خانه / سلامت / ۴۵درصد خودروهای صفر کیلومتر در معاینه فنی رد شدند

۴۵درصد خودروهای صفر کیلومتر در معاینه فنی رد شدند

سلامت نیوز: مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران از اجرای مرحله دوم طرح کاهش ال. ای. زد. از ابتدای آبان ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، نواب حسینی منش در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گفت: مرحله اول طرح کاهش طبق شورای عالی ترافیک قرار بود از مهرماه سال ۹۵ اجرا شود اما بنا به دلایلی با دو ماه تاخیر از ابتدای آبان ماه همان سال اجرا شد و تاکنون ادامه دارد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران افزود: مرحله دوم قرار بود دو ماه بعد از اجرای مرحله اول باشد که بنا به مشکلاتی که وجود داشت عملیاتی نشد به این دلیل که تعداد استعلامات از سامانه سیمفا بسیار محدود بود ‌و نتوانست همه خودروها را پوشش دهد که اجرای مرحله دوم به تعویق افتاد و قرار است از ابتدای آبان ماه مرحله دوم طرح ال ای زد در کل شهر تهران اجرا شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران افزود: طرح کاهش اولین پروژه بین دستگاهی بود که با همکاری وزارت کشور، پلیس راهور و شهرداری تهران اجرا شد و تأثیر آن شفاف است. کل مراجعات خودروها به مراکز معاینه فنی در سال ۹۴ به ۳۸۰ هزار خودروی یونیک رسیده بود که این تعداد در سال ۹۶ به یک میلیون و ۷۰ هزار خودرو رسید و موجب شد تا تعداد خودروهایی که به معاینه فنی می‌گیرند ۳ برابر افزایش یابد.

وی ادامه داد: کل خودروهای آلاینده‌ای که در سال گذشته شناسایی شد ۳۰۰ هزار خودرو بود که با عملی شدن معاینه فنی برتر که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد ۱۵۰ هزار خودرو موفق شدند معاینه فنی برتر دریافت کنند.

حسینی‌منش تصریح کرد: نگرانی که وجود دارد، موضوع کیفیت خودروها است. وقتی قرار شد معاینه فنی برتر اجرا شود تعداد زیادی از افراد به سبب تشویقی که معاونت حمل و نقل ترافیک برای تخفیف طرح ترافیک در نظر گرفته بود، خودروهای صفر و به اصطلاح نوشماره نیز برای دریافت معاینه فنی اقدام کردند اما از تعداد خودروهای نوشماره‌ای که به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند ۵۵ درصد توانستند معاینه فنی را پاس کنند و ۴۵ درصد موفق به اخذ معاینه فنی نشدند که این آمار فاجعه‌بار است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه برنامه‌های زیادی برای توسعه مراکز معاینه فنی داریم، گفت: برای این موضوع در نظر داریم تا بخش خصوصی را وارد موضوع توسعه مراکز معاینه فنی کنیم که به علت گرانی زمین در تهران امکان افزایش مراکز بسیار سخت است و امکان اینکه سرمایه‌گذار بخواهد ورود کند دور از ذهن است. در واقع همه تقاضاهایی که برای احداث مراکز جدید معاینه فنی می‌شود در خارج از شهر تهران و حاشیه شهر است.

وی ادامه داد: در زمینه توسعه مراکز معاینه فنی قصد داشتیم تا مراکز سیار راه ایجاد کنیم که یکی از معضلات این موضوع دریافت کد سیمفا است. توانستیم چهار مرکز سیار را عملیاتی کنیم اما در نهایت برای دو مرکز به ما کد سیمفا(سیستم یکپارچه معاینه فنی) داده شد.

حسینی‌منش با اشاره به اجرای مرحله دوم کاهش گفت: امیدواریم در اجرای این مرحله از طرح، محدودیت زمانی برای مراکز معاینه فنی برداشته شود و هفت روز هفته به صورت شبانه روزی خدمات ارائه شود.

