خانه / تغذیه / ۱۱گام غذایی بردارید تا ریه هایتان از سموم پاک شوند!

۱۱گام غذایی بردارید تا ریه هایتان از سموم پاک شوند!

سلامت نیوز: انجام ورزش، توقف استعمال سیگار، جلوگیری از قرارگیری در معرض آلاینده ها و …برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های ریوی مانند برونشیت، آسم، پنومونی و سرطان ریه مهم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت از healthyandnaturalworldبا این حال ۱۱ گزینه غذایی برای سم زدایی از ریه ها و تقویت سلامت سیستم تنفسی پیشنهاد شده اند:

زردچوبه: دلایل زیادی برای افزایش مصرف زردچوبه وجود دارد. این ادویه ضد التهابی است و منجر به پاکسازی ریه ها و بهبود سلامت تنفس می شود. زردچوبه اثرات مخرب ناشی از آلودگی هوا و دود سیگار را نیز از بین می برد.

غذاهای با منیزیم بالا: کمبود منیزیم می تواند بر عملکرد ریه تاثیر بگذارد و عوارض ریوی به همراه داشته باشد. در عوض دریافت منیزیم کافی منجر به تقویت عضلات ریه شده و شانس ابتلا به بیماری های تنفسی از جمله آسم را کاهش می دهد.

آب: عوارض جانبی بسیاری برای کمبود آب در بدن شناخته شده است از جمله خستگی، تحریک پذیری، درد مفاصل، و میزان کلسترول غیر طبیعی. محققان دریافته اند که یکی دیگر از نشانه های کم آبی بدن افزایش خطر ابتلا به برونشیت و آسم است. مصرف کافی آب به کاهش التهاب ریه ها کمک می کند و مانع بروز اختلالات خاص ریوی می شود.

سبزیجات تیره رنگ: این سبزیجات دارای ترکیبات زیادی برای حفظ سلامت ریه ها هستند. بیشتر سبزیجات تیره رنگ حاوی آنتی اکسیدان هایی برای سم زدایی سموم از خون و ریه ها هستند. این سبزیجات همچنین خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد غیر سیگاری کاهش می دهند.

غذاهای حاوی کاروتنوئید: یکی دیگر از گروه های غذایی که به افزایش ظرفیت ریه ها کمک می کنند، غذاهای حاوی کاروتنوئید هستند. کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان هایی هستند که اثر پیشگیری کننده از سرطان ریه دارند. گوجه فرنگی، هویج، کلم، فلفل قرمز، سیب زمینی شیرین، همگی حاوی کاروتنوئید هستند.

غذاهای حاوی امگا۳: این غذاها به بهبود عملکرد ریه ها کمک می کنند. غذاهای حاوی امگا ۳ از قبیل ماهی قزل آلا، دانه ها، آجیل، تخم مرغ، دانه های کتان، و … به کاهش التهاب بدن و افزایش قدرت شناختی نیز کمک می کنند. مطالعات همچنین نشان داده یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ باعث می شود تا خون از طریق ریه ها به طور موثر جریان یابد و همین روند از برخی بیماری های التهابی و عفونت های تنفسی جلوگیری می کند.

غذاهای حاوی فلاونوئید: بسیاری از میوه ها از قبیل انواع توت ها و مرکبات حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها هستند که نقش موثری در پاکسازی ریه ها دارند. این ترکیبات اثرات آنتی اکسیدانی روی اندام های مختلف بدن از جمله ریه ها دارند. سیب، زغال اخته، پرتقال، لیمو، گوجه فرنگی و کلم سرشار از فلاونوئیدها هستند. مصرف این محصولات همچنین از سرطان ریه، سرطان سینه و سرطان پروستات جلوگیری می کند.

سیر: یکی از مزایای بهداشتی سیر این است که می تواند ریه های شما را پاکسازی کند. ترکیبی به نام آلیسین در سیر به عنوان آنتی بیوتیک در بدن عمل می کندو می تواند به کاهش عفونت های تنفسی و جلوگیری از آلودگی ریه ها کمک کند. مصرف سیر خام نیز نقش پیشگیری کننده از سرطان ریه دارد. سیر می تواند منجر به کاهش آسیب های ریه ناشی از آلودگی هوا، سیگار و … شود.

