خانه / سلامت / گرمازدگی را جدی بگیرید

گرمازدگی را جدی بگیرید

سلامت نیوز: لباس‌های تنش از عرق خیس‌ شده است. هر چه زمان بیشتر می‌گذرد سردرد و سرگیجه‌اش بیشتر می‌شود و احساس می‌کند گلویش خشک شده و چنان احساس تنگی نفس دارد که هر لحظه ممکن است از حال برود.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: آخرین روزهای فصل بهار است و هوا کم‌کم رو به گرم‌شدن می‌رود و همین موضوع می‌تواند باعث گرمازدگی به‌خصوص در روزه‌داران شود. بنابراین برای آگاهی بیشتر درباره گرمازدگی و جلوگیری از آن توصیه می‌کنیم این گزارش را بخوانید.

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی به حالتی گفته می‌شود که دمای بدن به‌مدت طولانی و به دلایل محیطی و استعداد فردی به بیش از ۳۵درجه افزایش یابد. محمد مهدوی- متخصص طب اورژانس- در توضیح بیشتر می‌گوید: وقتی انسان در گرمای محیط بیش از ۴۰درجه سانتی‌گراد، نور شدید آفتاب یا محیط گرم قرار می‌گیرد بدن شروع به تعریق می‌کند. تعریق زیاد باعث می‌شود مقدار زیادی از پتاسیم، سدیم و املاح بدن از طریق عرق دفع شود. در نتیجه بدن با کمبود آب مواجه می‌شود که ابتدا علائمی مانند خشکی دهان، خشکی اشک و احساس تنگی‌نفس برای فرد گرمازده به‌وجود می‌آید و کم‌کم نشانه‌ها با افزایش یافتن ضربان قلب و بی‌حالی ادامه پیدا می‌کند. در نتیجه این افراد به‌شدت به آب نیاز پیدا می‌کنند و به‌اصطلاح گرمازده می‌شوند.

نشانه‌های گرمازدگی کدام است؟

ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، دمای بالای بدن، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف و غش، ادرار زرد تیره یا نارنجی، سردرد و اسهال علائم نشان‌دهنده گرمازدگی است. مهدوی می‌گوید: درصورتی که فردی این علامت‌ها را مشاهده کرد باید شروع به نوشیدن مایعات خنک کرده و درصورت داشتن اسهال، ضعف و بی‌حالی به پزشک مراجعه کند؛ چرا که بیشتر افراد به‌علت دیر مراجعه کردن به پزشک دچار عوارضی می‌شوند که مهم‌ترین آنها از بین رفتن کلیه‌هاست که در پی آن کاهش حجم ادرار ایجاد شده و در نهایت منجر به دیالیز می‌شود بنابراین درمان باید در همان دقایق اولیه انجام شود.

روزه‌داران مراقب باشند گرمازده نشوند

از آنجا که‌ ماه مبارک رمضان امسال مصادف شده با روزهای شروع گرما، لازم است روزه‌داران برای جلوگیری از گرمازدگی بیش از پیش مراقب خود باشند. این متخصص طب اورژانس راهکارهایی هم درباره گرمازدگی دارد و می‌گوید: نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای ادرارآور است و سبب از دست‌دادن آب بدن می‌شود. توصیه می‌کنیم آنهایی که عادت به خوردن چای دارند در روزهای ‌ماه رمضان در نهایت چای کمرنگ بنوشند. افراد اگر برای مدت طولانی قرار است در گرما باشند، مقداری نمک یا آب‌لیمو در آب نوشیدنی خود بریزند و هنگام سحر بنوشند. وجود قند در مایعات هم عاملی برای دفع آب بدن است؛ چرا که هضم قند نیاز به آب دارد، بنابراین مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و شربت هنگام سحر توصیه نمی‌شود.

چه کنیم گرمازده نشویم؟

کودکان، افراد مسن، کسانی که سابقه بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، کبدی، ریوی و کلیوی دارند بیشتر در معرض خطر هستند. سمانه مرادی- پزشک عمومی- می‌گوید: افراد مسن، کودکان و کسانی که به یک بیماری مزمن دچارند از بیرون آمـــدن در ساعات گرم روز به‌طور مثال ساعت ۱۰صبح تا ۵بعدازظهر که گرمای هوا محسوس‌تر است خودداری کنند و اگر مجبور هستند در این ساعات از خانه خارج شوند، سعی کنند در سایه راه بروند و به‌مدت طولانی در معرض آفتاب قرار نگیرند. یا اینکه اگر افراد کارشان در محیط‌های بیرونی است باید به مقدار کافی آب با خود به همراه داشته باشند و هرازگاهی حتی اگر تشنه هم نیستند مقداری از آن بنوشند. ضمن اینکه باید از لباس‌های نخی، با رنگ‌های روشن، که از بالا رفتن گرمای درونی بدن جلوگیری می‌کند استفاده کنند. رانندگان تاکسی و افرادی که شغل‌شان به‌گونه‌ای است که مجبورند در ساعات گرم روز کار کنند حتما لباس روشن بپوشند، ازکلاه نقاب‌دار استفاده کنند و مایعات بیشتری هم بنوشند.

