خانه / سلامت / فائو ابزار ماهواره‌ای جدیدی به کشورهای کم آب برای تقویت بهره‌وری کشاورزی ارائه کرد

فائو ابزار ماهواره‌ای جدیدی به کشورهای کم آب برای تقویت بهره‌وری کشاورزی ارائه کرد

سلامت نیوز: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ابزار جدیدی را ارائه کرد که با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌های ماهواره‌ای امکان اندازه‌گیری موثر استفاده از آب کشاورزی، به ویژه درکشورهای کم‌آب از جمله ایران را فراهم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران، این سازمان با راه اندازی«پورتال بهره‌وری آب با دسترسی آزاد» (FAO Water Productivity Open Access Portal) از داده‌های ماهواره‌ای لحظه-به-لحظه بهره می‌گیرد تا از این طریق کشاورزان محصولات زراعی قابل اتکاتر تولید کرده و سیستم‌های آبیاری خود را بهینه سازند.

بر اساس این گزارش، با استفاده از«پورتال بهره‌وری آب با دسترسی آزاد» (WaPOR) بر روی اینترنت می‌توان تحلیلی مشروح از میزان آب استفاده شده در سیستم‌های کشاورزی را ملاحظه نمود و شواهدی تجربی درباره اینکه چگونه می‌توان از میزان آبی معین بیشترین بهره‌وری را برد، تولید کرد.

این گزارش می‌افزاید، در بخش اعظمی از قرن گذشته، میزان مصرف جهانی آب – که قسمت عمده‌ای از آن صرف کشاورزی می‌شود – از نرخ رشد جمعیت بالاتر رفته و در برخی مناطق نزدیک به شرایط بحران شده است.

«پورتال بهره‌وری آب بادسترسی آزاد» با ارزیابی داده‌های ماهواره‌ای و تولید نقشه با استفاده از قدرت پردازش گوگل‌ارث (Google Earth) نشان می‌دهد که به ازای هر متر مکعب آب مصرفی چه مقدار زیست‌توده و محصول تولید می‌شود. این نقشه‌ها هر ۱۰ روز یکبار بروزرسانی شده و می‌توان آنها را با وضوح ۳۰ تا ۲۵۰ متر مشاهده کرد.

این برنامه از روش تصاویر بر مبنای پیکسل برای تولید نقشه‌های جامعی استفاده می‌کند که کاربری بهتر منابع طبیعی را تسهیل می‌کند. کارشناسان توسعه کشاورزی با استفاده از این داده‌های لحظه-‌به‌-لحظه می‌توانند به کشاورزان در دستیابی به محصولات کشاورزی قابل اتکاتر یاری رسانده و ابزار معیشت‌ کشاورزان را بهبود بخشیده و پایدارتر سازند.

گروه فن‌آوری اطلاعات فائو و کارشناسان آب و خاک این آژانس تخصصی سازمان ملل «پورتال بهره‌وری آب با دسترسی آزاد» را طی یک پروژه ۱۰ میلیون دلاری با حمایت مالی دولت هلند طراحی کرده‌اند. این پروژه با هدف تحت پوشش قرار دادن کشورهایی که با کم‌آبی فیزیکی یا زیرساختی در آفریقا و خاورمیانه مواجه بوده و یا به زودی دچار بحران می شوند، انجام شده است.

«پورتال بهره‌وری آب با دسترسی آزاد» تبخیر و تعرق را اندازه‌گیری می‌کند. « تبخیر و تعرق» یکی از مراحل کلیدی در چرخه طبیعی آب بوده و شامل آبی است که مستقیما با تبخیر وارد اتمسفر شده و یا پس از حرکت درون گیاهان و تبدیل شدن به بخاری که از شاخه‌ها و برگ‌ها خارج گشته، به اتمسفر باز می‌گردد.

این ابزار می‌تواند ارزیابی‌های مشروحی برای پایش عملکرد مجموعه مشخصی از برنامه‌های آبیاری، پشتیبانی از طرح‌های مدرن‌سازی و نیز کمک به اطمینان از اینکه بهسازی‌ها منجر به دسترسی همه کاربران آب به خدمات آبی مطمئن‌تر، باصرفه‌تر و سازگارتر با تغییرات فزاینده اقلیمی شود؛ ارائه کند.

حسابداری آب به عنوان یکی از ابزار ضروری‌ بالاخص در مناطق کم‌آب، به صورت فزاینده‌ای ترویج می‌شود. این رویکرد شامل ارزیابی منسجم در دسترس بودن منابع آبی است که باید با عوامل اقلیمی ترکیب شده و نیازمند اعمال حق عادلانه– بالاخص تخصیص آب برای کاربری‌های خانگی و صنعتی و نیز برای خدمات گسترده‌تر اکوسیستمی است.

شایان ذکر است، فائو در حوزه تدوین چارچوب‌های مناسب حسابداری و حسابرسی آب مشاوره های فنی به کشورهای عضو ارائه می‌کند.

بر اساس برآوردهای فائو، به ازای هر یک سانتی‌گراد افزایش دما، ۷ درصد از جمعیت جهان با کاهش ۲۰ درصدی یا بیشتر منابع تجدیدپذیر آب روبرو می شوند. لذا فائو بر بهبودمدیریت منابع آب به عنوان یکی از حوزه‌های حیاتی در بسیاری از برنامه‌های ملی سازگاری با تغییرات اقلیمی و کاهش آثار آن، در راستای عمل به توافق اقلیمی پاریس، تاکید دارد.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

برای داشتن قلبی سالم رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشته باشید

سلامت نیوز: تحلیل پرونده پزشکی ۲۵۹۹۴ زن نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای باعث کاهش یک چهارمی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، الگوی غذایی مردمان یونان، ایتالیا و اسپانیا موسوم به مدیترانه ای است که در آن رژیم غذایی غنی از گیاهان و روغن زیتون است ولی محصولات گوشتی و شیرین کم است. مطالعات قبلی حکایت از این دارد که این نوع رژیم غذایی منجر به طولانی شدن عمر شده و خطر ابتلا به پارکینسون و آلزایمر را کم می کند. دکتر سامیا مورا با مطالعه و استخراج دیتا از روی تحقیقات انجام شده قبلی معتقد است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی با داشتن رژیم غذایی مدیترانه ای تا یک چهارم کاهش می باید. یافته های وی از روی مطالعات انجام شده توسط دکتر شفقت احمد،مرکز سلامت زنان، مدرسه پزشکی هاروارد اخذشده و بر مبنای پرونده پزشکی ۲۵۹۹۴ زن سالم در طول ۱۲ سال مطالعه و تحقیق استخراج شده است. بر این اساس تنها ۴٫۲ درصد از این زنان (با مصرف پایین رژیم غذایی مدیترانه ای) دچار حمله قلبی شدند. رژیم غذایی مدیترانه ای شامل موارد زیر است: مقدار زیادی سبزیجات شامل گوجه فرنگی، کلم بروکلی، اسفناج، هویج، خیار و پیاز میوه های تازه مانند سیب، موز، انجیر، خرما، انگور و خربزه مصرف زیاد حبوبات شامل لوبیا، آجیل، بادام، گردو، تخمه آفتابگردان دانه های کامل مانند گندم، جو، گندم سیاه، ذرت و برنج قهوه ای روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی در کنار روغن آواکادو پنیر و ماست به عنوان منبع اصلی لبنیات مقدار متوسط ماهی و مرغ، اردک، بوقلمون، ماهی قزل آلا، ساردین، صدف تخم مرغ، بلدرچین، تخم اردک مقدار کم گوشت قرمز و مقدار کم شیرینی