خانه / تغذیه / عضلاتتان را قوی کنید تا حافظه‌تان تقویت شود

عضلاتتان را قوی کنید تا حافظه‌تان تقویت شود

به گزارش سلامت زیبا به نقل از گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، سلامت آنلاین به نقل از ایندیپندنت نوشت:  محققان با آزمایش روی افراد مبتلا به زوال عقل دریافتند که وزنه‌برداری و کار با وزنه می‌تواند تمرین خوبی برای مغز باشد و حتی هوش را افزایش دهد.
پژوهشگران بررسی‌های خود را روی گروهی از بیماران ۵۵ تا ۸۶ ساله مبتلا به اختلال شناختی خفیف که از شاخصه‌های بیماری آلزایمر به شمار می‌رود، مورد آزمایش قرار دادند و از ترکیب وزنه‌برداری و کار با وزنه و آموزش مغز استفاده کردند.
محققان هنوز علت این مسئله را به درستی نمی‌دانند اما ارتباطی را بین بالا رفتن مقاومت بدن و عملکرد بهتر مغز افراد شرکت‌کننده در آزمایش مشاهده کردند. آنها توصیه می‌کنند که هر چه افراد در فعالیت‌های بدنی مانند وزنه‌برداری و کار با وزنه شرکت کنند، دنیا در آینده جمعیت سالمند سالم‌تری خواهد داشت. در حال حاضر انتظار می‌رود حدود ۱۳۵ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ به زوال عقل مبتلا شوند.
این، جدیدترین مطالعاتی است که به ارتباط سلامت جسم و سلامت مغز می‌پردازد. دانشمندان دانشگاه سیدنی معتقدند که در آزمایش‌های صورت گرفته مشخص شد که بهبود عملکرد شناختی با تقویت ماهیچه‌های بدن در ارتباط است؛ به طوری که هر چه افراد قوی‌تر شوند، بهتر می‌توانند از مغز خود استفاده کنند.
اسکن‌های ام‌آرآی از مغز افراد شرکت‌کننده در این تحقیقات نشان داد که اندازه مغز در افرادی که با وزنه کار می‌کردند افزایش یافته است. وزنه‌برداری و کار با وزنه باید هفته‌ای حداقل دو بار انجام شود تا بتواند اثرات مثبت خود را روی استقامت بدن و در نتیجه بالا رفتن عملکرد مغز به دنبال داشته باشد.
محققان در ادامه مطالعات خود دریافتند که افزایش استقامت ماهیچه‌های بدن و ورزش‌هایی چون بدنسازی نیز ارتباط مستقیمی با افزایش اندازه مغز دارد. یکی از بهترین‌ راه‌ها برای کاهش ابتلا به زوال عقل و آلزایمر، ترکیب ورزش منظم، عدم استعمال سیگار و دخانیات، تغذیه سالم و رژیم متعادل است.

