خانه / سلامت / رایزنی ابتکار با مجلس برای بررسی فوری لایحه حمایت از محیط‌بانان

رایزنی ابتکار با مجلس برای بررسی فوری لایحه حمایت از محیط‌بانان

سلامت نیوز: ۹ مرداد همزمان با ۳۱ جولای به عنوان روز جهانی محیط‌ بان نامگذاری شده است. در حال حاضر بالغ بر ۲۸۰۰ محیط‌ بان در کشور ما فعالیت می‌کنند که با دغدغه‌های متعدد قضایی و معیشتی مواجه هستند.اگرچه طی چند سال گذشته از سوی مسئولان تلاش‌هایی برای بهبود شرایط این گروه صورت گرفته است ولی همچنان محیط‌بانان این مرز و بوم با خلاهایی مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه محیط‌بانی طی دولت یازدهم، از گفت و گوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با رئیس مجلس برای در اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه حمایت از محیط بانان درخانه ملت خبرداد.

محمد مجابی با بیان اینکه دولت یازدهم توجه خاصی به بحث محیط‌ بان‌ها دارد، به مجموعه اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت محیط‌ بانی اشاره و اظهار کرد: این دولت در اولین گام نسبت به تبدیل وضعیت ۶۶۰ نفر از محیط‌ بانان از قراردادی به پیمانی اقدام کرد همچنین تعدادی پست‌های محیط‌ بانی را از ۲۷۰۰ پست به ۷۵۰۰ پست افزایش داد.

وی با اشاره به پیگیری دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست در ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در دوره دولت یازدهم دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست توسط رئیس کل ستاد مسلح به کل نیروهای مسلح ابلاغ شد که با این کار،جایگاه مشخص و ویژه‌ای برای محیط‌ بانان در نظر گرفته شد.

در سال جاری حق شیفت به محیط‌ بانان پرداخت می‌شود

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای اینکه محیط‌ بانان از لحاظ حقوق و مزایا شرایط بهتری پیدا کنند، در وهله اول سختی کار آن‌ها با مصوبه هیات وزیران به سقف سختی کار که ۳۰۰۰ امتیاز است افزایش یافت. در حال حاضر در اکثر استان‌ها این مصوبه اعمال شده و تغییری در وضعیت حقوقی محیط‌بانان ایجاد کرده است. افزون بر این، طبق بخشنامه‌ای ساعت کاری محیط‌بانان مطابق ساعت کار خدمات کشوری اعلام شده است و کسانی که ۲۴ ساعت سر کار حضور دارند باید حق شیفت به آن‌ها پرداخت شود. در حال حاضر بخشنامه آن ابلاغ شده است و درصورت تامین اعتبار لازم در سال جاری در استان‌ها، حق شیفت محیط‌بانان نیز پرداخت خواهد شد.

مجابی در ادامه با اشاره به مشکلات قضایی برخی محیط‌ بانان گفت: محیط بانانی که در سالیان قبل به دلیل برخورد با متخلفان و بروز جرایمی دچار مشکلاتی شده بودند، در این دوره دیه آنان پرداخت شد همچنین مشکل تعدادی از محیط‌ بانان که محکوم به قصاص شده بودند از طریق پیگیری قضایی، پرداخت دیه و اخذ رضایت از شاکیان آنان حل شد.

خرید تجهیزات انفرادی برای محیط‌بانان؛ بزودی

وی به برگزاری دوره‌های آموزشی برای ۱۵۰۰ محیط‌ بان طی دولت یازدهم اشاره‌ و اظهارکرد: در این دوره ۱۹ فرمانده محیط‌ بانی برای گذراندن دوره‌های آموزشی به خارج از کشور اعزام شدند. آموزش‌های محیط زیستی محیط‌ بانان به طور متداوم برقرار است. از مسائل مهم دیگر در حوزه محیط‌ بانی، تامین امکانات و تجهیزات است که طی تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت دفاع و موسسه مالی کوثر قرار شد به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان امکانات و تجهیزات انفرادی،اطفای حریق و موتورسیکلت در اختیار محیط‌بانان قرار گیرد. از آنجایی که این خرید به صورت اعتباری صورت گرفته است، بر اساس قانون باید به تصویب سازمان برنامه و بودجه برسد که خوشبختانه از سوی این سازمان تائید شده است و در حال حاضر تا مرحله عقد قرارداد پیش رفتیم.

تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به جرایم زیست محیطی در اکثر استان‌ها

معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به جرایم محیط زیست از سوی قوه قضائیه را یکی از مهمترین مسائل حوزه محیط‌ بانی دانست و گفت: در اکثر استان‌ها این شعب تخصصی تشکیل شده است و در مرحله دادسرا، دادگاه و تجدید نظر پرونده‌های محیط زیستی به این شعب ابلاغ می‌شود همچنین تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به جرایم زیست محیطی در لایحه هوای پاک گنجانده شده است. این لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و منتظر تایید آن از سوی شورای نگهبان هستیم.

لایحه حمایت از محیط‌بانان در چه مرحله‌ای است؟

مجابی در ادامه از آخرین وضعیت لایحه حمایت از محیط‌ بانان خبر داد و گفت: در دولت یازدهم لایحه‌ای برای حمایت از محیط‌ بانان تهیه شد که بعد از اخذ نظر قوه قضاییه در مورد این لایحه، در اردیبهشت ماه سال جاری توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و با توجه به شرایط مشابه جنگل‌بانان و محیط‌ بانان، این گروه نیز در این لایحه گنجانده شدند. هیات رئیسه مجلس لایحه حمایت از محیط‌ بانان و جنگل‌بانان را به کمیسیون حقوقی- قضایی به عنوان کمیسیون اصلی و به کمیسیون‌های کشاورزی، امنیت و اجتماعی به عنوان کمیسیون‌های فرعی ارجاع داده است همچنین طی تماسی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با رئیس مجلس شورای اسلامی داشت، تقاضا شده که این لایحه با اولویت در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم طی زمانی کوتاه،لایحه را به تصویب برسانیم.

وی با بیان اینکه لایحه حمایت از محیط‌ بانان و جنگل‌بانان چند موضوع را تحت پوشش قرار می‌دهد، اظهار کرد: حمایت‌هایی که از محیط‌ بانان و جنگل‌بانان صورت می‌گیرد مشابه نیروهای مسلح کشور است ولی لازم است در برخورد با متخلفان ومتجریان نسبت به محیط‌بانان قاطعیت بیشتری باشد و رسیدگی به پرونده‌هایی که در آن متجریان که نسبت به محیط‌بانان به خشونت می‌پردازند،خارج از نوبت مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد تا کسی جرات تجری به نیروی محیط‌بان را نداشته باشد.

محیط‌ بانان برای استفاده از سلاح خلا ندارند

به گفته مجابی، برخی مدعی هستند که محیط‌ بانان نسبت به به‌کارگیری سلاح دچار خلاهایی هستند. این ادعا اصلا درست نیست چون محیط‌بانان ضابط دادگستری و نیروی مسلح محسوب می‌شوند و یگان حفاظتی هستند. با این وجود در لایحه حمایت از محیط‌بانان سقف حمایت از این گروه در نظر گرفته شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا در لایحه حمایت از محیط‌بانان به مسائل معیشتی نیز اشاره شده است، گفت: حمایت‌هایی از نوع انواع بیمه‌ها در لایحه در نظر گرفته شده است و در صورتی که محیط‌ بانان دچار مشکل شوند مورد حمایت قرار خواهند گرفت. در مورد میزان حقوق نیز باید بر اساس مدیریت قانون خدمات کشوری اقدام شود که چند روز پیش لایحه قانون خدمات کشوری در دولت به تصویب رسید که باید مراحل خود را در مجلس طی کند.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