وی در ادامه افزود: همچنین با توجه به افزایش دمای هوا طی چند روز اخیر به افراد توصیه می‌شود در وعده افطار کمی آب‌لیموی تازه را در یک لیوان آب مخلوط کنند و مقداری دانه از قبیل تخم‌شربتی، خاکشیر و مقدار اندکی شکر به آن اضافه کنند و بنوشند تا بدن به‌دلیل افزایش دما دچار کم‌آبی و گرمازدگی نشود. همچنین به افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند توصیه می‌شود این شربت را بدون شکر استفاده کنند. دکتر مرادی با بیان اینکه مصرف آب میوه در کاهش احساس تشنگی تاثیر ندارد، عنوان کرد: میوه‌ها دارای مقدار فراوانی فیبر هستند به همین دلیل مصرف میوه به مقدار فراوان می‌تواند از احساس تشنگی در ساعات روزه‌داری بکاهد. وقتی افراد اقدام به تهیه آب‌میوه طبیعی می‌کنند فیبر موجود در میوه از بین می‌رود و افراد تنها قند موجود در آن را مصرف می‌کنند که این امر موجب چاقی و اضافه وزن در افراد می‌شود.

راه‌های درمان

۱- استراحت و پناه‌دادن از گرما: ابتدا مصدوم را از برابر آفتاب و گرما خارج کنید و در یک محیط سایه و خنک درحالی‌که پاهایش را ۲۰درجه بالا آورده‌اید، بخوابانید.
۲- خنک‌کردن فرد گرمازده: بهترین راه برای خنک کردن بیمار استفاده از آب و باد است. با استفاده از پارچه‌های خیس در روی شکم، زیربغل، کشاله‌های ران، سروگردن و باد زدن بیمار اقدام به خنک‌کردن او کنید. البته این خنک‌کردن باید به آهستگی انجام شود و اگر بیمار در زمان خنک‌کردن دچار لرز شد باید خنک‌کردن را متوقف و بعد به آرامی ادامه داد.
۳- جایگزینی آب و املاح: مهم‌ترین قسمت درمان جایگزینی مناسب آب و املاح است که در مراحل خفیف گرمازدگی به تنهایی می‌تواند درمان مناسبی باشد. اگر مصدوم هوشیاراست به او محلول ORS بدهید. این محلول بهترین جایگزین آب و املاح از دست رفته بدن است.
۴- استراحت: بیمار را به استراحت وادارید و از ادامه حضور و فعالیت او در هوای گرم جلوگیری کنید.

این موارد را رعایت کنید تا گرمازده نشوید

آب و مایعات زیاد بنوشید. البته منظور از مایعات چای پررنگ، نوشابه‌های کافئین‌دار و شربت‌ها و آبمیوه‌هایی با شکر زیاد نیست، چون این ترکیبات خودشان می‌توانند هم باعث تشنگی بیشتر و هم باعث دفع آب بدن بشوند؛ بلکه منظور خود آب ساده (به‌عنوان سالم‌ترین نوشیدنی) و ترکیباتی مثل شربت آبلیموی کم شکر (ترجیحا با لیموی تازه و عسل)، شربت سکنجبین (و یا ترکیب سکنجبین و خیار رنده‌شده)، دوغ کم‌نمک، چای خیلی کم‌رنگ و ولرم، شربت خاکشیر سرد و آبمیوه‌هایی مثل آب هندوانه (به خاطر محتوای آب زیاد و طبیعت خنک آن) است. به‌خصوص نوشیدن این مایعات در فاصله بین افطار و سحر برای جبران کم‌آبی ناشی از روزه‌داری در روزهای بلند تابستان بسیار مفید است.

از ورزش‌کردن در ساعات گرم روز و زیر نور شدید آفتاب خودداری کنید. ورزش باید در ساعات خنک روز یا در سالن‌های سرپوشیده و خنک انجام شود.

