خانه / سلامت / نکاتی که در عیادت از بیمار باید رعایت شود/ عیادت بدون گل و شیرینی

نکاتی که در عیادت از بیمار باید رعایت شود/ عیادت بدون گل و شیرینی

سلامت نیوز: عیادت از بیمار یا همراهی وی در زمان بستری در بیمارستان، موضوعی است که ضمن کمک به بیمار در اداره امور خود در زمان بستری به حفظ روحیه و آرامش او نیز کمک می‌کند اما در چنین زمانی باید قوانین و مقررات بیمارستان‌ها برای حفظ آرامش فضای درمانی و ارائه خدمات بهتر به بیمار از یک سو و حفظ نکات ایمنی برای سلامت جسم و روح بیمار از سوی دیگر ضروری است،‌در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به قوانینی که همراهان و ملاقات‌کنندگان بیمار در فضای درمانی باید رعایت کنند.

به گزارش سلامت نیوز، نادر عسگری در گفت‌وگو با طبنا، درباره مقررات حاکم بر عیادت از بیماران گفت:استاندارد اعتباربخشی بیمارستان چهارچوب‌هایی را پیش‌بینی کرده است و انتظار می‌رود که همراهان و ملاقات‌کنندگان بیماران در زمینه‌های مختلف برای سلامتی خود و بهبود حال بیمار همکاری لازم را با پزشکان و کارکنان بیمارستان‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه هر بیمار ویژگی خاص خود را دارد و باید در ملاقات ملاحظات خاص هر بیمار در نظر گرفته شود، ادامه داد: اولین نکته‌ای که باید توسط ملاقات‌کنندگان و همراهان بیمار رعایت شود آن است که هیچ مداخله‌ای در امور درمانی نداشته باشند‌،این عدم مداخله از فرایندهای دارودهی به بیمار یا پانسمان وی تا دستکاری کردن تجهیزات و اتصالات متصل به او مانند سوند و… را در بر می‌گیرد.

رئیس اداره اعتباربخشی وزارت بهداشت با تاکید براینکه فرآیند دارودهی برعهده کادرپزشکی و پرستاری است، اظهار کرد: توصیه اکید ما برای ملاقات‌کنندگان و همراهان بیمار به‌ویژه افرادی که در این زمینه تجربه‌هایی نیز دارند، آن است که در امور درمان بیمار دخالت مستقیم نداشته و پیشنهادهای خود را با هماهنگی پزشک معالج رائه کنند.

از آوردن گل و شیرینی خودداری کنید

وی با بیان اینکه رعایت بهداشت برای ملاقات‌کننده یا همراه بیمار و از منظر مراقبت ایمنی بیمار مطرح است،‌ عنوان کرد: مهم‌ترین وجه بهداشت رعایت بهداشت دست است، به نحوی که در جای‌جای بیمارستان‌ها پمپ‌های دارای ضدعفونی‌کنند دست جاگذاری شده است لذا قبل از هرگوه برقراری تماس لمسی با بیمار و همچنین پس از تماس با بیمار ضروری است که افراد دست خود را ضدعفونی کنند.

عسگری تاکید کرد که ملاقات‌کنندگان و همراهان بیمار از دست دادن و روبوس با بیمار به شدت پرهیز کند زیرا این موضوع می‌تواند مشکلات بیمار را تشدید کند زیرا این کار می‌تواند مشکلات بیمار را تشدید کرده و با انتقال بیماری‌های واگیر مشکل جدیدی به مشکلات بیمار اضافه کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم باید در آوردن هدایایی مانند گل و گیاه، شیرینی، کمپوت و آبمیوه برای بیمار تجدیدنظر کنند، خاطرنشان کرد: امروزه درعلم میکروبیولوژی اثبات شده که میلیاردها میکروب توسط گل و گیاه وارد بیمارستان می‌شوند و این تهدیدی برای سلامت بیماران به‌ویژه افراد دارای ضعف ایمنی است به علاوه اینکه بحث آلرژی هم درباره گل و گیاه مطرح است.

رئیس اداره اعتباربخشی وزارت بهداشت، با بیان اینکه رعایت اصول ایمنی در موضوع ملاقات بیماران بستری در بخش‌های ویژه بسیار مهم است،‌ اظهار کرد: این بیماران به لحاظ آسیب‌پذیری از هر نظر تحت نظر هستند، لذا انتظار می‌رود که ملاقات‌کنندگان طبق دستورالعمل تعیین شده توسط بیمارستان به ملاقات این دسته از بیماران رفته و از حضور همراه در این بخش‌ها اکیدا خودداری شود.

وی درباره رعایت نکات عمومی ضروری در ملاقات با بیمار خاطرنشان کرد: ملاقات بیمار باید در حداقل زمان ممکن انجام شود،‌ از برکزاری نشست‌های خانوادگی و پذیرایی‌های مرسوم آن در بخش بستری خودداری شود، زیرا این کار باعث سلب آسایش بیماران می‌شود.

