطر پیوند داده اند. سخن پایانی قهوه فوری گزینه ای سریع و آسان برای آماده کردن است و به قهوه ساز برای این کار نیازی نیست. همچنین، این محصول از طول عمر بالایی روی قفسه فروشگاه ها برخوردار است و نسبت به قهوه معمولی ارزان تر است. از این رو، زمانی که به مسافرت می روید، قهوه فوری می تواند همراه خوبی برای شما باشد. قهوه فوری حاوی کافئین اندکی کمتر و آکریل آمید بیشتر نسبت به قهوه معمولی است، اما از محتوای آنتی اکسیدانی تقریبا مشابه برخوردار است. به طور کلی، قهوه فوری یک نوشیدنی سالم و کم کالری است که با فواید سلامت مشابه با انواع دیگر قهوه پیوند خورده است.