خانه / تغذیه / صبحانه؛ وعده مهم شاگرد زرنگ‌ها

صبحانه؛ وعده مهم شاگرد زرنگ‌ها

سلامت نیوز: صبحانه خوب می‌تواند بر کاهش خستگی دانش‌آموزان سر کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آن‌ها تاثیرگذار باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، صبحانه وعده غذایی است که نقش مهمی درتمرکز و افزایش قدرت یادگیری دارد. والدین هم با صرف صبحانه در محیط گرم خانواده می‌توانند مشوق کودکان خود برای خوردن صبحانه باشند.

اگر والدین صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشینند، خود مشوق دانش‌آموزان برای صرف صبحانه خواهند بود. والدین باید سحرخیزی، ورزش و نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده را به کودکان خود بیاموزند.

کودکان باید در طول ساعات درس، سطح قند خونی مناسبی داشته باشند. صبحانه خوب می‌تواند بر کاهش خستگی آن‌ها سر کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آن‌ها تاثیرگذار باشد.

صبحانه باید دو ویژگی داشته باشد؛ ویژگی نخست اینکه مقدار انرژی کافی در آن لحاظ شود و دوم اینکه انرژی طوری به بدن برسد که در طول ساعات بعدی، قند خونشان در سطح پایدار و ثابتی باقی بماند.

متاسفانه دیده می‌شود کودکان علاقه‌ای به خوردن مواد غذایی مفید ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند با تنقلاتی مانند کیک و شکلات گرسنگی خود را برطرف کنند که این مشکل به دوران کودکی فرزندان برمی‌گردد.

ذائقه انسان‌ها از همان دوران کودکی و شروع تغذیه کمکی شکل می‌گیرد. پدران و مادران باید از همان زمان ذائقه فرزندان خود را به خوراکی‌های سالم عادت دهند زیرا تغییر ذائقه در سال‌های بعد بسیار دشوار خواهد بود.

صبحانه؛ وعده‌ای مهم برای دانش آموز

علیرضا پرهیز، یک محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: صبحانه، مهم ترین وعده غذایی برای دانش آموزان است چرا که مصرف صحیح صبحانه می‌تواند انرژی مورد نیاز دانش آموز در طول روز را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه نوجوانان و دانش آموزان در سن رشد هستند، اظهار کرد: با توجه به این مسئله باید به دانش آموزان تذکر داد تا در ابتدای غذای روح خود را کنترل کنند که یکی از این موارد می‌تواند بازی‌های کامپیوتری باشد.

وی بیان کرد: استفاده از خوراکی‌هایی مانند گلاب و زعفران در کنار غذاها نیز می‌تواند به گرمای بدن کمک کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی برای دانش آموزان است چرا که مصرف صحیح صبحانه می‌تواند انرژی مورد نیاز دانش آموز در طول روز را تامین کند.

پرهیز گفت: خوردن لبنیات برای دانش‌آموزان یکی از تاکیدات است که پنیر یکی از مواد لبنی است که دانش آموزان بیشتر از آن استفاده می‌کنند اما باید به این نکته توجه داشت که پنیر تنها باید با گردو مصرف شود در غیر این صورت مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف غذاهایی مانند تخم مرغ محلی، آبگوشت به دلیل داشتن گوشت گوسفند می‌تواند در رژیم غذایی دانش آموزان نقش مهمی را ایفا کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی یادآور شد: در حال حاضر نوع تغذیه مردم به سمت و سوی مدرن پیشرفت کرده است و استفاده از فست فودها افزایش یافته است که باید به طور جدی این مسئله کنترل شود و رژیم غذایی سنتی شود.

لزوم استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی در صبحانه دانش‌آموز

زهره امیرپور، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تغذیه کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است و والدین باید به آن توجه کنند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند بیان کرد: دانش‌آموزان باید میان وعده سالم و مغذی را میل کنند تا در طول روز ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن آن‌ها حفظ شود.

امیرپور با اشاره به اینکه در میان وعده دانش‌آموزان باید از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده شود، تصریح کرد: والدین باید صبحانه سالمی مانند نان و پنیر و گردو و صبحانه‌های خانگی را برای نیمروز فرزند خود درنظر بگیرند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند تصریح کرد: دانش‌آموزان باید از مصرف آبمیوه، کیک، نوشابه و فست فود دوری کرده و از مواد مغذی در میان وعده خود بهره ببرند.