وی تصریح کرد: بالغ بر دو میلیون خودرو در شهر تردد می‌کند که فقط ۵۰۰ هزار خودرو از سوی دوربین‌ها چک می‌شود و اجرای طرح کاهش، نیازمند افزایش سامانه استعلام ناجا و سیمفا هستیم. این در حالی است که در دو سال گذشته ۴ میلیون تخلف معاینه فنی از سوی دوربین‌ها ثبت شده است.

سهم ۷۰ درصدی اتوبوس‌ها و کامیون‌های دیزلی در آلودگی هوا

محمدحسین مقیمی در ادامه جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گفت: اینکه در هر جلسه بیاییم همان مشکلاتی را که همیشه بازگو کنیم از اصل موضوع می‌مانیم. طبق گزارشی که در اولین جلسه بررسی آلودگی هوای تهران مطرح شد، مشخص شد که ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به اتوبوس‌ها و کامیون‌های گازوئیلی است.

استاندار تهران افزود: هرچندکه تاکسی‌ها و خودروهای سواری نیز آلودگی دارند اما آلودگی فصل زمستان مربوط به اتوبوس و کامیون‌هاست. به طوری که سه هزار دستگاه اتوبوس آلودگی دارد که متعلق به شرکت واحد است که باید از رده خارج شوند. علاوه بر این درباره اتوبوس هایی که سرویس کارخانجات هستند نیز این مشکل وجود دارد که باید از الان تا آبان‌ماه معاینه فنی دریافت کنند. درباره کامیون‌ها هم همین‌طور است و باید برای تردد در شهر تهران معاینه فنی داشته باشند.

وی تاکید کرد: ما مشکلی از نظر فضا برای اجرای طرح کاهش نداریم اما مشکلمان در اجراست. از الان تا پانزدهم مهرماه اعلام کنیم که اتوبوس ها و کامیون ها معاینه فنی بگیرند و هر کدام که انجام نمی‌دهند با آنها طبق قانون برخورد شود. اما باید تلاش کنیم تا مشکلی برای جابجایی مسافران ایجاد نشود.

مقیمی همچنین از تشکیل کارگروهی با مسئولیت شهردار تهران برای ارائه راهکارهای عملیاتی اجرای مرحله دوم طرح کاهش خبر داد و گفت: در جلسه امروز مقرر شد تا کارگروهی تشکیل شود که شهرداری تهران، محیط زیست و پلیس راهور بتوانند راهکارهای عملیاتی شدن این طرح را بررسی کنند.

چرایی افزایش آلاینده اُزن در هوای تهران

محمد رستگاری معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در ادامه جلسه امروز چرایی افزایش آلاینده اُزن در هوای تهران گفت: برای بررسی این موضوع کمیته‌ای کارشناسی در محیط زیست استان تهران تشکیل شد. اطلاعات مربوط به دمای ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا گردآوری شد و پارامترها بررسی شد. آنچه در کمیته کارشناسی جمع‌بندی شد این بود که دمای هوا میزان ۱٫۱ درجه نسبت به ۳۰ سال گذشته افزایش یافته است.

نظارت و پایش محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و کاهش ابرناکی در طول سال جاری و از آنجا که امسال ذرات معلق کمتری در هوای تهران نسبت به سال گذشته داشته‌ایم، این مساله موجب شده تابش خورشید بیشتر باشد، بنابراین شاخص آلاینده اُزن افزایش یافته است.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