۱۰ پیشنهاد برای خانم‌های ورزشکار

سلامت نیوز: از امروز تنبلی را کناربگذارید و سلیقه ورزشی خود را بیابید. به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان، این روزها خانم های بسیاری هستند که به علت سبک زندگی و کمبود وقت هیچگاه فعالیت بدنی نداشته و حتی پایشان هم به مکان های ورزشی باز نشده است اما بنا به دلایلی بعد از گذشت سال ها حالا تصمیم به ورزش کردن گرفته اند. در ادامه می خواهیم ۱۰ پیشنهاد اساسی برای تازه کارهایی که به فعالیت بدنی روی آورده اند داشته باشیم. قدم اول را بردار اولین کاری که باید انجام بدهید این است که تصمیم بگیرید به صورت منظم ورزش کنید. اگر از ما بپرسید تصمیم گرفتن مهم ترین بخش از داشتن فعالیت بدنی است حتما برای خودتان ساعات مشخصی را در نظر بگیرید و به انجام فعالیت بپردازید. این نکته را فراموش نکنید تصمیم به ورزش کردن فقط با داشتن برنامه منظم عملی می شود. از غار تنبلی ات بیرون بیا همه خانم ها با سلیقه ها ی گوناگون به دنیا آمده اند پس اصلا عجیب نیست اگر شما از باشگاه رفتن خوشتان نیاید. ممکن است شما در شنا یا سنگ نوردی یا حتی در ورزش های رزمی عالی باشید. با هدف های کوچک شروع کن بهترین راه برای رسیدن به هدف های بزرگ این است که آن را تبدیل به چندین هدف کوچک کنید. اگر دوست دارید قهرمان شوید بهتر است ابتدا به این فکر کنید که وزن و ماهیچه های خود را به اندازه ایده آل برسانید. هدف های کوچک، مسیر رسیدن به هدف نهایی را برایتان لذت بخش تر خواهند کرد. حرکات ترکیبی انجام بده حتما برایتان پیش آمده است که انجام یک سری کار تکراری در منزل شما را کسل و خسته کند. در ورزش کردن هم این قانون وجود دارد و شما نباید بگذارید این اتفاق برایتان بیفتد. کافی است در حرکات روزانه خودتان تنوع به خرج دهید و همیشه حرکات تکراری انجام ندهید. شما می توانید از ترکیب حرکات چندین نوع ورزش نیز کمک بگیرید . با پزشک تان مشورت کنید اگر یک خانم بالای ۵۵ ساله هستید و تاکنون به صورت جدی ورزش خاصی نکرده اید حتما قبل از انجام هرگونه حرکت ورزشی باید با پزشک تان مشورت کنید. برای همه تازه کارها نیز توصیه می شود جلسه های اول به صورت سه جلسه ۱۵ دقیقه ای در هفته باشد و سپس آرام آرام به سه جلسه یک ساعتی افزایش یابد. منبع سوخت تان را کامل کنید با انجام فعالیت ورزشی کالری بیشتری خواهید سوزاند و متابولیسم بدنتان افزایش خواهد یافت پس بدن شما باید به عنوان منبع سوخت مواد غذایی کافی را داشته باشد. بنابراین فراموش نکنید که وعده های غذایی خود را به صورت سه وعده اصلی و دو میان وعده کامل مصرف کنید. آب بخورید با انجام فعالیت ورزشی عضلات همه زنان رشد می کند و این عضلات برای رشد احتیاج به آب بیشتری خواهد داشت. به مدت دو ساعت قبل از ورزش باید ۳-۲ لیوان آب بنوشید و هنگام تمرین نیز بین هر ۲۰-۱۰ دقیقه باید یک لیوان آب مصرف کنید در غیر این صورت عضلات تان نابود خواهد شد. حرکات قدرتی را فراموش نکنید اشتباه نکنید حرکات قدرتی مخصوص آقایان نیست. همه عضلات برای قوی شدن نیاز به انجام حرکات قدرتی دارد در حرکات قدرتی می توانید از کتل بل ها و هالتر ها استفاده کنید یا تمرین هایی مثل شنای سوئدی را انجام بدهید. لباس ورزشی راحت بپوشید باشگاه ورزشی سالن مد نیست و اصلا مهم نیست ظاهرتان چگونه باشد هنگام انجام فعالیت ورزشی شما باید کفش و لباس مناسب و راحت داشته باشید و تا حد ممکن آرایش نکنید. بهترین حالت پوشش هنگام ورزش، پوشیدن لباس های لایه لایه است تا بتوانید بعد از گرم کردن لباس هایتان را کم کنید و شکل مناسب حرکات را یاد بگیرید. یکی از مهم ترین نکات در ورزش کردن این است که حرکت را درست انجام بدهید. از راهنمایی مربیان کمک بگیرید ورزش کردن به صورت اشتباه نه تنها به سلامتی شما کمک نمی کند بلکه ممکن است باعث آسیب زدن به مفاصل شما هم بشود پس به خانم های مبتدی توصیه می شود یا در کلاس های گروهی شرکت کنند یا در ابتدای کار از مربی ها در باشگاه کمک بگیرند.