خانه / سلامت / ۸ اشتباهی که موقع خوابیدن انجام می دهید

۸ اشتباهی که موقع خوابیدن انجام می دهید

سلامت نیوز:ذبر اساس تحقیقات دانشمندان، میلیون ها نفر در سراسر دنیا با مشکلات خواب (بی خوابی) دست و پنجه نرم می کنند. کارشناسان این نکته را مورد اهمیت قرار داده اند که بسیاری از این مشکلات بی خوابی را خودمان سهوا بوجود می آوریم. قبل از مبارزه با بیخوابی، بیایید با هم نگاهی به لیست زیر بیندازیم.

دمای اتاق خوابتان را چک نمی کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، اگر اتاق خواب خنک باشد، خواب راحت تری خواهید داشت. بر اساس تحقیقات ، موقع خوابیدن دمای بدن شما شروع به کاهش می کند و یک اتاق خنک می تواند این کار را تسهیل ببخشد. یک اتاق گرم شما را به سمت یک خواب غیر عمیق هدایت می کند و در عمیق ترین قسمت های خواب تان تداخل ایجاد می نماید. شاید بپرسید بهترین دمای اتاق برای داشتن یک خواب راحت چقدر است؟ دانشمندان پیشنهاد می کنند دمای اتاق تان را بین ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

از بالش های قدیمی استفاده می کنید

برای خواب راحت نیاز به بالشی داریم که که شکل خودش را موقع گذاشتن و گردن روی آن، از دست ندهد. هنگامی که فرد در حالت های گوناگون نظیر به پشت یا پهلو می خوابد، نیازمند انعطاف پذیری و نرمی بالش است.

بر اساس تحقیقات دانشمندان، باید چیزهای زیادی درباره ی خوابیدن صحیح بدانید اما خسته تر از آن هستید که بپرسید! اگر برای خرید یک بالش نو می روید، باید به برندهای مختلف توجه کنید تا ببینید بالش هایشان را برای کدام نوع خوابیدن طراحی کرده اند.

ملحفه رختخوابتان را در طول هفته نمی شویید

بر اساس تحقیقات، ملحفه هایی که در طول ماه شسته نشده اند، دربردارنده ی چیزی بالغ بر یازده میلیون باکتری در هر اینچ مربع هستند که این باکتری ها می توانند سبب بیماری هایی نظیر سینه پهلو و بیماری های ناشی از مواد غذایی شوند.
در سرما پاهایتان را گرم نگه دارید، زیرا گرما سبب انبساط عروق خونی شده و به زودتر و بهتر خوابیدن تان کمک می کند

برای جلوگیری از انتقال این بیماری ها، آخر هفته ملحفه های خود را در آب داغی که به پارچه آسیب نرساند بشویید.

سپس آن را در خشک کن با گرمای کم خشک کنید تا ملحفه ها گشاد و وارفته نشوند.

تلفن همراه تان را در حالت شب (night mode ) قرار نمی دهید

آیا کسی پیدا می شود که تلفن همراه خود را برای چک کردن پیام و.. به رختخوابش نبرد؟ در حالی که متخصصان چنین کاری را کاملا غلط و مضر می دانند. موبایل، تبلت و لپ تاپ همگی نور آبی ای را ساطع می کنند که در تولید هورمون خواب (ملاتونین) تداخل ایجاد می کند.

البته ترک این عادت کار بسیار دشواری است. برای به حداقل رساندن این اختلال برخی از برندهای تلفن همراه قابلیتی را در دستگاه شان قرار داده اند که با فعال کردن آن، نور صفحه ی نمایش به کهربایی گراییده و نور آبی را در پس زمینه ی خود پنهان می کند. اگر تلفن همراه تان این قابلیت را ندارد ، می توانید نرم افزارهایی را که چنین قابلیتی را شبیه سازی می کنند دانلود کرده و از آن بهره مند شوید.

زنگ ساعت را زودتر از موعد تنظیم می کنید

با کوک کردن زنگ ساعت زودتر از موعد و قرار دادن آن در نزدیکی خود تا به راحتی بتوانید صدای آن را قطع کنید، هیچ لطفی به خودتان نمی کنید. بر اساس تحقیقات، وقتی با زنگ ساعت بیدار می شوید و مجددا می خوابید، کیفیت این خواب مجدد بسیار ضعیف است، زیرا این خواب به بخش ها و قسمت های کوچک شکسته شده و می تواند موجب خواب آلودگی، سستی و تلو تلو خوردنتان بعد از بیداری شود.