امیرپور خاطرنشان کرد: استفاده از مغزها، نخود، کشمش و برگه زردآلو در میان وعده دانش‌آموزان در مدرسه بسیار مهم خواهد بود.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

قهوه فوری؛ خوب یا بد؟

سلامت نیوز:از آنجایی که حساسیت به کافئین از فردی به فردی دیگر متفاوت است، قهوه فوری ممکن است انتخاب بهتری برای افرادی باشد که نیازمند کاهش مصرف کافئین هستند.قهوه فوری یک نوشیدنی محبوب در بسیاری نقاط جهان است. در برخی کشورها، قهوه فوری ممکن است حتی سهمی بیش از ۵۰ درصدی از تمام قهوه مصرفی را داشته باشد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، قهوه فوری گزینه ای سریع تر، ارزان تر و راحت تر برای آماده کردن نسبت به قهوه معمولی است. به گزارش "هلث لاین"،نوشیدن قهوه در شکل سنتی آن با برخی فواید سلامت پیوند خورده است، اما آیا مصرف قهوه فوری نیز می تواند فوایدی مشابه را ارائه کند؟ در ادامه با قهوه فوری بیشتر آشنا می شویم. قهوه فوری چیست؟ قهوه فوری از عصاره خشک شده قهوه تهیه می شود. همانند دم کردن قهوه معمولی، عصاره از طریق دم کردن پودر دانه های قهوه تهیه می شود، اگرچه از غلظت بیشتری برخوردار است. پس از دم کردن، آب از عصاره گرفته می شود تا تکه ها یا پودری خشک شکل بگیرد که در هر دو صورت افزودن آب موجب حل شدن آنها می شود. دو روش اصلی برای تهیه قهوه فوری وجود دارند که شامل موارد زیر می شوند: خشک کردن افشانه ای یا اسپری درایینگ. عصاره قهوه در هوای داغ اسپری می شود که به سرعت قطرات را خشک کرده و آنها را به پودر یا تکه هایی کوچک تبدیل می کند. خشک کردن انجمادی یا فریز درایینگ. عصاره قهوه منجمد شده و به تکه های کوچک تقسیم می شود که بعدا در دمای کم و تحت شرایط خلاء خشک می شوند. هر دو روش کیفیت، عطر و طعم قهوه را حفظ می کنند. رایج ترین روش آماده کردن قهوه فوری افزودن یک قاشق چایخوری از پودر آن در یک فنجان آب داغ است. میزان قدرت عطر و طعم قهوه نیز به راحتی از طریق افزودن پودر بیشتر یا کمتر به فنجان قابل تنظیم است. قهوه فوری حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است قهوه یکی از بزرگ ترین منابع آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی مدرن محسوب می شود. محتوای آنتی اکسیدانی قهوه فوری به اندازه ای زیاد است که باور بر این است در بسیاری از فواید سلامت مرتبط با این نوشیدنی نقش دارد. همانند قهوه معمولی، قهوه فوری حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های قدرتمند است. بنابر نتایج یک مطالعه، قهوه فوری به واسطه روشی که پردازش می شود، ممکن است حتی حاوی مقادیر بیشتری از برخی آنتی اکسیدان ها نسبت به دمنوش های دیگر باشد. افزون بر این، یک فنجان قهوه استاندارد حاوی تنها ۷ کالری و مقادیر کم پتاسیم، منیزیم، و نیاسین (ویتامین B3) است. محتوای کافئین قهوه فوری اندکی کمتر است کافئین رایج ترین ماده محرکی است که در جهان مصرف می شود و قهوه بزرگ ترین منبع غذایی آن محسوب می شود. با این وجود، محتوای کافئین قهوه فوری به طور کلی اندکی کمتر از قهوه معمولی است. یک فنجان قهوه فوری حاوی یک قاشق چایخوری پودر قهوه ممکن است ۳۰ تا ۹۰ میلی گرم کافئین داشته باشد، در شرایطی که یک فنجان قهوه معمولی حاوی ۷۰ تا ۱۴۰ میلی گرم کافئین است. از آنجایی که حساسیت به کافئین از فردی به فردی دیگر متفاوت است، قهوه فوری ممکن است انتخاب بهتری برای افرادی باشد که نیازمند کاهش مصرف کافئین هستند. قهوه