افرادی که در محیط‌های گرم کار می‌کنند، بهتر است سیستم تهویه مناسبی در محل کار خود نصب کنند.

هنگام روزه‌داری، نوشیدن مایعات را حدود یک ساعت بعد از افطار شروع کنید و بدون اینکه منتظر بروز احساس تشنگی باشید، به‌طور منظم مایعات مصرف کنید.

درصورت امکان در ساعات گرم روز از منزل بیرون نروید و در مکان‌های بسته و مجهز به وسایل خنک‌کننده باشید. سعی کنید از ورزش‌کردن در هوای گرم و در حال روزه‌داری پرهیز کنید و ورزش را به بعد از افطار موکول کنید.

اگر فردی دچار علائم گرمازدگی شد، سریعا او را به سایه و یک مکان خنک منتقل کنید.

لباس‌های اضافی‌اش را بیرون بیاورید و دست و صورت و پاهایش را با آب سرد بشویید یا یک ملحفه خیس دور بدنش بپیچید. فرد را به آهستگی باد بزنید یا با فاصله در معرض باد ملایم پنکه قرار بدهید.

برای پایین آوردن دمای بدن می‌توانید از دادن مایعات خنک (نه خیلی یخ) استفاده کنید. اگر فرد دچار گرمازدگی دارای علائم گیجی، هذیان یا کاهش هوشیاری بود، به سرعت او را به مراکز درمانی منتقل کنید.

به‌دلیل از دست رفتن کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم و پتاسیم ممکن است گرفتگی عضلات یا اسپاسم رخ دهد. راه‌حل خوردن مایعات و غذای مناسب است. عضلات درگیر اغلب عضلات ساق پا و عضلاتی هستند که بیش از بقیه حرکت می‌کنند.

باید از وسایلی همچون کلاه، عینک آفتابی مناسب و دستکش برای بیرون رفتن از منزل استفاده شود، همچنین کارهای خود را باید در ساعات ابتدایی روز انجام دهید تا کمتر در معرض گرما قرار بگیرید.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

