خانه / تغذیه / حذف ۵۰ درصد گرسنگی کودکان در کشور

حذف ۵۰ درصد گرسنگی کودکان در کشور

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن تشریح الگوی سوءتغذیه‌ در کشور گفت: متأسفانه در همه استان‌ها حتی در مناطق محروم و کم‌برخوردار هم با اضافه‌ وزن و چاقی مواجه هستیم چراکه مصرف مواد قندی، نشاسته‌ای، مصرف بی‌رویه فست‌فود، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین در کشورمان شایع است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مساله سوءتغذیه در کشور گفت: باید توجه کرد که سوء‌تغذیه در کشور اشکال مختلفی دارد. یک نوع سوءتغذیه ناشی از کمبود دریافت مواد غذایی است که عمدتا به‌صورت کم‌وزنی، کوتاه‌قدی و لاغری مشخص شده است و خودش را در کودکان زیر پنج سال نشان می‌دهد. نوع دیگر سوءتغذیه نیز اضافه‌ وزن و چاقی است که در کشورمان بیشتر با این مشکل مواجه هستیم.

حذف ۵۰ درصدی گرسنگی کودکان در کشور

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال کشور دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند و الگوی تغذیه‌ای نامناسبی دارند، افزود: بر این اساس عواملی چون مصرف بیش از حد قند، نمک و چربی، مصرف کم سبزی و میوه، کمبود تحرک بدنی و … عامل این مشکل هستند. از طرفی مطالعات انجام شده در کشور نشان می‌دهند که طی بیش از دو دهه، سوءتغذیه کودکان بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته و ایران یکی از کشورهای موفق در کاهش حذف گرسنگی و سوءتغذیه کودکان است. به عنوان مثال بر اساس مطالعاتی که به صورت دوره‌ای انجام می‌شود، در سال ۱۳۷۴ ما حدود ۲۰ درصد کوتاه‌قدی تغذیه‌ای داشتیم که به معنی سوءتغذیه مزمن و طولانی است در حالی‌که آخرین مطالعه‌ای که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، نشان می‌دهد که در حال حاضر کوتاه‌قدی‌مان حدود چهار درصد است بنابراین هم در زمینه کوتاه‌قدی و هم در زمینه کم‌وزنی به‌طور معنی‌داری روندی کاهشی را تجربه کرده‌ایم.

شیوع بیشتر سوءتغذیه در مناطق محروم

وی با بیان اینکه شیوع سوءتغذیه در مناطق کم‌برخوردار و محروم‌تر کشور از متوسط کشوری بالاتر است، افزود: به عنوان مثال اگر متوسط کشوری کم‌وزنی در کودکان زیر پنج سال حدود چهار درصد باشد، در استان‌های محروم‌تر جنوب و جنوب‌شرق مانند کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ‌کهگیلویه و بویر احمد و… بالاتر است. به همین دلیل در برنامه‌های تغذیه‌ای و امنیت غذایی تاکید بیشتری بر مناطق کم‌برخورداری است که به لحاظ امنیت غذایی وضعیت نامطلوبی دارند.

«باغ»؛ الگوی مداخله‌ای برای رفع سوءتغذیه

عبداللهی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش سوءتغذیه به‌ویژه در مناطق محروم کشور اظهار کرد: ‌اقدامات ‌ما شامل تدوین و استفاده از ابزارهای مختلف برای شناسایی نقاط پرشیوع‌تر سپس اجرای یک الگوی مداخله‌ای تحت عنوان بسته «باغ» است که تدوین و طراحی شده و قرار است در استان‌های محروم با محوریت استانداری‌ها انجام شود. باید توجه کرد که بحث امنیت غذایی یک موضوع بین‌بخشی است و همه ارگان‌ها باید در این حوزه کمک کنند.
توانمندسازی خانوارها در مناطق ناامن غذایی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه بسته «باغ» مخفف «بسته امنیت غذایی» است، گفت: در این بسته الگویی در زمینه توانمندسازی خانوارها طراحی و تاکید شده است تا برنامه‌هایی برای خانوارهایی که در مناطق ناامن غذایی هستند، اجرا شود تا آنان توانمند شوند و یاد بگیرند که اولا از منابع موجود و در دسترس‌شان به‌طور مناسب استفاده کنند تا دچار سوءتغذیه نشوند سپس مهارت‌هایی در حوزه‌های مختلف مانند اشتغال‌زایی و… در سطح خرد به آنها آموزش داده شود. به عنوان مثال یاد بگیرند که در باغچه‌های خانگی سبزی و صیفی بکارند و از طریق وام‌های بلاعوض یا کم‌بهره امکان پرورش دام و طیور به‌ آنها داده شود.