چای سبز: مصرف منظم چای سبز راهی موثر برای حفظ سلامت ریه های شما است. عصاره چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های قوی برای حفظ سلامت قلب و عروق، محافظت در برابر سرطان های مختلف، بهبود عملکرد مغز و محافظت در برابر عفونت ها است. مطالعات همچنین نشان داده که نوشیدن چای سبز اثر مهارکننده بر روی سرطان ریه دارد. محققان چینی دریافتند که چای سبز درست مانند سیر به کاهش آسیب های ریه ناشی از سیگار کشیدن کمک می کند.

ویتامین سی: ویتامین سی آنتی اکسیدان دیگری است که برای سلامت تنفس و ریه ها مفید است. مصرف منظم این ویتامین به رهایی بدن از سموم کمک می کند و پوست را جوان و سالم نگه می دارد. ویتامین سی به نابودی رادیکال های آزاد کمک می کند و اثرات مخرب ناشی از قرارگیری در معرض دود سیگار را کاهش می دهد. کیوی، قارج، مرکبات، پاپایا، توت فرنگی، کلم بروکلی، آناناس، انبه و خرمالو غنی از ویتامین سی هستند.

زنجبیل: مصرف زنجبیل به بهبود سیستم تنفسی و افزایش ایمنی بدن کمک می کند. زنجبیل یک پاک کننده طبیعی است که خواص ضد التهابی دارد. مصرف زنجبیل برای کاهش علائم آسم و سایر بیماری های تنفسی نیز مفید است.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

راه‌اندازی سامانه‌ رصد و پایش فرآیندهای عملیاتی هیات امنای ارزی وزارت بهداشت

سلامت نیوز: رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت گفت: سامانه جامع و یکپارچه نرم افزارهای هیات امنا در جهت شفاف سازی هرچه بیشتر اقدامات این مجموعه برای اولین بار در حال راه اندازی است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مهدی یوسفی درباره اهداف پیاده سازی سامانه های نرم افزاری هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: حرکت در مسیر تعالی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و با توجه به اینکه هیات امنا نهادی عام المنفعه است که در خصوص تامین تجهیزات برای بیماران اقدام می کند باید از هر لحاظ سرآمد باشد. وی با بیان اینکه سیستم های اطلاعاتی از مهم ترین راه حل ها جهت تسهیل، کنترل و نظارت بر گردش اطلاعات و بهبود تصمیم گیری در سازمان ها و مجموعه های دولتی هستند، افزود: سند RFP رصد و پایش فرآیندهای عملیاتی به منظور طراحی، توسعه و استقرار سامانه جامع و یکپارچه نرم افزاری و دربردارنده داشبورد مدیریتی تدوین شده، است و برگرفته از تجاربی در خصوص طراحی و پیاده سازی سامانه های اطلاعاتی مشابه، دستورالعمل ها، قوانین و مقررات مرتبط است. رییس هیات امنای صرف جویی ارزی در معالجه بیماران عنوان کرد: مکانیزه سازی فرآیندهای مدیریتی، عملیاتی و پشتیبانی در جهت کاهش هزینه ها، کاهش زمان انجام فعالیت ها و ارتقاء کیفیت و افزایش رضایتمندی مشتریان حقیقی و حقوقی هیات امناء در راستای نیل به اهداف کلان حوزه بهداشت و درمان از اهداف پیاده سازی این سامانه در هیات امنا است. بنابر اعلام وبدا، یوسفی ادامه داد: انطباق حداکثری فرآیندها و کاربرد سامانه اطلاعاتی با استراتژی ها و سیاست های هیات امنا، توسعه و پیاده سازی یک سامانه اطلاعاتی اثربخش، کارا و منطبق بر نیازهای هیات امنا، شناسایی گلوگاه های عملیاتی جهت افزایش پویایی و امکان رصد و پایش مرحله به مرحله فرآیندهای عملیاتی هیات امنا در حوزه های مختلف نیز از دیگر اهداف این سامانه است. وی در پایان خاطرنشان کرد: سامانه در حال راه اندازی امکان استفاده از اطلاعات تجمیعی برگرفته از داشبورد مدیریتی جهت پیش بینی نیازهای آتی و برنامه ریزی و سیاستگذاری برای پاسخ مناسب به آنها و حرکت به سمت کاهش مراجعات حضوری و افزایش ارائه خدمات آنلاین از طریق ایجاد زیر ساخت های اطلاعاتی مناسب را نیز فراهم می کند.