در سرما جوراب نمی پوشید
مصرف کافئین شش ساعت قبل از خواب سبب کاهش میزان خواب به مدت یک ساعت و بیخوابی در زمان خواب می شود

در سرما پاهایتان را گرم نگه دارید، زیرا بر اساس تحقیقات این کار سبب انبساط عروق خونی در هنگام خواب می شود و کمک فراوانی به زودتر و بهتر خوابیدن تان می کند.

جوراب نخی بپوشید تا پاهایتان خیلی گرم نشوند که سبب بدخوابی گردد.

شب ها از خوراکی های کافئین دار استفاده می کنید

از عصر به بعد قهوه ننوشید. این محرک (کافئین) احتمالا هنوز هم در بدنتان وجود دارد، مخصوصا اگر از قرص ضد بارداری استفاده می کنید، زیرا این قرص باعث کند شدن متابولیسم و سوختن کافئین در بدن می شود. اثر سایر داروها نظیر قرص های ضد افسردگی نیز به همین صورت است. از پزشکتان درباره اش سوال کنید.

حتی اگر از هیچ دارویی هم استفاده نکنید، کافئینی که از عصر به بعد استفاده می کنید تا هنگام خواب در بدن تان باقی می ماند. بر اساس نظر محققان، مصرف کافئین شش ساعت قبل از خواب سبب کاهش میزان خواب به مدت یک ساعت و بیخوابی در زمان خواب می شود.

روی تشک کهنه می خوابید

به نظر کارشناسان، عمر مفید تشک خواب ده سال است، یعنی بعد از ده سال باید آن را عوض کنید. بهتر است تشک خواب با مواد طبیعی مثل پنبه یا پشم، پر شده باشد.

دنبال برندهای ارگانیک و ساخته شده از مواد طبیعی بگردید (که استاندارد جهانی نساجی ارگانیک یا استاندارد جهانی لاتکس ارگانیک را داشته باشد) که نیازمند ۹۵ درصد مواد ارگانیک تایید و تصدیق شده اند.

درباره ی ali

مطالب مرتبط

تهدید مسافران مترو با اسلحه پلاستیکی

سلامت نیوز: فردی که برای نشستن روی صندلی مترو، مسافران را با اسلحه پلاستیکی تهدید کرده بود، در ایستگاه چهارراه ولیعصر دستگیر شد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،روز گذشته مأموران انتظامی مستقر در ایستگاه مترو چهارراه ولیعصر از وقوع درگیری میان دو مسافر مترو باخبر شده و با حضور در محل به بررسی موضوع پرداختند. در بررسی های اولیه مشخص شد درگیری میان دو مسافر از داخل قطار آغاز شده و پس از پیاده شدن از آن نیز ادامه داشته است. همچنین در تحقیقات بعدی مأموران نیز مشخص شد که یکی از طرفین درگیری با اسلحه پلاستیکی و غصب عناوین، قصد ترساندن شهروندان را داشته و خود را مأمور معرفی کرده بود و درگیری نیز به همین دلیل آغاز شده است که در همین راستا دو طرف درگیری به پلیس مترو منتقل شده و در آنجا مشخص شد که دعوا بر سر نشستن روی صندلی آغاز شده و هنگامی که متهم جایی برای نشستن پیدا نکرده با نشان دادن اسلحه اش به مسافران نشسته بر روی صندلی خود را مأمور معرفی کرده و درخواست نشستن روی صندلی را کرده است که با توجه به پلاستیکی بودن اسلحه شهروندان با این فرد درگیر شده اند. در ادامه بررسی های انجام شده با توجه به رفتار غیرعادی متهم این احتمال مطرح شد که وی دچار اختلالات روانی باشد که در همین راستا مقرر شد بررسی های بیشتر روی این فرد انجام شود. مرکز اطلاع رسانی پلیس پیشگیری تهران بزرگ با تأیید این خبر اعلام کرد: گزارش اولیه در این خصوص تنظیم شده و متهم برای سیر مراحل قانونی و نیز بررسی شرایط روحی و روانی به کلانتری ۱۲۹ جامی تحویل داده شد تا با دستور قضائی دستوران بعدی در موردش انجام شود.