اقدامی برای مادران دچار سوءتغذیه

عبداللهی ادامه داد: اقدام دیگر این است که کسانی‌که به دلیل فقر دچار سوء‌تغذیه شده‌اند با کمک سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی و… حمایت غذایی شوند و سبد غذایی رایگان دریافت کنند. بر این اساس حوزه بهداشت این افراد را شناسایی و به کمیته امداد معرفی می‌کند تا سبد غذایی رایگان دریافت کنند. در بخش بهداشت نیز در کنار این آموزش‌های رایگان، مشاوره رایگان به مادران توسط کارشناسان تغذیه و مشاوره‌های بهداشتی دیگر داده می‌شود همچنین مادران باردار دچار سوءتغذیه که نیازمند نیز هستند ‌با کمک بنیاد علوی سبد غذایی رایگان دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: از آنجایی که فقط دادن سبد غذایی کافی نیست، ما حتما در کنار آن برنامه‌های توانمندسازی، آموزش و مهارت‌آموزی را هم برای این افراد پیش می‌بریم. این اقدام یک الگوی مداخله‌ای کاملا بین‌بخشی است که با حمایت استاندار و از طریق کارگروه سلامت و امنیت غذایی هر استان پیش می‌رود. در حال حاضر بسته «باغ» در حال ارایه است اما باید گسترش یابد. در حال حاضر این کار در یک شهر هر استان کم‌برخوردار آغاز شده است و انتظار داریم، حمایت شود. از طرفی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت آموزش‌ و پرورش، رسانه‌ها، فرمانداران و استانداران باید کمک کنند تا این اقدام توسعه یابد و بتوانیم برای بهبود سوءتغذیه و امنیت غذایی مردم کاری انجام دهیم.

چرایی شیوع چاقی در استان‌های محروم و مرفه

عبداللهی در ادامه با اشاره به روی دیگر سوءتغذیه یعنی چاقی و اضافه‌وزن گفت: متاسفانه در همه استان‌ها حتی در مناطق محروم و کم‌برخوردار هم با اضافه‌وزن و چاقی مواجه هستیم چراکه مصرف مواد قندی، نشاسته‌ای، مصرف بی‌رویه فست‌فود، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین در کشورمان شایع است. عادات و رفتارهای غذایی غلط مانند سرخ کردن بیش از حد غذا و … نیز باعث شده که مشکل اضافه‌وزن و چاقی را در همه کشور داشته باشیم. به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور مانند گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و… این مشکل بیشتر است. در استان‌های مرفه‌تر و برخوردارتر که مردم وضعیت اقتصادی بهتری دارند، طبعا شیوع چاقی بیشتر است.

سیری شکمی و کمبود ریزمغذی‌ها

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت تغذیه‌ای در تهران اظهارکرد: در تهران هم مشکل اضافه‌وزن و چاقی را حتی در دانش‌آموزان، کودکان زیر پنج سال و جمعیت بالای ۱۸ سال داریم. در عین حال در حاشیه شهرها و قسمت‌های محروم‌تر نیز با سوءتغذیه کودکان و مادران باردار مواجه هستیم. باید توجه کرد که در مناطقی که محروم‌تر و کم‌برخوردارتر هستند، بیشتر سوءتغذیه از نوع کم‌خوری دیده می‌شود البته حتی در حاشیه‌شهرها افراد دچار اضافه‌وزن و چاق نیز داریم زیرا وقتی بودجه برای تهیه غذا کافی نباشد، خانواده به سمت مواد غذایی نشاسته‌ای و کربوهیدراتی می‌رود و منابع پروتئینی و ریزمغذی کاهش می‌یابند و اصطلاحا سیری شکمی ایجاد می‌شود.

عبداللهی تاکید کرد: بر این اساس افراد چاق می‌شوند اما دچار کمبود آهن، کلسیم و… نیز هستند زیرا منابع پروتئینی به‌ویژه پروتئین حیوانی مانند شیر، تخم‌مرغ و… را کمتر مصرف می‌کنند بنابراین وقتی الگوی غذایی به سمت مواد کربوهیدراتی می‌رود، باعث می‌شود که فرد فقط سیری شکمی داشته باشند.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