تهران شهر زیست‌پذیر برای معلولان می‌شود

سلامت نیوز:سه شنبه های بدون خودروی روز گذشته، حال و هوای متفاوتی داشت؛ پیروز حناچی، شهردار تهران و وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور روز گذشته، همراه با معلولان از میدان توحید تا خیابان بهشت را رکاب زدند. شهردار تهران در این برنامه با اشاره به موضوع مناسب سازی فضای عمومی شهر برای معلولان و افراد کم توان، گفت: مناسب سازی فضای شهری برای معلولان بسیار مهم است و این مسئولیت اجتماعی همه ماست که شهر را برای معلولان و افراد کم توان مناسب کنیم. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، مناسب سازی معابر شهری و فضاهای عمومی از جلوی در خانه ها گرفته تا کوچه ها، محله ها، خیابان ها، فضای سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی و... می تواند اثرات بسیار مثبتی را روی شهر زیست پذیر برای افراد معلول، کم توان و ناتوان فراهم کند. در کنار مناسب سازی معابر و فضاهای شهری باید توجه جدی به مناسب سازی تجهیزات شهری از قبیل ایستگاه های اتوبوس و علائم شهری و... نیز داشت. این مناسب سازی باید قابل استفاده برای تمامی معلولان جسمی و حرکتی، نابینایان حسی حرکتی و معلولان ناشنوای حسی باشد. از سوی دیگر، فضاهای دسترسی به ساختمان ها و ادارات مثل پله ها و رمپ ها نیز باید به گونه مناسبی برای استفاده این افراد مناسب سازی شوند. رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه آخرین جلسه مربوط به مناسب سازی حدود یک ماه پیش برگزار شده است، گفت: مطالبه گری ما در ارتباط با مناسب سازی معابر و ساختمان ها و... معطوف به جلسات نبوده و روزی نیست که در ارتباط با مناسب سازی ، دسترسی پذیری آسان افراد دارای معلولیت در سازمان ها و دستگاه ها، معابر، منازل و محیط کار مطالبه گری و اقدامی انجام ندهیم. وحید قبادی دانا گفت: براساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۸۱ تمام دستگاه های دولتی موظف هستند تا سالانه ۳۰درصد از ساختمان های خود را مناسب سازی کنند. بر این اساس مناسب بودن آسانسور و سطح شیبدار ساختمان، مناسب بودن فضای بهداشتی ساختمان و مناسب بودن ورودی ساختمان ویژگی هایی هستند که در سازمان ها و نهادهای دولتی مورد ارزیابی قرار می گیرند. به گفته وی، برایند تمام مطالبه گری های سازمان بهزیستی این بوده که در سال های اخیر شاهد بهبود نسبی درخصوص مناسب سازی بوده ایم. در جشنواره شهید رجایی نیز در سال گذشته ۲۴هزار دستگاه دولتی از نظر وضعیت مناسب سازی برای افراد معلول مورد ارزیابی قرار گرفتند. رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درخصوص وضعیت مناسب سازی اقدامات خوبی را انجام داده اند اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه زیادی را در پیش داریم. دکتر حناچی، شهردار تهران یکی از افرادی است که در زمینه مناسب سازی پیش قدم و صاحب کتاب است و در زمینه مناسب سازی شهر آمادگی لازم را دارد. با وجود این، باید همه جوانب را سنجید و مشکلات بودجه ای و اجرایی آن را درنظر گرفت. با این حال، در سال های اخیر سیر صعودی خوبی را در زمینه مناسب سازی در کشور شاهد بوده ایم خصوصا در تهران که وضعیت معابر نسبت به گذشته و نسبت به بسیاری از شهرها بهتر از گذشته شده است اما تأکید می کنم که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. قبادی دانا اضافه کرد: زمانی ما به هدفمان در زمینه مناسب سازی می رسیم که یک فرد دارای معلولیت با یک زندگی مستقل، دارای منزلت و آزادانه همانند سایر شهروندان در همه محیط ها اعم از محیط زندگی شخصی، کار، معابر عمومی، فضاهای تفریحی و اقامتی در سراسر کشور