عسگری رعایت سکوت و آرامش مورد در بخش، رعایت زمان‌بندی ملاقات با توجه به قوانین بیمارستان، و برقراری یک ارتباط محترمانه و اثر بخش با کارکنان بیمارستان با توجه به سختی‌ها و پیچیدگی‌های کار پزشکی را ضروری خواند.

وی در ادامه توضیح داد: احترام یک مساله کاملا متقابل و دوطرف است و از همکاران ما در بیمارستان‌ها هم انتظار می‌رود که رفتاری محترمانه و اطمینان‌بخش با همراهان و ملاقات‌کنندگان داشته باشند.

رئیس اداره اعتباربخشی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت وجود محیطی آرام و مبتنی بر منطق و دانش پزشکی ایجاد هرگونه اضطراب،‌ازدحام و شلوغی و اعتراض بر اساس برداشت‌ها و قضاوت‌های همراهان و مراجعین می‌تواند آسیب جدی به روند ارائه خدمات در بیمارستان‌ها وارد کند.

شکایات خود را از مسیر قانونی پیگیری کنید

وی از شهروندان خواست اگر شاهد مشکلی در ارائه خدمات و یا برخورد نامناسب کارکنان بودند مراتب شکایت خود را از طریق سامانه‌هایی که در بیمارستان اطلاع‌رسانی می‌شود به عنوان دفتر رسیدگی به شکایات پی‌گیری کنند و به هیچ عنوان با کارکنان و فضای درمانی درگیرنشوند و آرامش بخش را حفظ کنند.

عسگری با اشاره به لزوم رعایت تغذیه و رژیم‌درمانی بیمار، تصریح کرد:‌متاسفانه بر بالین هر یک از بیماران بستری تعداد زیادی کمپوت و آبمیوه است که مورد تایید متخصصات تغذیه نیست، با توجه به قند بالا و مواد نگهدارنده به ‌کار رفته در آنها، این محصولات برای بیماران به‌ویژه کودکان و سالمندان و افراد مبتلا به دیابت مناسب نیستند، همچنین همراهان و ملاقات‌کنندگان باید از ایجاد تغییر در برنامه غذایی بیمار خودداری کنند چون گاهی دیده شده که مثلا برای بیمار غذای کم‌چرب و کم‌نمک تجویز شده اما خانواده از روی دلسوزی غذای پرچرب و پرنمک را جایگزین کرده است که برای بیمار مضر است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اولین حقوق بیمار آن است که درباره بیماری و وضعیت وی صرفا افرادی مطلع باشند که خود بیمار اجازه می‌دهد، گفت: در استاندارد اعتبار بخشی تاکید کردیم که اقوام بیمار که پزشک هستند یا در کادر درمان فعالیت دارند صرفا با اجازه بیمار می‌توانند در جریان جزئیات بیماری بیمار قرار گیرند.

این مقام مسئول، خاطرنشان کرد: تشخیص بیماری و آینده آن به عنوان اطلاعات محرمانه محسوب شده و توصیه می‌کنیم بدون اجازه بیمار در امور مرتبط با بیماری وی کنکاش نکنند البته این منع درباره همراهان درجه یک بیمار و قیم وی مطرح نیست.

وی با اشاره به اینکه گاهی مشاهده می‌شود که تمام همراهان یا ملاقات‌کنندگان بیمار انتظار دارند که اطلاعات پزشکی وی توسط پزشک معالج و کادر درمانی مکررا در اختیار آنها قرار گیرد، پیشنهاد کرد: همواره یک نفر از خانواده بیمار یا خود وی وضعیت بیماری را از پزشک پیگیری کرده و در اختیار سایر اعضای خانواده و همراهان قرار دهد.

عسگری با اشاره به اینکه در دین ما عیادت از بیماران مورد تاکید قرار گرفته است، تصریح کرد: عیادت بدون رعایت مواردی که ذکر شد می‌تواند موجب تهدید و حتی آسیب به بیماران بستری در بیمارستان شود،‌لذا رعایت تمام این نکات می‌تواند ضمن انجام یک عیادت یا مراقبت ایمن از بیمار به حفظ روحیه وی هم کمک کند.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