درباره ی

مطالب مرتبط

دلیل بی‌میلی کودکان دبستانی نسبت به مصرف صبحانه چیست؟

سلامت نیوز:متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که استرس می تواند موجب تهوع به ویژه در دانش آموزان شود، گفت: نداشتن وقت کافی برای خوردن صبحانه و پوشیدن لباس و دیر کردن سرویس مدرسه می تواند عامل تهوع صبحگاهی در دانش آموزان باشد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر تیرنگ نیستانی اظهار کرد: گاهی کودکان دبستانی در صبحگاه حالت تهوع و دل به هم خوردگی دارند که اکثراً یکی از عوامل این بی میلی به خوردن صبحانه، استرس است. بچه های کلاس اول برای رسیدن به موقع به مدرسه و سر کلاس، هیجان و اضطراب بیشتری نسبت به سایر دوره ها دارند و همین اضطراب و تنش می تواند مانع از خوردن صبحانه شود. نیستانی حالت تهوع و بی میلی به خوردن صبحانه را یکی از مهم ترین علائم اضطراب در کودکان دانست و گفت: خانواده ها باید توجه داشته باشند که با رفتارهای خود به این اضطراب دامن نزند؛ گاهی پدر و مادرها برای رسیدن به محل کار خود عجله دارند و با شتاب کارهای خود را انجام می دهند و وعده صبحانه را در منزل میل نمی کنند. خود این موضوع موجب می شود که اضطراب در کودکان تشدید شود. متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه گفت: کودکان هرگز نباید صبحانه نخورده به مدرسه بروند و در این بین سال اول مقطع دبستانی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر دوره ها برخوردار است. وی در ادامه موضوع مهم صرف صبحانه را یادآور شد و گفت: مطالعات زیادی نشان داده است که بچه هایی که صبحانه نمی خوردند، احتمال چاق شدن شان بیشتر از کودکانی است که صبحانه می خورند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بابیان این که ترکیب صبحانه بسیار مهم است، گفت: اگر چنانچه پدرو مادر بخواهند صبحانه را محدود به بیسکویت، شیرکاکائو و یا شیرهای طعم دار کنند، مطمئناً مقصود حاصل نمی شود. بخش مهمی از عادات غذایی در سنین کودکی شکل می گیرد و تغذیه در دوره کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است و تأثیر ویژه ای در سنین بالاتر دارد. احتمال فربه ماندن کودکان چاق در بزرگسالی به گفته این استاد گروه انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه، کودکان در سنین مدرسه شروع به وزن گیری می کنند و جنس بافتی که در این دوران ایجاد می شود بسیار مهم است. نیستانی افزود: اگر بیشترین بافتی که در بدن کودکان از هفت سالگی و اولین سال ورود به مدرسه تا دوران بلوغ ایجاد می شود، بافت چربی باشد، احتمال چاق شدن و چاق ماندن این کودکان در سنین بزرگ سالی بیشتر وجود دارد و در ادامه مشکلات و عوارض چاقی بیشتر گریبانگیر این کودکان خواهد بود. وی بابیان این که باید به عادات و ترکیب غذایی که کودکان مصرف می کنند دقت و نظارت کافی داشته باشیم، تأکید کرد: عادات و ترکیب غذا، ذائقه کودکان را از همان سنین ابتدایی بعد از تولد شکل می دهد و در گام بعدی باید ماحصل این دو مورد در وزن گیری مطلوب کودک تأثیر داشته باشد. این عضو هیئت علمی دانشگاه، درباره اهمیت مصرف میان وعده در کودکان اظهار داشت: مصرف میان وعده در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است، مصرف مواد غذایی مثل کیک یا بیسکویت به دلیل حجم کم و کالری بالا می تواند به ضرر کودکان تمام شود؛ چرا که در ترکیبات این مواد مقادیر زیادی از چربی و قند آزاد وجود دارد که می تواند به کودکان آسیب وارد کند. هرچند که در نگاه اول ممکن است این مهم یک راه حل سریع به نظر برسد، ولی همیشه سریع ترین راه بهترین راه نیست. نیستانی با تأکید بر این که عادات غذایی نادرست تا سال ها همراه فرد است، تأکید کرد: فردی که به مواد غذایی ناسالم و روش های نادرست تغذیه ای عادت کرده، این عادات غذایی را تا بزرگ سالی با خود حمل می کند. برای فرزندان محصل خود میان وعده سالم تهیه کنید متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه تصریح کرد: اگر فاصله بین صبحانه تا نهار نیز زیاد است، نان و پنیر، نان و پنیر و گردو یا سبزی، لقمه هایی نظیر کوکو و کتلت ها، میوه ها، خشکبارها، مغزها مانند گردو، فندق و بادام، برگه های میوه، انواع شیر خالص در ردیف تغذیه های سالمی است که عموماً توسط والدین و بخصوص مادران می تواند در کیف مدرسه فرزندان محصل قرار گیرد. وی با تأکید بر اهمیت سلامت مواد غذایی در بوفه مدارس، توضیح داد: استفاده بیش ازحد از مواد غذایی حتی در شرایطی که از غذای سالم استفاده می شود نکته مهمی است؛ چراکه با غذای سالم هم می شود چاق شد؛ به عبارت ساده تر اگر اضافه دریافت کالری رخ دهد چاقی و اضافه وزن نیز ایجاد می شود. نیستانی گفت: مسئله غذای سالم با تغذیه سالم متفاوت است، فرد می تواند غذای سالم مصرف کند ولی تغذیه سالمی نداشته باشد. استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به والدین و مربی های بهداشت توصیه کرد: اگر کودکی از جاده تندرستی و مسیر وزن گیری خود خارج شد و یا بافت چربی بیش از حد در کودک ایجاد شد، قبل از این که این موضوع تبدیل معضل شود باید پیگیری و بررسی شود. بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیستانی مصرف منبع پروتئینی غنی مثل پنیر، تخم مرغ، عدسی، حلیم و مجموعاً مصرف پروتئین را برای صبحانه کودکان توصیه کرد و گفت: پروتئین ها منابع غنی هستند که در یادگیری بهتر و افزایش تمرکز کودکان نقش مؤثری دارند.