برخوردار باشد که امیدوارم به این هدف بلندمان برسیم. قبادی دانا گفت: اکنون بیش از ۶میلیون نفر در قالب ۲میلیون و۵۰۰هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و هم اکنون یک میلیون و ۴۵۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستند و یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار نیز مستمری ماهانه دریافت می کنند. همچنین مقرر شده برای افراد دارای معلولیت خیلی شدید که سرپرست خانوار هستند و شغلی ندارند و براساس آزمون وسع، در دهک های ۱ تا ۳ قرار دارند، هر ۳ ماه یک بار براساس بعد خانوار بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان روی کارت آنها شارژ کنیم که این مبلغ جدا از مستمری عادی و حق پرستاری آنهاست. وی با اشاره به شرایط نامساعد اقتصادی کشور، گفت: ۱۹۸ هزار و ۶۷۵ خانوار جدید به دلیل گرانی ها و شرایط جدید یا به دلیل حوادث مختلف پشت نوبت دریافت مستمری قرار گرفتند. این درحالی است که تعداد پشت نوبتی ها در اواسط سال گذشته صفر شده است. قبادی دانا با اشاره به سهمیه استخدامی معلولان نیز گفت: سهمیه ۳درصدی تخصیص داده شده به معلولان با استخدام افراد غیرمعلول پر نمی شود، ضمن اینکه امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان محیط زیست، بانک ملی و آتش نشانی تهران اعلام آمادگی کرده اند تا با هماهنگی سازمان بهزیستی ۳درصد سهمیه معلولان را استخدام کنند. به گفته وی، امسال وزارت آموزش و پرورش ۱۲ هزار فرصت شغلی را برای جذب نیرو پیش بینی کرده که از این تعداد ٣۶٠ سهمیه متعلق به معلولان است و این افراد در جایگاه هایی که توان انجام آن را دارند، جذب می شوند. راه اندازی بانک شناسایی اختلالات ژنتیک شناسایی اختلالات ژنتیک معلولان بهزیستی موضوع دیگری بود که رئیس سازمان بهزیستی به آن اشاره کرد و گفت: طی اجرای این طرح برای خانواده های دارای افراد معلولیت های ژنتیک در کشور درصورت نیاز غربالگری و آزمایش های ژنتیک به صورت رایگان طی ۳ سال انجام و در خلال آن بانک ذخایر عوامل ایجاد کننده بیماری های ژنتیک انجام می شود که امیدواریم این طرح تا سال ۱۴۰۰ به پایان برسد. قبادی دانا گفت: امیدواریم با اجرای این طرح فشار مالی به خانواده ها وارد نشود و با تأمین اعتبار، این طرح رایگان انجام شود. بسیاری از معلولیت های ژنتیک در کشور ناشی از ازدواج های فامیلی است و برخی از این بیماری ها تفاوت های عمده ای از جهت شیوع و بروز با بسیاری از کشورها دارد. وی درخصوص مسکن معلولان نیز گفت: برای نخستین بار در سال جاری، طرح پرداخت کمک هزینه و ودیعه مسکن آغاز می شود که فعلا محدود است و بودجه ۱۲ میلیارد تومانی در سال برای آن درنظر گرفته شده که سقف این کمک هزینه ۵میلیون تومان برای ۲۵۰۰ نفر است. به گفته قبادی دانا، اعتبار وسایل کمک توانبخشی نسبت به سال ۹۷، ۹۸ درصد و اعتبار وسایل بهداشتی ۱۲۶ درصد رشد خواهد داشت. همچنین برای نخستین بار کمک هزینه تحصیل در مراکز آموزش عالی غیردولتی برای افراد تحت تکفل معلولان بر قرار می شود. برای معلولان واجد شرایط پلاک ویژه خودرو صادر می شود پرستو منصوری معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران افرادی که متقاضی دریافت پلاک ویژه معلولان هستند، بعد از تشکیل پرونده در سازمان بهزیستی باید نوع و شدت معلولیت شان در کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی تأیید شود. چنانچه شدت معلولیت این افراد با آیین نامه پلیس راهور همخوانی داشته باشد، درخواست آنها در کمیته های توانبخشی بهزیستی مطرح شده و این کمیته ها در کنار بحث مددکاری، نوع و شدت معلولیت این افراد را بررسی می کنند. بعد از تأیید صلاحیت