خانه / تغذیه / مهار سردردهای مزمن با مصرف منظم ۵ ویتامین!

مهار سردردهای مزمن با مصرف منظم ۵ ویتامین!

سلامت نیوز: یکی از دلایلی که ممکن است توجیه کننده سردردهای مزمن در محدوده زمانی خاص در شما باشد، فقر برخی ویتامین ها در بدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت از livestrong با مصرف روزانه چند نوع مولتی ویتامین یا برخی غذاهای خاص حاوی این ویتامین ها می توانید از بروز این سردردها پیشگیری کرده و یا آنها را تخفیف دهید. پزشک شما از طریق آزمایش خون می تواند به شما بگوید کمبود کدام ویتامین منجر به بروز سردرد در شما شده است:

ویتامین ب ۱۲: برای تولید سلول های قرمز خون و سوخت و ساز چربی ها و کربوهیدرات ها ضروری است. کمبد این ویتامین تمام بافت ها را از اکسیژن محروم می سازد و در نتیجه منجر به بدتر شدن و مزمن شدن سردرد می شود. ویتامین ب ۱۲، علاوه بر ویتامین ب ۶ نیاز به اسید فولیک برای تاثیر در بدن دارد. کمبود اسید فولیک و ویتامین ب ۱۲ اگرچه مستقل از هم رخ می دهند اما می توانند علائم مشابه داشته باشند. گوشت گاو، مرغ و ماهی منابع خوبی از ویتامین ب ۱۲ هستند.

ویتامین آ: ویتامین آ محلول در چربی است و دوز روزانه آن برای مردان ۳۰۰۰ هزار واحد و برای زنان ۲۳۰۰ واحد است. ویتامین آ برای رفع سردردهای مزمن یک راه تسکین طبیعی است. البته در مصرف دوزهای این ویتامین باید احتیاط کرد چون مصرف دوزهای بیش از ۶ هزار واحد در روز خطر مسمومیت، تهوع و سردرد و سرگیجه را افزایش می دهد و علت آن به هم ریختن تعادل اعصاب مرکزی یا همان مغز و نخاع است. ویتامین آ در منابع حیوانی از قبیل شیر، زرده تخم مرغ، اسفناج، کلم، هویج، و گوجه فرنگی یافت می شود.

ویتامین ث: کمبود این ویتامین یکی از دلایل بروز سردرد است. ویتامین ث برای تقویت خون در مویرگ ها و بهبود جریان خون در مغز و همچنین سنتز نوراپی نفرین و سروتونین (دو انتقال دهنده عصبی) ضروری است. سطح کافی این انتقال دهنده های عصبی می تواند به شما در پردازش استرس و کاهش سردردهای مرتبط با استرس کمک کند. مرکبات، کلم بروکلی، سبزیجات تیره رنگ، فلفل در رنگ های مختلف، منابع خوبی از ویتامین ث هستند.

ویتامین ب ۶: مانند ویتامین ث، ویتامین ب ۶ نیز مسئول سنتز انتقال دهنده های عصبی است. کمبود این ویتامین نیز توانایی برای بدن را برای ذخیره و جذب ویتامین ب ۱۲ که نقش مهمی در کاهش سردرد دارد، کاهش می دهد. مصرف الکل و استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری خطر ابتلا به کمبود ویتامین ب ۶ را افزایش می دهد. مرغ، ماهی و تخم مرغ منابع اصلی ویتامین ب ۶ هستند.

منیزیم: مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، باعث جلوگیری از ابتلا به سردرد و دروصرت درگیری با سردرد عصبی، باعث درمان آن می شود. نیاز روزانه منیزیم در زنان ۲۷۰ میلی گرم و در مردان ۳۰۰ میلی گرم است که این نیاز در زمان ابتلا به سردرد عصبی افزایش می یابد. مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، باعث تسریع در روند گردش خون به ویژه خونرسانی به سلول های مغز می شود. انواغ غلات و حبوبات، سبزی های پهن برگ مانند اسفناج، خانواده کلم ها به ویژه کلم بروکلی، سیب زمینی آب پز یا به صورت پورژه، سرشار از منیزیم هستند. خوردن غلات آماده با شیر بدون چربی یا غلات پخته برای شام یا ناهار، منیزیم لازم بریا بدن را تامین می کند. انواع آجیل های خام نیز سرشار از منیزیم هستند.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

اجرای برنامه عملیاتی بهبود تغذیه در هشت استان کشور

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت:بر اساس برنامه های بهبود تغذیه، هشت استان کشور که دارای ناامنی غذایی هستند که استان سیستان و بلوچستان نیز یکی ازاین استان ها است، در اولویت برنامه ریزی عملیاتی بهبود تغذیه هستند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، دکتر زهرا عبداللهی در سفر به زاهدان و در بازدید از مراکز خدمات جامع سلامت، آموزش های کارشناسی به زبان های بومی و محلی را از بهترین تکنیک های ارتقای سواد تغذیه ای در کشور عنوان کرد و گفت: تکنیک های آموزشی کارشناسان تغذیه با زبان های محلی در استان سیستان و بلوچستان الگویی کشوری است. وی با اشاره به اینکه مصرف شکر و غذاهای پرچرب به عنوان دو الگوی غذایی نامناسب در ایران رواج بیشتری دارد، خاطر نشان کرد: برخی از الگوهای نامناسب غذایی مردم، مهم ترین عامل خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری های قلبی-عروقی، سرطان ها، فشارخون، قندخون و چاقی و اضافه وزن است. وی ادامه داد: تا ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز روزانه بدن باید از چربی ها تامین شود و دریافت بیش از این مقدار چربی، منجر به اضافه وزن، چاقی و حرکت کردن به سمت بیماری ها و ریسک فاکتورهای بیماری زا خواهد شد. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس برنامه های بهبود تغذیه، هشت استان کشور که دارای ناامنی غذایی هستند که استان سیستان و بلوچستان نیز یکی ازاین استان ها است، در اولویت برنامه ریزی عملیاتی بهبود تغذیه هستند. وی تاکید کرد: برخی از بیماری های غیر واگیر که در این استان ها رایج است، به دلیل رژیم غذایی نامناسب شیوع پیدا کرده و بر اساس سند بهبود تغذیه ایران، تمامی مراجعین به مراکز خدمات جامع سلامت، باید خدمات مشاوره را از کارشناسان تغذیه مستقر در مراکز دریافت کنند. عبداللهی در ادامه افزود: در حال حاضر بیماری های غیرواگیر مهم ترین عامل مرگ و میر در کشور است و الگوی نامناسب غذایی مردم، مهم ترین عامل خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری های قلبی-عروقی، سرطان ها، فشارخون، قندخون و چاقی و اضافه وزن است. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: امروزه با مصرف تنقلات، فست فودها و تغییر سبک زندگی مردم، مقادیر بیشتری از چربی، نمک و قند وارد بدن انسان می شود. گفتنی است، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در این سفر، از مراکز خدمات جامع سلامت امام رضا(ع)، حضرت ولی عصر(عج) و مرکز حضرت ابوالفضل (ع) بازدید و از خدمات فعال کارشناسان تغذیه در سطح مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تقدیر کرد.