خانه / سلامت / موج اول آنفلوانزا درمازندران / رعایت بهداشت فردی اولویت اول

موج اول آنفلوانزا درمازندران / رعایت بهداشت فردی اولویت اول

سلامت نیوز: مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: موج اول آنفلوانزا (H3N2) به این خطه شمال کشور رسید و باید رعایت بهداشت فردی در الویت کار مبتلایان قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر محمدرضاپارسایی روز دوشنبه افزود: درمرحله اول این بیماری حدود ۱۹۰ نفر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند که کار ۳۲ بیمار به بستری کشیده شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اکثر بیماران مبتلا به آنفلوانزا که دارای بیماری پایه ای بودند از بیمارستان مرخص شدند.
به گفته وی موج اول این بیماری در سال جاری نسبت به مدت مشابه سنوات گذشته به دلیل رعایت مردم به بهداشت فردی مشکلی خاصی بوجود نیاورد.

**** موج دوم آنفلوانزا از اواخر دی ماه


مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیش بینی کرد با سردتر شدن هوا در اواخر دی ماه موج دوم این بیماری وارد استان شود که با رعایت بهداشت فردی می توان عواقب این بیماری را کاهش داد.
پارسایی خاطرنشان کرد: با آگاهی بخشی که در سال های اخیر صورت گرفت، گروه های در معرض خطر مانند زنان باردار، بیماران زمینه ای چون دیابت، قلبی و عروقی و فشار خون باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند.
وی در مورد واکسن بیماری آنفلوانزا گفت: واکسن به میزان کافی در داروخانه ها و مراکز درمانی وجود دارد و مشکلی برای تامین وجود ندارد.
آنفلوآنزا یا گریپ بیماری واگیردار است که توسط نوعی ویروس آران‌ای از خانواده اورتومیکسویریده (Orthomyxoviridae) ایجاد می‌شود. این نوع ویروس‌ها در پرندگان و پستانداران بیماری ایجاد می‌کند و این بیماری باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی می‌شود که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید نمایان می‌شود

** بهترین زمان برای تزریق واکسن


براساس نظر کارشناسان بهداشتی و درمانی بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا پیش از ابتلا به بیماری که ابتدای مهر تا پایان آبان است، ولی تزریق واکسن در زمان دیرتر قبل از ابتلاء نیز مشکلی ایجاد نمی کند.
زمان شیوع آنفلوانزا در نیمه دوم سال از مهرماه و احتمال می رود تا اردیبهشت سال بعد این بیماری ادامه داشته باشد.
واکسن آنفلوانزا در ۲ نوع برای بچه ها و بزرگسالان موجود است. نوع اول آمپول آنفلوانزای سنتی است که حاوی ویروس زنده نیست و باعث آنفلونزا نمی شود. این واکسن حاوی ویروس غیر فعال است که از طریق آمپول دریافت می شود.
نوع دوم واکسن آنفلوانزا به صورت اسپری دماغی است که فلو میست نامیده می شود. این واکسن حاوی ویروس ضعیف شده است که معمولا به جز بعضی موارد، باعث بیماری آنفلوانزا نمی شود. این نوع واکسن تنها برای افراد غیر باردار ، افراد سالم و سن ۲ تا ۴۹ سال تجویز می شود.
هر ۲ نوع واکسن باعث تولید آنتی بادی در بدن می شود که از ابتلا به بیماری آنفلوانزا پیشگیری می کند . هر سال، واکسن آنفلوانزا حاوی چند نوع متفاوت از ویروس است که به نظر محققان ممکن است در آن سال تاثیر بیشتری داشته باشد.

** چه کسانی باید واکسن را دریافت کنند؟


واکسن آنفلوانزای بیشتر برای افراد مستعد ابتلا به این بیماری توصیه می شود، مانند افراد مبتلایان به ذات الریه، همه کودکان ۶ تا ۱۸ سال، افراد ۵۰ سال و بیشتر، زنانی که قصد دارند در فصل آنلفوانزا باردار شوند و افرادی که در آسایشگاه و بیمارستان های خصوصی کار می کنند.
بزرگسالان مبتلا به امراض مزمن قلبی و ریوی مثل آسم و یا هر بیماری که سیستم ایمنی را ضعیف کرده است، تمیز کارهای منزل و مراقبین نوزادان زیر ۶ ماه و تمامی افرادی که در تماس با افراد مستعد آنفلوانزا هستند مثل کارکنان بیمارستان هم از دیگر افرادی هستند که لازم است واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند.

** چه کسانی نباید واکسن آنفلوانزا دریافت کنند؟

بر اساس اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ، همه افرادی که عکس العمل آلرژیک نسبت به آمپول آنفلوانزا داشته اند ، کسانی که نسبت به تخم مرغ آلرژی دارند، افرادی که ۶ هفته بعد از دریافت واکسن آنفلوانزا دچار سندرم ژویلاین باره شدند، نباید واکنسن آنفلوانزا تزریق کنند.
سندرم ژویلاین باره نوعی بیماری فلج کننده شدید است که در آن سیستم ایمنی بدن به سیستم اعصاب حمله می کند.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

چرا خوابیدن در تاریکی توصیه می‌شود؟

سلامت نیوز:کارشناسان سلامت به خوابیدن در محیط تاریک تاکید دارند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اگر از جمله افرادی هستید که روی کاناپه و مقابل تلویزیون به خواب می روید یا ترجیح می دهید هنگام شب چراغ اتاق را روشن نگه دارید ضرورت دارد این عادت خود را ترک کنید زیرا سلامت تان را به خطر می اندازد. کارشناسان به افراد توصیه می کنند هنگام خواب چراغ ها را خاموش کنند زیرا بر کیفیت خواب اثر می گذارد. به هنگام تاریکی بدن سیگنالی دریافت می کند که به مفهوم زمان استراحت است. درحالیکه قرار گرفتن در معرض نور، ذهن و جسم را هوشیار ساخته و حتی هنگام شب به بیدار ماندن کمک می کند، ساعت زیستی بدن را مختل می سازد. خوابیدن در محیط روشن در هنگام شب ساعت خواب داخلی بدن را تغییر می دهد. همچنین نتایج مطالعه ای که اخیرا انجام گرفته نشان می دهد این کار خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. محققان آمریکایی بر این باورند که خوابیدن در فضای روشن شرایط را برای ابتلا به بیماری دیابت فراهم می سازد. در این مطالعه ۲۰ فرد ۱۸ تا ۴۰ ساله مورد بررسی قرار گرفتند. محققان از این افراد درخواست کردند در اولین شب در محیطی کاملا تاریک استراحت کنند. در شب دوم نیمی از این افراد در اتاقی روشن و نیمی دیگر در محیط تاریک استراحت کردند. محققان نشانه های حیاتی این افراد، فعالیت امواج مغزی، حرکت چشم ها و پاهای آنان را هنگام خواب مورد بررسی قرار دادند. همچنین سطح هورمون ملاتونین این افراد اندازه گیری شده و تست گلوکز از آنان گرفته شد. به گزارش تایمز آو ایندیا، یافته های بدست آمده نشان داد: خوابیدن در محیط روشن مقاومت به انسولین را افزایش می دهد که در نهایت به دیابت منجر می شود. همچنین خواب بی کیفیت، فرد را در معرض بیماری قلبی، سکته مغزی و چاقی قرارمی دهد.