این افراد، با پلیس راهور برای دریافت پلاک ویژه معلولان نامه نگاری انجام می شود. تعیین طبقه بندی معلولیت افراد براساس عملکرد و نوع معلولیت این افراد انجام می شود. علاوه بر این، وضعیت آناتومیک و فیزیولوژیک این افراد نیز تحت بررسی قرار می گیرد تا میزان معلولیت این افراد براساس نوع آن که خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید است، مشخص شود. در کنار این اقدامات، کمیته های توانبخشی نیز برای انجام اقدامات مددکاری و بررسی شرایط اقتصادی و اجتماعی فرد معلول اقدامات مربوط به خود را انجام می دهند. بعد از تمام این اقدامات، پرونده برای فرد متقاضی تشکیل می شود و به فرد یک کد شناسه تعلق گرفته که این کد در سامانه سازمان بهزیستی ثبت شده و کارت معلولیت برای فرد صادر می شود. برای اینکه پلاک معلولیت به یک خودرو تعلق بگیرد، باید خودرو به نام فرد معلول جسمی باشد. در هر صورت این کمیته توانبخشی است که تعیین می کند فردی به پلاک ویژه معلولان نیاز دارد یا خیر. درصورتی که فرد معلول توانایی رانندگی نداشته باشد، زیر فرم مربوط به پلاک معلولیت قید می شود که یک راننده کمکی می تواند همراه این معلول باشد تا برای پلیس راهور مشخص باشد که اگر چه پلاک ویژه معلولان است، اما راننده کمکی می تواند از این خودرو استفاده کند. هیچ خانواده ای از لیست بهزیستی حذف نمی شود حبیب الله مسعودی فریدمعاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افراد تحت پوشش مستمری ماهانه سازمان بهزیستی در سال گذشته ۵۰۰هزار خانوار بودند که امسال ۵۵۰هزار خانوار دیگر به این تعداد اضافه شده و در نوبت قرار گرفتند. برخی از این افراد تا ۱۵سال پشت نوبتی سازمان بهزیستی بودند. کل مبلغی که سال گذشته به این سازمان اختصاص داشت حدود یک هزار و ۷۰۰میلیارد تومان بود که این مقدار در سال جاری به حدود ۲ میلیارد و ۷۶۰میلیارد تومان رسیده است. با بودجه قبلی ۲۰۰هزار خانوار باید از لیست مستمری بگیران حذف می شدند اما با تأمین اعتبارات لازم همه افراد تحت پوشش بهزیستی مستمری می گیرند. همچنین امسال از زمان آغاز طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان حدود ۲۳۰کودک از سطح معابر جمع آوری شده اند که ۵۳درصد آنها اوراق هویتی نداشته اند. این طرح با مشارکت وزارت کشور، اداره اتباع و شهرداری تهران انجام شده و کودکانی که در این طرح از سطح معابر جمع آوری می شوند بین ۷ تا ۱۰روز باید تعیین تکلیف شوند در غیر این صورت به مراکز بهزیستی تحویل داده می شوند. از ابتدای اجرای این طرح در سال جاری ۲ مرکز برای اجرای این طرح درنظر گرفته شد تا در اختیار سازمان های مرتبط با این موضوع قرار بگیرد. در مرحله اول جمع آوری، این کودکان مورد شناسایی قرار می گیرند که امسال با استفاده از اسکن عنبیه چشم و انگشت نگاری هویت این افراد تعیین می شود تا اگر باز هم این کودکان در مراحل بعدی از سطح خیابان جمع آوری شدند، شناسایی آنها راحت باشد. کودکانی که جزو اتباع بیگانه باشند نیز در اختیار اداره اتباع وزارت کشور قرار می گیرند تا تکلیف آنها در این اداره مشخص شود. آنچه مهم است اینکه در این طرح تلاش می شود که از ظرفیت خانواده ها برای بازگشت کودکان به دامان آنها استفاده شود و درواقع از خانواده می خواهیم که اجازه ندهند کودکانشان در معابر اقدام به گدایی و حتی کار کردن کنند و درصورتی که خانواده در این زمینه همکاری نکند، کودک در سازمان بهزیستی نگهداری خواهد شد. امسال تلاش کرده ایم تا پایان تابستان وضعیت مطلوبی را در شهر درخصوص کودکان کار و خیابان شاهد باشیم که در این راه به همکاری بخش های مختلف خصوصا سازمان های مردم نهاد امید زیادی داریم.