معتادان را برای تفریح آتش می‌زدم

سلامت نیوز: مرد آتش افروزی که صرفا برای خوش گذرانی و تفریح مردم را در پارک ها و فضاهای سبز در مناطق جنوب شهر تهران آتش می زد، دستگیر شد. به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق نوشت: در پی انتشار تصاویر مختلف در فضای مجازی که در آنها جوانی حدودا ۳۰ساله حین استراحت کردن افراد در فضاهای سبز شهر تهران اقدام به آتش زدن آنها کرده بود، بررسی موضوع با دستور سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت، به صورت ویژه در دستور کار پلیس های تخصصی قرار گرفت. هم زمان با آغاز تحقیقات پلیسی، تماس های متعدد با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ برقرار و پیام های متعددی در فضای مجازی از سوی تعداد زیادی از شهروندان تهرانی گذاشته شد که در آن ضمن معرفی یکی از مجرمان سابقه دار در زمینه ارتکاب جرائم مختلف، درخواست دستگیری سریع این شخص را از پلیس داشتند. با شناسایی مهدی. ع (۳۳ساله) به عنوان فرد آتش افروز، متهم از سوی تیم عملیاتی پلیس پیشگیری در مخفیگاهش دستگیر شد و برای ادامه تحقیقات در اختیار اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. در همان تحقیقات اولیه، دو دوست مهدی که او را در ارتکاب جرائمش همراهی کرده بودند، نیز به نام های اکبر ( ۲۱ساله) و محمود (۱۸ساله) شناسایی و دستگیر شدند. بررسی سوابق مهدی. ع نشان داد او از مجرمان سابقه دار در زمینه قدرت نمایی و آزار و اذیت به ویژه آزار و اذیت جنسی است که پیش از این بارها دستگیر و روانه زندان شده است. بررسی پرونده جرائم این متهم حکایت از آن داشت که وی اولین بار در تهران در سال ۱۳۸۵ به اتهام ضرب و جرح عمدی دستگیر و روانه زندان شده و در ادامه مجددا در سال ۱۳۸۵ به اتهام ضرب و جرح عمدی ، سال ۱۳۸۶ به اتهام سرقت ، سال ۱۳۸۷ به اتهام تخریب و قدرت نمایی با چاقو و ورود به عنف به منزل ، سال ۱۳۷۹ به اتهام سرقت مقرون به آزار و اذیت ، سال ۱۳۸۹ به اتهام جرح عمدی ، سال ۱۳۹۵ به اتهام سرقت مقرون به آزار ، سال ۱۳۹۶ به اتهام ضرب و جرح و سرقت مقرون به آزار و نهایتا آخرین بار به اتهام تخریب عمومی و اخلال در نظم و آرامش عمومی دستگیر و روانه زندان شده است. با آغاز تحقیقات از متهم و انتشار خبر اولیه دستگیری متهم، یکی از شهروندان با مراجعه به اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ با طرح شکایت از متهم گفت مهدی. ع به قصد قدرت نمایی و انتقام گیری، او را به همراه دو نفر دیگر به بیابان های اتوبان تهران - قم منتقل و در آنجا با تهدید چاقو وی را آزار و اذیت کرده است. شاکی پرونده اخیر در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت: مهدی در زمان آزار و اذیت اقدام به فیلمبرداری و تصاویر آن را بین تعدادی از افراد محل منتشر کرده است. سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: متهم با قرار قانونی صادره از سوی بازپرس شعبه پنجم دادسرای ناحیه ۳۳ تهران، برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرائم ارتکابی در اختیار اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دارد. متهم در گفت وگویی کوتاه درباره جزئیات واقعه توضیحاتی داده و ادعاهایی را مطرح کرده که البته به اثبات نرسیده است. چرا مردم را در پارک ها آتش می زدی؟ این ماجرا مربوط به ٩ سال پیش است. من به تعدادی معتاد پول دادم و برای آنها لباس گرفتم. آنها لباس ها را می پوشیدند و در پارک می خوابیدند، من هم مقدار کمی بنزین روی آنها می ریختم و آتش می زدم. انگیزه ات از این کار چه بود؟ هدفم از این کار تفریح و خنداندن دیگران بود. چرا همدستانت از این وقایع فیلم برداری می کردند؟ من این کار را به تنهایی انجام می دادم و مردمی که داخل پارک بودند، از این ماجرا فیلم برداری می کردند. من اصلا از ماجرای فیلم برداری خبری ندارم. اگر ماجرا مربوط به ۹ سال پیش است، چرا فیلم ها تازه منتشر شده است؟ چند ماه قبل دو نفر از بچه های محل گفتند پیرمردی نقشه شومی در سر دارد و از من خواستند که با او برخورد کنم. من هم سراغ پیرمرد رفتم و به همراه همان دو پسر او را به سمت بهشت زهرا بردم. من فقط یک سیلی به او زدم اما ظاهرا بچه ها از او انتقام گرفته بودند. او از من شکایت کرد و من هم متواری بودم تا این که حدود ١٠ روز قبل بازداشت شدم. پیرمرد شاکی از من کینه به دل گرفت و فیلم هایم را منتشر کرد. این پیرمرد به اتهام تجاوز و آدم ربایی از تو شکایت کرده است. من فقط به او سیلی زدم. فکر نمی کردی ممکن است در این آتش افروزی ها کسی صدمه جدی ببیند؟ من بابت آتش زدن معتادان به آنها پول می دادم و آنها هم سریع از سوی دو نفر خاموش می شدند. تو با یکی از دوستانت هم همین کار را کرده ای و فیلم آن منتشر شده است. شش ماه قبل یکی از دوستانم را داخل سطل آشغال انداختم که این موضوع هم از روی شوخی بود و بعد از آن هم پلیس امنیت به سراغم آمد و من از او معذرت خواهی کردم و حتی به او مبلغی هم پول دادم. فیلمی از معذرت خواهی ام را هم در اینستاگرام منتشر کردم. سابقه فرار از مدرسه و حیوان آزاری هم داری؟ من تا پنجم دبستان درس خواندم. حیوانات را هم خیلی دوست دارم. ازدواج کرده ای؟ در ١٨سالگی ازدواج کردم اما بچه ندارم. چند سابقه کیفری داری؟ یادم نمی آید در کل چند سال به خاطر جرائمم زندان بودم اما چند سال قبل به دلیل زورگیری به ١٠ سال حبس محکوم و بعد از پنج سال حبس با سند آزاد شدم. در زندان متنبه شدم و واقعا از کارهایی که انجام دادم، پشیمان شدم. در خانواده ات فرد دیگری هم اهل خلاف هست؟ دو برادرم از متهمان سطح یک هستند ولی من سطح دو هستم آن هم به دلیل سوابقم. شغل اصلی ات چیست؟ شغلم ضایعات آهن است و با خودروی وانت پراید برادرم کار می کنم. الان درباره جرائمت چه فکری می کنی؟ از کاری که کرده ام پشیمانم و اگر آزاد شوم، به شهرستان می روم و دور خلاف را خط می کشم.