اعلام نظر نظام پزشکی درباره ی تعرفه های سال ۹۸

سلامت نیوز:رییس کل سازمان نظام پزشکی طی نامه ای به دبیر شورای عالی بیمه سلامت خواستار رشد تعرفه های پزشکی سال ۹۸ بر اساس تورم و رشد حقوق و دستمزد شد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی متن این نامه به شرح ذیل است: دبیر محترم شورای عالی بیمه سلامت کشور با سلام احتراماً بر اساس بند ک ماده ۳ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مبنی بر اظهار نظر و مشارکت فعال سازمان به هنگام تعیین یا تجدیدنظر در تعرفه ها، به استحضار می رساند این سازمان تعرفه های واقعی بخش خصوصی در دو بخش ویزیت و هتلینگ را بر اساس قانون بیمه همگانی مصوب سال ۱۳۷۳ و بند ۹ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور بر حسب مبانی محاسباتی مصوب شورای عالی بیمه در سال ۱۳۹۲ و همچنین محاسبات مجدد متعاقب آن در سال ۱۳۹۵، با لحاظ نمودن نرخ تورم سال های بعد برای جزء فنی و نرخ رشد حقوق و دستمزد برای جزء حرفه ای محاسبه کرده که به پیوست تقدیم شده است. همانگونه که مستحضر هستید در مهرماه سال ۹۷ برای شش ماه دوم با تکیه بر جزء فنی و هتلینگ رشد ۵/۵ درصدی مورد تصویب شورای عالی و سازمان محترم برنامه و بودجه قرار گرفت که این مهم به سرانجام نرسید و موجب افزایش هزینه ها و بدهی های معوق گردیده است. بدیهی است که فاصله زیاد تعرفه های مصوب با تعرفه های واقعی خدمات در یک سال به سادگی قابل جبران نیست و این فاصله انباشته برای مؤسسات درمانی و ارائه دهندگان خدمات موجب مشکلات عدیده ای شده است. ضمن رعایت تمام جوانب امر و حفظ حقوق بیماران که همانا حفظ کیفیت خدمات در حد انتظار و استانداردهای موجود می باشد و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی در سال آینده و پیرو دومین مصوبه بیست ویکمین جلسه شورای عالی سازمان نظام پزشکی در خصوص تعرفه های سال ۱۳۹۸ درخواست می گردد میزان رشد تعرفه های پزشکی در سال ۹۸ با توجه به مشکلات مطرح شده برای سال مذکور حداقل در جزء فنی خدمات بر اساس تورم و در جزء حرفه ای معادل رشد حقوق و دستمزد در نظر گرفته شود و همچنین ابلاغ و اجرای تعرفه ها در ابتدای سال صورت پذیرفته تا همزمان با رشد حقوق و دستمزد امکان اجرایی شدن آن در مراکز درمانی به وقوع پیوندد. در ضمن با عنایت به ثابت ماندن ارزش خدمات در سال ۹۵ و عدم جبران مؤثر آن در سال ۹۶ و ۹۷ در سرانه ی پزشکان شهری جهت حفظ مسیر نظام ارجاع و پزشکی خانواده حداقل میزان رشد ۴۰ درصد مورد انتظار می باشد. دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل گفتنی است متن مصوبه شماره ۲ بیست و یکمین جلسه شورای عالی مورخ ۹۷/۱۲/۱۶به شرح ذیل است: پیرو ارائه گزارش نائب رئیس محترم کمیسیون تخصصی مشورتی تعرفه و بیمه درخصوص مذاکره ها و پیشنهادهای آن کمیسیون در رابطه با تعرفه های تشخیصی و درمانی بخش خصوصی سال ۱۳۹۸ و با توجه به اینکه در جهت نیل به قیمت واقعی خدمات می بایست تعرفه های موجود حداقل به میزان هفتاد درصد افزایش یابد لیکن شورای عالی با توجه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی هموطنان عزیز مقرر نمود که در حال حاضر با لحاظ میانگین افزایش تعرفه های فعلی به میزان ۲۵ درصد و در دو بخش قیمت تمام شده و تعرفه پیشنهادی ، مواضع سازمان به شرح ذیل اعلام گردد: الف – با عنایت به محاسبه قیمت تمام شده ویزیت و هتلینگ توسط کمیسیون تخصصی مشورتی تعرفه و بیمه شورای عالی بر مبنای محاسبات شورای عالی بیمه (جداول پیوست) ضمن برنامه ریزی برای حصول به قیمت های واقعی ، قیمت های محاسبه شده ملاک تصمیم گیری های آتی قرار گیرد . ب – شورای عالی جهت امکان تداوم فعالیت مراکز تشخیصی و درمانی حداقل رشد تعرفه ها را در دو جزء فنی بر مبنای نرخ تورم و جزء حرفه ای بر مبنای رشد حقوق دستمزد پیشنهاد می نماید. ج ‍) با عنایت به ثابت ماندن ارزش خدمات در سال ۹۵ ، و عدم جبران در سال های ۹۶ و ۹۷ پیشنهاد می گردد حق سرانه پزشکان خانواده شهری حداقل به میزان ۴۰% افزایش یابد. د) با لحاظ نظریه انجمن داروسازان ایران پیشنهاد می گردد خدمات همکاران داروساز در قالب خدمات پزشکی “K” با ضریب یک دهم به ازای هر قلم حداکثر سه قلم محاسبه گردد . ه) پیشنهاد می گردد در بخش پاراکلینیک (شامل آزمایشگاه و رادیولوژی و ...) بخش فنی تابعی از تورم سالیانه باشد که می بایست در هر سال دو بار محاسبه گردد.