فوری در نوع بدون کافئین نیز به فروش می رسد که حاوی کافئین کمتری نیز است. کافئین بیش از حد ممکن است موجب اضطراب، اختلال در خواب، بی قراری، ناراحتی معده، لرز، و ضربان سریع قلب شود. قهوه فوری حاوی آکریل آمید بیشتری است آکریل آمید یک ماده شیمیایی بالقوه مضر است که در زمان بو دادن دانه های قهوه شکل می گیرد. این ماده شیمیایی در طیف گسترده ای از مواد غذایی، دود، لوازم خانه، و محصولات مراقبت شخصی نیز وجود دارد. جالب این که قهوه فوری ممکن است حاوی دو برابر آکریل آمید بیشتر نسبت به قهوه تازه بو داده شده باشد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض آکریل آمید ممکن است به سیستم عصبی آسیب برساند و خطر سرطان را افزایش دهد. با این وجود، مقدار آکریل آمیدی که از طریق رژیم غذایی و قهوه وارد بدن می شود بسیار کمتر از مقداری است که مشخص شده می تواند مضر باشد. از این رو، نوشیدن قهوه فوری نباید موجب نگرانی شما درباره مواجهه با آکریل آمید شود. همانند قهوه معمولی، قهوه فوری ممکن است برخی فواید سلامت را ارائه کند نوشیدن قهوه با فواید سلامت بسیاری پیوند خورده است. از آنجایی که قهوه فوری حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مشابه با قهوه معمولی است، این نوشیدنی باید بیشتر فواید سلامت مشابه با آن را ارائه کند. نوشیدن قهوه فوری ممکن است با فواید زیر پیوند خورده باشد: تقویت عملکرد مغز. محتوای کافئین قهوه فوری می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد. تقویت سوخت و ساز. کافئین موجود در قهوه فوری ممکن است سوخت و ساز (متابولیسم) را افزایش داده و به چربی سوزی بیشتر کمک کند. کاهش خطر بیماری. قهوه ممکن است خطر بیماری های انحطاط عصبی، مانند بیماری های آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد. کاهش خطر دیابت. قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. بهبود سلامت کبد. قهوه و کافئین ممکن است خطر بیماری های کبد مانند سیروز و سرطان کبد را کاهش دهند. بهبود سلامت روانی. قهوه ممکن است به کاهش خطر افسردگی و خودکشی کمک کند. افزایش طول عمر. نوشیدن قهوه ممکن است به طولانی تر شدن زندگی انسان کمک کند. با این وجود، باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از مطالعات درباره فواید قهوه مشاهده ای بوده اند. این نوع از مطالعات نمی توانند ثابت کنند که قهوه موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری می شوند - تنها افرادی که بر حسب عادت قهوه می نوشند احتمال کمتری دارد به بیماری مبتلا شوند. اگر به این فکر می کنید که برای تقویت سلامت خود چه میزان قهوه باید بنوشید، مصرف سه تا پنج فنجان قهوه فوری در روز ممکن است مطلوب باشد. مطالعات اغلب این میزان مصرف قهوه را با بیشترین میزان کاهش خطر پیوند داده اند. سخن پایانی قهوه فوری گزینه ای سریع و آسان برای آماده کردن است و به قهوه ساز برای این کار نیازی نیست. همچنین، این محصول از طول عمر بالایی روی قفسه فروشگاه ها برخوردار است و نسبت به قهوه معمولی ارزان تر است. از این رو، زمانی که به مسافرت می روید، قهوه فوری می تواند همراه خوبی برای شما باشد. قهوه فوری حاوی کافئین اندکی کمتر و آکریل آمید بیشتر نسبت به قهوه معمولی است، اما از محتوای آنتی اکسیدانی تقریبا مشابه برخوردار است. به طور کلی، قهوه فوری یک نوشیدنی سالم و کم کالری است که با فواید سلامت مشابه با انواع دیگر قهوه پیوند خورده است.