اعلام نظر نظام پزشکی درباره ی تعرفه های سال ۹۸

سلامت نیوز:رییس کل سازمان نظام پزشکی طی نامه ای به دبیر شورای عالی بیمه سلامت خواستار رشد تعرفه های پزشکی سال ۹۸ بر اساس تورم و رشد حقوق و دستمزد شد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی متن این نامه به شرح ذیل است: دبیر محترم شورای عالی بیمه سلامت کشور با سلام احتراماً بر اساس بند ک ماده ۳ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مبنی بر اظهار نظر و مشارکت فعال سازمان به هنگام تعیین یا تجدیدنظر در تعرفه ها، به استحضار می رساند این سازمان تعرفه های واقعی بخش خصوصی در دو بخش ویزیت و هتلینگ را بر اساس قانون بیمه همگانی مصوب سال ۱۳۷۳ و بند ۹ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور بر حسب مبانی محاسباتی مصوب شورای عالی بیمه در سال ۱۳۹۲ و همچنین محاسبات مجدد متعاقب آن در سال ۱۳۹۵، با لحاظ نمودن نرخ تورم سال های بعد برای جزء فنی و نرخ رشد حقوق و دستمزد برای جزء حرفه ای محاسبه کرده که به پیوست تقدیم شده است. همانگونه که مستحضر هستید در مهرماه سال ۹۷ برای شش ماه دوم با تکیه بر جزء فنی و هتلینگ رشد ۵/۵ درصدی مورد تصویب شورای عالی و سازمان محترم برنامه و بودجه قرار گرفت که این مهم به سرانجام نرسید و موجب افزایش هزینه ها و بدهی های معوق گردیده است. بدیهی است که فاصله زیاد تعرفه های مصوب با تعرفه های واقعی خدمات در یک سال به سادگی قابل جبران نیست و این فاصله انباشته برای مؤسسات درمانی و ارائه دهندگان خدمات موجب مشکلات عدیده ای شده است. ضمن رعایت تمام جوانب امر و حفظ حقوق بیماران که همانا حفظ کیفیت خدمات در حد انتظار و استانداردهای موجود می باشد و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی در سال آینده و پیرو دومین مصوبه بیست ویکمین جلسه شورای عالی سازمان نظام پزشکی در خصوص تعرفه های سال ۱۳۹۸ درخواست می گردد میزان رشد تعرفه های پزشکی در سال ۹۸ با توجه به مشکلات مطرح شده برای سال مذکور حداقل در جزء فنی خدمات بر اساس تورم و در جزء حرفه ای معادل رشد حقوق و دستمزد در نظر گرفته شود و همچنین ابلاغ و اجرای تعرفه ها در ابتدای سال صورت پذیرفته تا همزمان با رشد حقوق و دستمزد امکان اجرایی شدن آن در مراکز درمانی به وقوع پیوندد. در ضمن با عنایت به ثابت ماندن ارزش خدمات در سال ۹۵ و عدم جبران مؤثر آن در سال ۹۶ و ۹۷ در سرانه ی پزشکان شهری جهت حفظ مسیر نظام ارجاع و پزشکی خانواده حداقل میزان رشد ۴۰ درصد مورد انتظار می باشد. دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل گفتنی است متن مصوبه شماره ۲ بیست و یکمین جلسه شورای عالی مورخ ۹۷/۱۲/۱۶به شرح ذیل است: پیرو ارائه گزارش نائب رئیس محترم کمیسیون تخصصی مشورتی تعرفه و بیمه درخصوص مذاکره ها و پیشنهادهای آن کمیسیون در رابطه با تعرفه های تشخیصی و درمانی بخش خصوصی سال ۱۳۹۸ و با توجه به اینکه در جهت نیل به قیمت واقعی خدمات می بایست تعرفه های موجود حداقل به میزان هفتاد درصد افزایش یابد لیکن شورای عالی با توجه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی هموطنان عزیز مقرر نمود که در حال حاضر با لحاظ میانگین افزایش تعرفه های فعلی به میزان ۲۵ درصد و در دو بخش قیمت تمام شده و تعرفه پیشنهادی ، مواضع سازمان به شرح ذیل اعلام گردد: الف – با عنایت به محاسبه قیمت تمام شده ویزیت و هتلینگ توسط کمیسیون تخصصی مشورتی تعرفه و بیمه شورای عالی بر مبنای محاسبات شورای عالی بیمه (جداول پیوست) ضمن برنامه ریزی برای حصول به قیمت های واقعی ، قیمت های محاسبه شده ملاک تصمیم گیری های آتی قرار گیرد . ب – شورای عالی جهت امکان تداوم فعالیت مراکز تشخیصی و درمانی حداقل رشد تعرفه ها را در دو جزء فنی بر مبنای نرخ تورم و جزء حرفه ای بر مبنای رشد حقوق دستمزد پیشنهاد می نماید. ج ‍) با عنایت به ثابت ماندن ارزش خدمات در سال ۹۵ ، و عدم جبران در سال های ۹۶ و ۹۷ پیشنهاد می گردد حق سرانه پزشکان خانواده شهری حداقل به میزان ۴۰% افزایش یابد. د) با لحاظ نظریه انجمن داروسازان ایران پیشنهاد می گردد خدمات همکاران داروساز در قالب خدمات پزشکی “K” با ضریب یک دهم به ازای هر قلم حداکثر سه قلم محاسبه گردد . ه) پیشنهاد می گردد در بخش پاراکلینیک (شامل آزمایشگاه و رادیولوژی و ...) بخش فنی تابعی از تورم سالیانه باشد که می بایست در هر سال دو بار محاسبه گردد.